کد خبر : 10468
دیدگاه‌ها برای نسخه پر اشتباه بیمارستان حشمتیه سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 25 مهر 1394 - 13:39
-

نسخه پر اشتباه بیمارستان حشمتیه سبزوار

سبزواریان: حدود ۱۰۰ سال قبل بیمارستانی با نام «حشمتیه» با ظرفیت ۱۱۰ تخت ثابت در دیار سربداران سبزوار تاسیس شد. به گزارش روزنامه خراسان، زمین این بیمارستان توسط مرحوم «حشمتیه» فقط برای انجام خدمات درمانی به مردم وقف شده است. فضای فیزیکی این بیمارستان که در شرق کشور به عنوان نخستین بیمارستان در آن روزگار

heshmatye01سبزواریان: حدود ۱۰۰ سال قبل بیمارستانی با نام «حشمتیه» با ظرفیت ۱۱۰ تخت ثابت در دیار سربداران سبزوار تاسیس شد.

به گزارش روزنامه خراسان، زمین این بیمارستان توسط مرحوم «حشمتیه» فقط برای انجام خدمات درمانی به مردم وقف شده است. فضای فیزیکی این بیمارستان که در شرق کشور به عنوان نخستین بیمارستان در آن روزگار شناخته می شد با استانداردهای روز آن زمان دیگر کشورها برابری می کرد .

سال ها بعد با به روز شدن فناوری وپیشرفت ، امکانات این بیمارستان نیز به سمت توسعه پیش رفت اما فضای فیزیکی آن دیگر پاسخ گوی تعداد زیاد مراجعان نبود .

با بازگشایی بیمارستان مرحوم «واسعی» در این شهرستان ، حجم مراجعات این بیمارستان قدیمی نیز کاهش یافت و بیماران و امکانات آن به بیمارستان جدید (واسعی) منتقل شد.

سال ۸۶ در زمان دولت دهم ، ساختمان بیمارستان حشمتیه تخریب و قرار شد در همین مکان بیمارستان فوق تخصصی با نام «حشمتیه» ساخته شود. دولت دهم نیز قول داد که این پروژه در ردیف پروژه های «مهر ماندگار» قرار گیرد و در پایان کار دولت نیز به بهره برداری برسد.

از ابتدای کلنگ زنی این پروژه ملی،اعتبارات خوبی برای ساخت آن توسط دولت وقت تخصیص یافت اما در سال ۹۱ و همزمان با آغاز تحریم های فلج کننده به کشور و بروز بحران اقتصادی ، تخصیص بودجه های عمرانی برای اتمام این بیمارستان کاهش یافت و ادامه ساخت بیمارستان فوق تخصصی سبزوار با ۹۲ درصد پیشرفت در حالتی ساکن قرار گرفت.

پس از آغاز کار دولت یازدهم و برنامه این دولت برای اتمام پروژه های بالای ۸۰ درصد ، اتمام این پروژه مهم نیز در دستور کار قرار گرفت و پس از نخستین سفر وزیر بهداشت و درمان به سبزوار اعتباری حدود یک میلیارد تومان برای ادامه کار به این بیمارستان تخصیص یافت.

البته نبود پارکینگ،مشکل فاضلاب ، آلودگی های خاص محیطی ، افزایش حجم ترددها در مرکزی ترین و پر ترافیک ترین منطقه شهر وجود محل باغ ملی سبزوار به عنوان یکی از آثار تاریخی و کانون پرورش فکری کودکان سبزوار در مجاورت این بیمارستان از جمله مشکلات این بیمارستان به شمار می رود که بیشتر متوجه جانمایی این پروژه است. گرچه راه اندازی و اتمام پروژه بیمارستان حشمتیه سبزوار امروز به یکی از مهم ترین شعارهای نمایندگان مجلس و مسئولان دولت تبدیل شده است اما نمی توان از کنار مشکلات و چالش های آن به راحتی عبور کرد.چالش هایی که هم امروز و هم فردای شهر سبزوار را با مشکلات زیادی روبه رو خواهد کرد.

نبود فضا برای آموزش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان این که احداث بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار شش سال زودتر از بیمارستان فوق تخصصی امام رضا(ع) مشهد آغاز شده است ،به خراسان گفت:متاسفانه به دلیل بروز مشکلات مالی و نبود اعتبارات ، اتمام این پروژه مهم به تعویق افتاد.

«علیرضا مسلم» تصریح کرد: طی چند سال گذشته به خاطر نبود اعتبارات،فعالیت‌های عمرانی این بیمارستان متوقف شده بود که با هماهنگی مدیریت شهرستان ، پیگیری‌های زیادی برای ادامه کار آن انجام شده که نتیجه آن تامین اعتبار مورد نیاز به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت و تامین تجهیزات است.

وی با اشاره به این که مشکلات امروز بیمارستان حشمتیه محصول اشتباهات گذشتگان است ، خاطرنشان کرد: تاکنون چند نشست با شورای شهر،شورای تامین و فرمانداری برای حل یا کاهش مشکلات موجود برگزار شده است که در انتظار جمع بندی نهایی هستیم. وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به تنهایی نمی تواند مشکلات موجود را حل کند، افزود: برخی از این مسائل به حوزه مدیریت شهری برمی گردد که نیازمند همراهی آنان نیز است. علیرضا مسلم با اشاره به این که ما با راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه قصد تربیت دستیاران تخصصی و نیروهای متخصص در رشته های مختلف را داریم ، خاطر نشان کرد: متاسفانه یک متر فضا برای آموزش این افراد در بیمارستان پیش بینی نشده است !

بیمارستان بدون پارکینگ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان این که با بهره برداری از این بیمارستان با مشکلات دیگری در حوزه ترافیکی و فاضلاب هم روبه رو خواهیم بود ، اظهار داشت:متاسفانه زمانی که مجوز برای ساخت این بیمارستان صادر شده بود ، هیچ چاره ای برای پارکینگ و مشکلات مربوط به فاضلاب آن نشده است. وی ادامه داد: تجهیزاتی هم که قرار بود برای بیمارستان خریداری شود هنوز تامین نشده است.

البته فقط ۳۰ درصد آن تخصیص یافته و دو سوم از این اعتبارات که هزینه ای حدود ۲۵ میلیارد تومان است باید از منابع داخلی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تامین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به مسئله واقع شدن کانون پرورش فکری کودکان در محل تردد یکی از درهای بیمارستان نیز ادامه داد: زمین این محل در تملک دانشگاه است و اگر کانون پرورش فکری کودکان هم سندی دارد باید به ما ارائه کند که بتوانیم مشکلات مربوط به این بخش را نیز حل کنیم. وی گفت: تلاش ما این است که کانون پرورش فکری کودکان حفظ یا درصورت لزوم جابه جا شود.

مشکلات ترافیکی

معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز در این زمینه در گفت وگو با خراسان اظهارداشت:موضوع بیمارستان حشمتیه یکی از مهم ترین مسائل شهری است که متاسفانه در گذشته برای مشکلات فعلی پیش بینی های لازم صورت نگرفته است.

«محمد کلاته»با انتقاد از مسئولانی که تدابیر لازم برای ساخت این بیمارستان را در نظر نگرفته اند، تصریح کرد: مهم ترین معضل راه اندازی این بیمارستان مسئله نبود پارکینگ و افزایش تعداد تردد ها در خیابان های مرکزی شهر است. وی با بیان این که در جلسات مختلف حوزه شهری این موضوع همواره بحث و بررسی می شود ، خاطرنشان کرد: متاسفانه بی تدبیری های گذشته سبب شده تا امروز هزینه های زیادی برای تملک خانه های اطراف بیمارستان برای ساخت پارکینگ صرف شود که با وجود این مسئله هنوز بخشی از خانه هایی که باید مورد تملک قرار گیرد،خریداری نشده است.

کلاته با بیان این که متاسفانه در بیمارستان حتی برای پرسنل آن هم پیش بینی پارکینگ صورت نگرفته است اظهار کرد: هم اکنون کلینیک های احداث شده توسط دانشگاه علوم پزشکی درمحدوده مرکزی شهر نیز پارکینگ ندارند و همین مسئله سبب ایجاد مشکلات ترافیکی زیادی شده است که قطعا با بهره برداری این بیمارستان مشکلات چند برابر خواهد شد.

احساس خطر برای حجم فاضلاب

رئیس شورای ترافیک شهر سبزوار نیز با تاکید بر این که بهره برداری از بیمارستان حشمتیه تا زمان رفع مشکلات آن به صلاح شهرستان نیست،ادامه داد: امروزه رعایت نکردن ضوابط شهرسازی ، سبب بروز مشکلات زیادی برای شهرستان شده که بیمارستان حشمتیه یکی از آن هاست.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار با بیان این که یکی از مهمترین مشکلات بیمارستان مسئله فاضلاب آن است خاطر نشان کرد: هم اکنون هنوز پیش بینی نشده که چه حجمی از فاضلاب از بیمارستان وارد شبکه اگوی شهری خواهد شد که این مسئله سبب شده تا مسئولان احساس خطرکنند.

وی با بیان این که اگر فاضلاب بیمارستان حشمتیه بیش از میزان ظرفیت شبکه شهری باشد در شهرستان با مشکل جدی مواجه هستیم ، افزود:انتظار ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پیش بینی لازم در زمینه زیرساخت های بیمارستان و سپس بهره برداری از آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.