دیدگاه‌ها برای نظر شورایی، نظر شخصی بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 22:53
-

نظر شورایی، نظر شخصی

عده‌ای در شوراها دچار «خودبزرگ‌پنداری» شده‌اند و به کار شورایی اعتقادی ندارند.


مهدی مقصودی
۵ سال است به عنوان عضو شورا به مردم شهر خدمت می‌کنم؛ حال اگر از من بپرسند «مهم‌ترین چالش شوراها در حال حاضر چیست؟» پاسخ خواهم داد:
حضور افرادی در شوراها که به به کار شورایی هیچ اعتقادی ندارند! بعضی افراد حاضر در شوراها دچار نوعی از «خودبزرگ‌پنداری» شده‌اند که احساس می‌کنند «دانای کل» هستند و بیشتر از دیگران می‌فهمند و نظرشان ارجح بر نظر دیگران است! به همین دلیل تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف، نظرات افراد شورا را جهت‌دهی کنند!
این موضوع برای عده‌ای آن‌قدر مهم است که اگر به روش‌های زیرکانه نتوانند نظرات خود را به کرسی بنشانند تلاش می‌کنند تا از قدرت‌های خارج از شورا کمک بگیرند! نهایتاً این احساس تا آن‌جایی پیش می‌رود که به روش‌های غیرقانونی و خارج از عرف هم می‌رسد! اگر در آینده مجالی پیش آمد مثال‌های عینی مختلفی دراین‌باره می‌توانم بیان کنم.
این در حالی است که رفتارهای مذکور علاوه بر اینکه خلاف قانون و خلاف اهداف شوراهاست، خلاف سنّت نبوی نیز هست! معروف است که پیغمبر اکرم (ص) در دو غزوۀ اُحُد و خندق چطور به عقیدۀ جمع (که امروز آن را خرد جمعی می‌خوانیم) احترام گذاشت. ایشان نظری داشت و جمع حاضر در کنار آن حضرت نظری خلاف ایشان داشتند؛ جالب است که پیامبر، به احترام جمع، حاضر شد از نظر خود عدول کند و نظر جمع را اِعمال کند! رفتار آن حضرت را مقایسه کنید با نظر بعضی افراد شورا که به دنبال تحمیل نظر فردیِ خود بر جمع هستند!
رفع این معضل می‌تواند با راهکارهای زیر انجام گیرد:
اول: حضور افرادی در شورا که اعتقاد به کار جمعی و شورایی داشته باشند.
دوم: اجرای بی‌چون‌وچرای قانون و دقت نهادهای نظارتی و قضایی در عدم‌تخطی از قانون توسط اعضا شورا.
سوم: نظارت عموم مردم بر رفتارهای منتخبان خود در شوراها.
چهارم: آخرین و شاید مهم‌ترین عامل؛ رشد و انعکاس دقیقِ جلسات شورا توسط رسانه‌ها به‌عنوان چشمان بیدار جامعه!
ضمن تبریک روز شوراها، امیدوارم شوراهای اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین نماد مشارکت عموم مردم در تعیین سرنوشت خود، بتوانند بیش‌ازپیش بالنده، پویا و مؤثر باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.