دیدگاه‌ها برای نخواب؛ بیا بریم سینما بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1393 - 8:58
-

نخواب؛ بیا بریم سینما

حاشیه: قرارمان این است که برای فیلم های اکران شده در سینما بهمن، معرفی فیلم بنویسیم و پرواضح است که معرفی فیلم با نقد اثر تفاوت ماهوی دارد. در معرفی فیلم قصد نویسنده شناساندن فیلمساز و فیلم به مخاطب است و در نقد فیلم، مکاشفه ای اتفاق می افتد که منتقد در مواجهه با اثر به

khabzadehaحاشیه:
قرارمان این است که برای فیلم های اکران شده در سینما بهمن، معرفی فیلم بنویسیم و پرواضح است که معرفی فیلم با نقد اثر تفاوت ماهوی دارد. در معرفی فیلم قصد نویسنده شناساندن فیلمساز و فیلم به مخاطب است و در نقد فیلم، مکاشفه ای اتفاق می افتد که منتقد در مواجهه با اثر به آن دست می یابد و به تعداد هر منتقدی ما می توانیم نقدهای متفاوت داشته باشیم.

در حقیقت معرفی فیلم واکاوی دنیای اثر و خالق آن است و نقد فیلم غور در نگاه منتقد است. ای بسا نقدهایی که از خود فیلم جلوتر حرکت می کنند و دنیای یگانه ی خود را می سازند.

ما نگران تک چراغ روشن عرصه ی هنر شهرمان هستیم، پس تا او هست ما هم برایش می نویسیم…

متن:
خواب زده ها فیلم فریدون جیرانی است.فیلمسازی که متولد۱۳۳۰ در بردسکن است.

جیرانی یکی از باسواد ترین و مطلع ترین فیلمسازان ایرانی است. تسلط او به تاریخ سینمای ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست. کسی که اعتقاد راسخی به سینمای بدنه دارد. سینمایی که نه روشنفکری است و نه به سمت ابتذال می رود.
سینمایی که هدفش بازگشت سرمایه و گیشه است. سینمایی که به جای چشم دوختن به بودجه های دولتی قرار است خودش خرج خودش را در بیاورد.

او سازنده ی فیلم های قرمز و شام آخر و سالاد فصل است. فیلم هایی که در زمان نمایش جز آثار پرمخاطب و پرفروش سینمای ایران بودند. سینمارو های دهه ی شصت از سناتور و پرونده و پاییزان خاطرات خوشی دارند که نویسنده ی این آثار فریدون جیرانی بود.

طراح و مجری کارشناس برنامه ی هفت همه ی زندگی اش سینماست.

اما خواب زده ها قصه نازگل مشرقی دختر مجرد جنوب شهری است که به دلیل مشکلات اقتصادی، زندگی‌اش در حال فرو پاشی است. آشنایی اتفاقی وی با فیروز نشاط، کارخانه دار مجرد زندگی‌اش را دچار حادثه‌های جدیدی می‌کند…

فیلم حرف جدیدی برای گفتن ندارد و جزء آثار خوب جیرانی هم به شمار نمی آید. اما در این وانفسای شادمانی، می تواند لبخندی را به لب های ما هدیه کند.

هر چه هست این نوع فیلم ها می تواند شروعی باشد برای نوشتن و مشق نقد کردن. یادمان نرود که این فیلم در سینما بهمن اکران می شود و ما به بهانه ی دیدن این فیلم قرار است سری به رفیق قدیمی خودمان بزنیم…
آپاراتچی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.