کد خبر : 18748
دیدگاه‌ها برای نظارت بر توزیع «گوشت، مرغ، لبنیات و میوه» توسط دستگاه قضایی بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 11:00
-

نظارت بر توزیع «گوشت، مرغ، لبنیات و میوه» توسط دستگاه قضایی

روزنامه ستاره صبح اشاره: فشار تحریم‌ها از یک‌سو و سومدیریت از سوی دیگر از سال گذشته تاکنون باعث شده تا محتکران و سواستفاده‌کنندگان به حقوق مردم دستبرد زده و اقدام به احتکار کالا و گران‌فروشی کنند. برای مقابله با اقدامات مخرب اقتصادی ماه‌هاست که دبیرخانه شورای ملی، وزارت اطلاعات و دادستانی تهران دست‌به‌کار شده‌اند تا

روزنامه ستاره صبح
اشاره: فشار تحریم‌ها از یک‌سو و سومدیریت از سوی دیگر از سال گذشته تاکنون باعث شده تا محتکران و سواستفاده‌کنندگان به حقوق مردم دستبرد زده و اقدام به احتکار کالا و گران‌فروشی کنند. برای مقابله با اقدامات مخرب اقتصادی ماه‌هاست که دبیرخانه شورای ملی، وزارت اطلاعات و دادستانی تهران دست‌به‌کار شده‌اند تا با شناسایی منفذهای سواستفاده کنندگان از حقوق مردم در برابر متجاوزان دفاع کنند. تازه‌ترین اقدام این است که دادستانی به بخش نظارت ورود پیداکرده تا از حقوق مردم دفاع کند. دراین‌ارتباط دادستان تهران اعلام کرد: از روز گذشته گروه‌های نظارت بر توزیع اقلام چهارگانه مصرفی مردم ۱.گوشت ۲.مرغ ۳.میوه ۴.لبنیات افزایش می‌یابد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با رادیو تهران درباره تشکیل کمیته مبارزه با گران‌فروشی، اظهار داشت: از موارد نقض حقوق عامه گران‌فروشی و تعرض به حقوق مصرف‌کننده است چراکه مصرف‌کننده حقوقی دارد و این حقوق باید توسط دولت و سایر دستگاه‌ها موردتوجه قرار گیرد.
دادستان تهران گفت: بعدازاینکه رئیس قوه قضاییه نسبت به گران‌فروشی واکنش نشان داد، از دادستان کل کشور خواستند برنامه‌ای در این زمینه پیش‌بینی کند که دراین‌باره دستورالعملی تهیه و به دادستان‌ها ابلاغ شد. در جلسه‌ای با تعدادی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان دامپزشکی و سازمان تعزیرات برگزار شد، بر چهار نکته متمرکز شدیم که یکی در مورد تأمین کالا بود که گزارش شد تأمین کالا خوب است و در مورد گوشت نگرانی وجود ندارد و بیش از گذشته گوشت واردشده است.دادستان تهران اضافه کرد: مرحله دوم قیمت‌گذاری بود البته در قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنیم چراکه سازمان حمایت و تنظیم بازار در این زمینه نقش دارند اما دادستانی خواست آنها قیمت‌ها را اعلام کنند چراکه قیمت نکته مهمی است. مرحله سوم توزیع است در این زمینه مشکلاتی وجود دارد صف‌هایی که در فروشگاه دیده می‌شود به توزیع برمی‌گردد در این بخش  خواستار شدیم دستگاه‌های دولتی در توزیع تدبیر کنند تا مردم برای تهیه گوشت در صف‌های طولانی نایستند یا حداقل ساعت را اعلام کنند تا مردم را از صبح تا عصر در صف‌ها نگه ندارند.

نظارت 
دولت‌آبادی افزود: بخش دیگر موضوع نظارت است به‌ویژه در توزیع اقلام چهارگانه گوشت، مرغ، میوه و لبنیات که نظارت کمتر انجام می‌شود. در این جلسه از سازمان تعزیرات خواستیم تا گروه‌های مشترک با سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دادستانی و پلیس تشکیل دهند که این گروه از روز چهارشنبه هفته گذشته در فروشگاه‌های بزرگ سرکشی را آغاز کردند و بعدازظهر این گروه‌ها فعال شدند و از روز گذشته این گروه‌ها بیشتر می‌شوند. به‌ویژه در نقاط اصلی در چهار نقطه تهران که مرکز توزیع بزرگ گوشت است و از این چهار مرکز گوشت به فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.وی تأکید کرد: دستگاه قضایی در وظایف دولت، قیمت‌گذاری در اقتصاد دخالت نمی‌کند.  قصد ما کمک به دولت است تا دولت نظارت را گسترش و توزیع را سامان دهد و مردم احساس کنند به مشکلات آنها توجه می‌شود. اگر جایی احساس شود فسادی وجود دارد وعده‌ای با احتکار، عدم توزیع، رانت و احتکار کالای اساسی قصد دارند به مردم آسیب برسانند، با آنها برخورد می‌شود؛ بنابراین بنای اولیه ما کمک به دولت و تشدید نظارت و توزیع است.  چنانچه مردم مواردی ( خلاف و گران‌فروشی) را می‌بینند، اطلاع دهند.

پنهان کردن گوشت‌ها 
دولت‌آبادی افزود: در برخی فروشگاه‌ها گوشت‌ها را در برخی جاها پنهان و برای کارمندان خود گذشته بودند که آنها را توزیع کردیم یا در برخی فروشگاه‌ها به قیمت گران‌تر می‌فروختند که همه به قیمت مصوب فروخته شد. هدف دادستان و این کمیته کمک در بخش نظارت و توزیع است. در بخش تأمین کالا و قیمت‌گذاری جلسه‌ای باید تشکیل شود تا در این چهار حلقه ورود پیدا کند. دولت تا پایان سال این وضع را سامان دهد و باکسانی که مرتکب فساد، ظلم به مردم، احتکار، عدم توزیع عمدی و سوءاستفاده می‌شوند،  برخورد خواهد شد.

قیمت هر کیلو گوشت تولید داخلی حدود ۴۴ هزار تومان
علیرضا جهیزی، رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان تهران به ایرنا گفت: از نیمه دوم شهریور ١٢٠ هزار تن با ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی گوشت وارد کشور شده است و سردخانه ها پر از گوشت است. با احتساب هر کیلو گوشت منجمد به قیمت هشت دلار، واردات گوشت تاکنون ٩۶٠ میلیون دلار است و تبدیل آن به ریال مبلغ چهار هزار میلیارد تومان می شود. اگر با دلار ١١ هزار تومان محاسبه شود، ١٠ میلیارد و ۵۶٠ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و اختلاف آن حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که اگر دو هزار میلیارد تومان را برای واردات در نظر بگیریم و مقدار چهار هزار میلیارد تومان را برای حمایت از تولید داخلی در اختیار تولیدکنندگان گوشت قرار دهیم و به ازای دریافت نهاده های دامی از آنها گوشت تحویل بگیریم، قیمت هر کیلو گوشت تولید داخلی حدود ۴۴ هزار تومان خواهد بود اما متاسفانه به دلیل سود هنگفت واردات این اقدام انجام نمی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.