کد خبر : 29293
دیدگاه‌ها برای نگرانی از آغاز موج ششم کرونا در خراسان رضوی و خطرات احتمالی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 9:54
-

نگرانی از آغاز موج ششم کرونا در خراسان رضوی و خطرات احتمالی

خطر آغاز موج ششم کرونا در کشور با ارائه هشدارهای پیشگیرانه مسئولان حوزه سلامت در روزهای اخیر جدی‌تر شده است، که کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نه تنها از این خطر برکنار نیستند، بلکه احتمال می‌رود که پیش و بیش از دیگر مناطق گرفتار آن شوند. استان خراسان رضوی به دلیل مجاورت با کشورهای

خطر آغاز موج ششم کرونا در کشور با ارائه هشدارهای پیشگیرانه مسئولان حوزه سلامت در روزهای اخیر جدی‌تر شده است، که کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نه تنها از این خطر برکنار نیستند، بلکه احتمال می‌رود که پیش و بیش از دیگر مناطق گرفتار آن شوند.

استان خراسان رضوی به دلیل مجاورت با کشورهای افغانستان و پاکستان، که همسایگان هند هستند، در موج پنجم شیوع ویروس کرونا آماج حمله سویه هندی این ویروس قرار گرفت که به دلیل نزدیکی با این کشورها، همچنان در معرض خطر ورود انواع ویروس های دیگر کرونا قرار دارد.

از دیگر سو مشهدالرضا به دلیل جنبه قوی زیارتی و نیز گردشگری، همواره و در هر شرایطی، پذیرای شمار زیادی از زائران و گردشگرانی است که در مناسبت های مذهبی و تعطیلات، از جای جای کشور به این خطه روی می آورند و همین مسافرت ها، اجتماعات و ازدحام جمعیت خود می تواند به عاملی نگران کننده برای آغاز موج سهمگین بعدی کرونا تبدیل شود.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص اعلام کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با موج ششم کرونا در کشور پیش‌بینی شده است و همه بیمارستانها و مراکز درمانی در حال آماده‌باش هستند.
دکتر بهرام عین الهی اظهار امیدواری کرد که با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، موج بعدی سبکتر از موج قبلی باشد.
نخستین مرحله اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی در ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ بود.
دومین موج آن تیر و مرداد پارسال و سومین دوره اوجگیری شیوع کرونا نیز اواخر آبان و اوایل آذرماه ۱۳۹۹ رخ نمود و موج چهارم آن نیز اواخر فروردین و اردیبهشت ماه امسال با شیوع سویه انگلیسی آن دیده شد.
موج پنجم کرونا که سهمگین ترین موج این بیماری در خراسان رضوی و کشور بود، طی ماههای مرداد و شهریور امسال رخ داد، به طوری که تعداد بستری شدگان این موج با سویه غالب ویروس هندی چند برابر موجهای قبلی بود و با کمال تاسف قربانیان زیادی نیز گرفت.
اینک مسئولان حوزه سلامت با وجود کاهشی بودن روند مبتلایان کرونا شرایط را ناپایدار، حساس و شکننده اعلام می کنند و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و همچنین خطر گردهمایی مردم در مناسبت های مختلف، از ناحیه احتمال ورود به موج ششم و در صورت تجربه این موج،  گذر از آن با کمترین تبعات، دغدغه های زیادی دارند.
گرچه تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی رو به کاهش است اما احتمال خطر موج جدید شیوع کرونا در این استان پیش‌بینی شده است و از این بابت دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بیشتر جمعیت استان را زیر پوشش دارد، تمهیدات و آمادگی‌های لازم را برای پیشگیری و کنترل موج ششم اتخاذ کرده است.
در حال حاضر ۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی، ۲۲ شهرستان از جمله مشهد در شرایط زرد و ۹ شهرستان در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا تاکنون حدود چهار میلیون دُز واکسن به گروه‌های هدف بالای ۱۲ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه، که ۸۰ درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند، تزریق شده است.

ویروس کرونا تاکنون ۴۵ جهش داشته است
رئیس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: ویروس کرونا تاکنون ۴۵ جهش داشته که در موج چهارم نوع آلفای انگلیسی و در موج پنجم نوع دلتای هندی آن در خراسان رضوی غالب بود.
دکتر محمود شبستری افزود: در صورت ورود موج ششم کرونا به استان، احتمال شیوع سویه “لامبدا” و “مو” که منشاء آنها آمریکای جنوبی است، وجود دارد.
وی بیان کرد: احتمال اوج‌گیری موج ششم کرونا از شرق کشور وجود دارد و خراسان رضوی با توجه به رفت و آمدها در مناطق شرقی و جنوبی و همجواری با کشور افغانستان در معرض خطر است.

رئیس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت : روند کاهشی مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان ادامه دارد اما نگران ورود موج ششم کرونا در اواخر مهرماه هستیم که عدم ورود به موج ششم کرونا، نیازمند مساعدت و کمک همگانی در رعایت پروتکلهای بهداشتی و پوشش فراگیر واکسیناسیون است.
وی اظهار داشت: با تدابیر انجام شده موج پنجم کرونا در این استان، که بیشترین تعداد ابتلا را در بین دیگر موجها داشت، به خوبی مدیریت شد.
رئیس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که بیشترین پذیرش بیماران کرونایی را داشته است نیز گفت: خوشبختانه روند ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در مشهد و خراسان رضوی همچنان نزولی است، اما امکان اوجگیری کرونا در قالب موج ششم وجود دارد.
دکتر علیرضا صداقت افزود: رویکرد خوش‌باورانه نسبت به کاهش کنونی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، ساده‌انگاری و کم‌توجهی نسبت به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه، خطر طغیان مجدد ویروس کرونا را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: امید داریم که آحاد مردم با هوشیاری و رعایت کامل مسوولیت های اجتماعی خود، مانع شکل‌گیری ششمین موج هجوم ویروس کرونا در مشهد و خراسان رضوی شوند و کاهش روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.  

خطر موج ششم بالا گرفت

دببر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگرچه تعداد مبتلایان و بستری شدگان ناشی از کرونا در استان خراسان رضوی کاهش یافته است، اما طبق نظر متخصصان، خطر شیوع موج ششم این بیماری بالا گرفته است.
دکتر محمد پهلوان افزود: هم‌کنون تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی ۱۶۰ نفر است که ۱۳۵ نفر از این تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.  
وی بیان کرد: در زمان اوج گیری موج پنجم کرونا طی مردادماه امسال، تعداد بستری‌شدگان این بیماری در خراسان رضوی به ۹۰۰ نفر در روز نیز رسیده بود.
پهلوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کل بستری‌شدگان در استان خراسان رضوی بیش از ۸۵۰ نفر است که ۲۵۰ نفر از این تعداد بدحال بوده و در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان تحت معالجه قرار دارند.
وی از مردم خواست نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به واکسیناسیون فراگیر با جدیت عمل کنند تا از ورود به موج ششم کرونا در این استان جلوگیری شود و در صورت ورود به این موج نیز، بتوان آن را با کمترین تبعات سپری کرد.

تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با موج ششم

دبیر ستاد اجرایی قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمهیدات مختلفی در قرارگاه مدیریت کرونای این دانشگاه برای مقابله با شیوع احتمالی موج ششم اندیشیده شده است. 
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بهره گیری از تجربیات موج های قبلی، در شرایط کنونی با جدیت بیشتری شرایط را رصد و پیگیری می کند تا اگر موج ششم رخ داد، دامنه آن گسترده نباشد.
وی بیان کرد: ۹ کمیته‌ زیرمجموعه قرارگاه عملیاتی کرونا شامل بهداشت، درمان، آموزش، اطلاع رسانی، دارو ، تجهیزات، نظارت، مالی و مشارکت مردمی در حوزه های زیر پوشش موارد را به صورت فعال رصد خواهند کرد که در این قالب اقداماتی مانند پوشش فراگیر واکسیناسیون، غربالگری و پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی دنبال می شود.
دبیر ستاد  اجرایی قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به تجمعات صورت گرفته به دنبال برپایی مناسبت های هفته های اخیر در مشهد، باید اذعان کرد که پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نشد و با وجود تلاشهای زیاد برای افزایش‌ واکسیناسیون، رخداد موج ششم نزدیک است و ممکن است در روزهای آتی شاهد رشد بستری شدگان کرونا در استان باشیم.
دکتر انجیدنی گفت: کمیته بهداشت ضمن تسریع در واکسیناسیون، مراقبت های رهگیری و مانیتورینگ بیماران قبلی و جدید را انجام می دهد تا از ایجاد موج گسترده بیماری ممانعت شود.
وی تصریح کرد: کمیته درمان با توجه به احتمال افزایش بیماران بستری، ضمن مدیریت تخت های خالی، تامین تجهیزات و وسایل و کمبودها در این زمینه را برطرف می کند.
انجیدنی از شهروندان خواست با انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از شرکت در تجمعات و دورهمی ها، رعایت بهداشت دست و استفاده از ماسک را بیش از هر زمانی جدی بگیرند.
وی گفت: مردم دقت داشته باشند که در صورت مشاهده علائم بیماری ابتدا با سامانه ۱۹۱ جهت مشاوره تماس بگیرند و برای انتقال بیماران بدحال کرونایی با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و اگر بیمار نیاز به بستری ندارد به جای مراجعه به بیمارستان از درمانگاهها و مطب های پزشکی استفاده کنند.

پیش بینی داروی مورد نیاز بیماران کرونایی در موج ششم 

عضو ستاد اجرایی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی به بیماران در موج احتمالی بعدی، موجودی داروخانه های بیمارستانی برای ۲ ماه محاسبه و تقویت شده است.
دکتر محمدرضا صابری  با اشاره به اینکه برآورد داروی مصرفی در موج قبلی انجام شده است، گفت: موجودی داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا در داروخانه های بیمارستانی دانشگاه نیز برآورد شده است و بر همین اساس مقدار لازم برای مصرف ۲ ماهه محاسبه شده و به همه بیمارستانها اعلام شده است که ۲۰ قلم داروی مورد نیاز کرونا را تهیه کنند.
وی ادامه داد: پیگیری برای تامین داروهای مصرفی بیمارستانها هم انجام می شود تا در اولین فرصت داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد.  
دکتر صابری افزود: در داروخانه های سطح شهر مشهد هم مشکل خاصی در زمینه تامین داروهای کرونایی وجود ندارد و در خصوص تهیه سرم نیز مشکل چندانی نداریم، با این وجود داروخانه هایی که رمدسیویر دریافت می کردند کماکان داروی کرونا در آن ها موجود است و موجودی ۱۵ قلم داروی مورد نیاز بیماران هفته ای یک یا دو بار رصد می شود تا مشکل خاصی در این حوزه نیز پیش نیاید.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌ حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خود دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته هفت هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۱۹۷ نفر آنان بستری شدند و در این مدت مجموع بیماران کووید ۱۹ به پنج میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

در این مدت ۱۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.