تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1394 - 11:08
-

نگرش ما در مدیریت مجموعه، تقدم پرورش بر آموزش است

سبزواریان: اولین نشست خبری ریاست آموزش‌وپرورش ششتمد برگزار شد. در این جلسه که از تمام فعالان رسانه‌ای ششتمد حضور داشتند، علی اکبری به پرسش‌های خبرنگارها درباره عملکرد مجموعه تحت مدیریتش پاسخ داد. چند روز هست شما متصدی این پست هستید؟ بنده از ۱۱ تیر ۹۴، به این جایگاه آمدم. ۵ ماه و ۲۵ روز از

ali-akbari-sheshtamad01سبزواریان: اولین نشست خبری ریاست آموزش‌وپرورش ششتمد برگزار شد. در این جلسه که از تمام فعالان رسانه‌ای ششتمد حضور داشتند، علی اکبری به پرسش‌های خبرنگارها درباره عملکرد مجموعه تحت مدیریتش پاسخ داد.

چند روز هست شما متصدی این پست هستید؟

بنده از ۱۱ تیر ۹۴، به این جایگاه آمدم.

۵ ماه و ۲۵ روز از این زمان می‌گذرد. خوب اول شما تعریف کنید که چه اتفاقاتی را در این مدت شاهد بودیم در مجموعه آموزش‌وپرورش ششتمد تا ما ادامه پرسش‌ها را بپرسیم. اول از مباحث آموزشی و پژوهشی شروع کنیم.

اول باید از همه امانت‌دارانی که پیش از ما اینجا بوده‌اند زحماتشان تشکر کنیم؛ اما زمانی که ما آمدیم، کل منطقه را موردبررسی قرار دادیم و مسائل و مشکلاتش شناسایی شد. نکته مهم این است که برای موفقیت در مجموعه، باید زیرساخت‌های آموزشی  آماده باشند. روستاها بررسی شدند، کمبود فضای آموزشی داشتیم، بعضی جاها نیاز به ساماندهی فضا وجود داشت. توانستیم بعد از چند سال جناب آقای هاشمی نسب، مدیرکل محترم نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی را در منطقه ششتمد میزبان باشیم. قول‌های مناسبی برای فضاهای آموزشی از ایشان گرفتیم.

در کل می‌توان کارهایی که انجام شده را به‌این‌ترتیب دسته‌بندی کرد:

  1. ساماندهی بهینه نیروی انسانی که از قبل شروع شده بود و ما راه را ادامه دادیم. در این مدت، تعداد ۱۴ مجتمع آموزشی که در منطقه ششتمد وجود داشته به ۴ مجتمع کاهش پیدا کرده بود. این مسئله باعث صرفه‌جویی در نیرو و استفاده در کلاس درس می‌شد.
  2. ما بحث کنکور را به‌صورت خاص در نظر داشتیم. زمانی که ما به این جایگاه آمدیم، کنکور برگزار شده بود و در زمان اعلام نتیجه‌ها، ما ستاد انتخاب رشته کنکور را تشکیل دادیم. مشاوران توانمند منطقه این کار را انجام دادند و دیگر لازم نبود که دانش‌آموزها برای انتخاب رشته، بروند سبزوار. گروه متوسطه نقش پررنگی در این قضیه داشت.
  3. پیگیر کسانی شدیم که از تحصیل فاصله گرفته بودند و سعی کردیم با حل مشکلاتشان، آن‌ها را به مدرسه برگردانیم.
  4. سعی شد که به دانش‌آموزان توانمند و مستعد که در مدارس مختلف شناسایی شدند، کمک‌های ویژه انجام شود.( طرح شناسایی نخبگان منطقه)
  5. توجه خاصی به دانش‌آموزان استثنایی انجام شد. در بعضی از مدارس دانش‌آموزانی شناسایی شدند که نیاز بوده به مدرسه استثنائی منتقل می‌شدند. در روستان نوبهار، یک کلاس استثنائی دایر و راه‌اندازی شد.
  6. بحث تشکیل پارلمان‌ها را داشتیم که از تدابیر مدیرکل  آموزش و پرورش خراسان رضوی بود. پارلمان‌های دانش‌آموزی، معلمان، مدیران و اولیا. روی این پارلمان‌ها هم کار کردیم. این چهار رکن را می توان به ارکان اصلی مدارس معرفی کنیم.

ما معلمان فرهیخته دارای تحصیلات بالا در منطقه زیاد داریم و سعی داشتیم با برنامه‌ریزی نسبت به ساماندهی بهینه نیروی انسانی اقدام نماییم. بحث تشکیل بانک اطلاعات کنکور را رصد کرده‌ایم، مباحثی در حوزه اقدام‌پژوهی انجام شد که نتیجه جالبی داشت. به‌عنوان‌مثال همکاری مسئله «کاهش استرس» را درباره یک دانش‌آموز به‌صورت اقدام‌پژوهی ارائه داده بود یا دیگری درباره کاهش لکنت زبان چنین فعالیتی را انجام داده بود. سال گذشته درمجموع ۲۰ نفر از همکاران و امسال تا الآن، ۷۰ نفر اقدام‌پژوهی را انجام داده‌اند.

همکاران ما در منطقه ششتمد در میان ۴۷ منطقه استان مقام اول پژوهشی را در حوزه تحقیق و پژوهش را کسب کردند.

در بحث‌های پشتیبانی و عمرانی، آیا بحث اعتبار باشگاه‌های ورزشی و تربیت‌بدنی پیگیری شده؟ چقدر تا حالا هزینه داشته و چه امکاناتی ایجاد شده. اعتبارات جاری و عمرانی ماده ۱۸۰ و سایر موارد چه دستاوردی در منطقه داشته؟

• در این بحث ابتدا سعی کردیم مشکلات را بشناسیم و بعد در جهت رفع آن‌ها گام برداریم. زمانی که آقای هاشمی از سازمان نوسازی حضور پیدا کردند. در سال‌ گذشته از محل ماده ۱۸۰ هیچ مبلغی به ششتمد تخصیص پیدا نکرده؛ اما امسال با پیگیری‌های انجام‌شده اول ۵۰۰ میلیون تومان جذب شد که بعد به ۷۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در مباحث عمرانی، طبقه دوم مدرسه طالقانی، مدرسه سه‌کلاسه در نوبهار و یک کلاسه در روستای حسین‌آباد و کلاته تیرکمان و حسن‌آباد سبه حاصل پیگیری‌های این مدت بوده است. همین‌طور از بنیاد برکت نماینده خاصی فرستادند از مدرسه تلاش بازدید داشتند که انشا الله برنامه دارند برای رفع محرومیت‌های موجود در منطقه اقدام نماید، چراکه بنیاد برکت فعالیت اصلی‌اش محرومیت‌زدایی در این حوزه‌هاست.

نیازهای مهمی هم در منطقه داریم مانند مدرسه‌ای در کلاته نوبهار و مچ، همین‌طور بحث سالن ورزشی که قرار بود اول مهر تحویل بگیرم اما چون دیوارکشی در برنامه نبود، این امر میسر نشد. دوستان پیگیری کردند، خانواده شهید قناعتی زمینی را در کنار باشگاه در حدود ۲۰۰ متر اهدا کردند که از نوسازی خواستیم دیوارکشی را انجام دهند. به‌محض اینکه محوطه‌سازی تمام شود تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. در این دو سال دولت تدبیر و امید، علاوه بر سالن، شوفاژ کشی در مدرسه بالای ۷۰ نفر به‌صورت کامل انجام شد. مشکلی در حوزه گرمایشی جز در دو مدرسه در هیچ روستایی نداریم.

گروه پشتیبانی اداره ششتمد، خلاقیت به خرج دادند و دو نیرو را برای آموزش فرستادند، حالا این دو نیرو نقایص فنی را در هر جای مجموعه باشد برطرف می‌کنند.

• شاید بعد از تغییر فضای جامعه با تغییر دولت، تنها بخش اداره ششتمد که دستخوش تغییر نشد، بخش پرورشی بود. به نظر هم می‌رسد این بخش هماهنگی مناسبی با بقیه اداره ندارد و در مسیر کل مجموعه پیش نرفته. نسبت به سال‌های گذشته کم‌کاری بیشتر را هم شاهد بودیم. البته ما هم با تعویض اتوبوسی مدیران مخالفیم، اما با شرایط حاضر راهکار بهتری وجود ندارد؟

نگرش ما در مدیریت مجموعه، تقدم پرورش بر آموزش است. چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «و َیُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَهَ» در حوزه پرورشی و فرهنگی، ما نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت حاصلی داشته باشیم. همه، تلاش‌های زیادی داشتند. در سال گذشته، مقام‌های پرورشی و به‌خصوص حوزه علوم قرآنی منطقه نشان‌دهنده فعالیت آن‌هاست. رتبه اول استانی در قرائت قرآن، حفظ، احکام، صحیفه سجادیه، مفاهیم و رتبه‌های سوم در مفاهیم، نهج‌البلاغه، احکام همچنین راه‌یابی دو دانش‌آموز دختر به فینال کشوری در رشته قرائت فقط بخشی از این جایگاه‌ها هستند. همچنین در حوزه‌ها فرهنگی مانند رتبه اول استانی در رشته لالایی، رتبه سوم استان در سرود و رتبه اول استان در وبلاگ نویسی و آواز سنتی هم قسمتی از این مقام‌ها هستند.

ما در حوزه پرورشی برنامه داریم. بنای ما بر تغییر شتاب‌زده نیست. البته تغییر عامل توسعه است، اما نه هر تغییری. ما در خدمت معاون پرورشی اداره هستیم. از ابتدای مهر هم کارهایی انجام‌شده ازجمله: تشکیل گروه برای تقویت مسابقه قرآن و عترت، صحیفه سجادیه، تشکیل هیئت دانش‌آموزی و … طبق گزارش‌های ارسال‌شده در بیشتر مدارس فعالیت‌های مذهبی به‌صورت متناوب برگزار می‌شود. در سه مرحله اعزام روحانی به مدارس را در برنامه داریم، در دهه محرم و صفر و در آینده در دهه فاطمیه این برنامه را خواهیم داشت. هماهنگی و همکاری با سازمان تبلیغات انجام گرفته است.

کلاس‌های آموزشی تئاتر و سرود در این مدت برگزار شده، اعزام دانش‌آموزان دختر و پسر را در قالب کاروان راهیان نور داشتیم. در مهرماه یادواره شهدای دانش‌آموز را با محوریت شهدای غواص داشتیم. الآن هم جشنواره علمی فرهنگی شهید ایزدی را در برنامه داریم در سه سطح پایه ششم دبستان، پایه نهم و پایه سوم متوسطه دوم. در هفته بزرگداشت مقام معلم، جوایز برندگان این جشنواره اعطا خواهد شد. این جوایز را خانواده شهید بزرگوار ایزدی تهیه نموده و اهدا خواهند کرد.

بنا داریم در منطقه مرکز شاهد پژوهی راه‌اندازی نماییم و برنامه تقویت آن را خواهیم داشت. فعالیت‌های مدرسه‌محور در موضوعات محیط‌زیست و آسیب‌های اجتماعی و مانند آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در بحث سوادآموزی با توجه به محرومیت‌های منطقه، آیا اقدام خاصی مدنظر بوده؟ فعالیت‌های نهضت در قالب آموزش‌وپرورش انجام شده؟

قبل از هر چیز ۷ دی روز سوادآموز را گرامی می‌داریم و این روز را تبریک می‌گویم؛ اما درباره پرسش شما، در سطح منطقه تعداد ۲۹ آموزشیار داریم در سه حوزه سوادآموز، تحکیم و انتقال. ۱۰۸ سوادآموز در منطقه داریم، ۱۰۰ نفر هم در کلاس‌های تحکیم داریم در ۸ دوره و ۱۱ دوره انتقال با تعداد ۱۰۹ نفر. این دوره‌ها و کلاس‌ها در تمام روستاهای بخش برحسب نیاز وجود دارند. در این کلاس‌ها علاوه بر سوادآموزی، روخوانی قرآن، احکام و مهارت‌های زندگی هم آموزش داده می‌شود. در بعضی از کلاس‌ها هم هنرهای دستی آموزش داده می‌شود.

یکی دیگر از فوق‌برنامه‌های این کلاس‌ها، طرح حلقه‌های کتاب‌خوانی است. کتاب‌هایی خارج از کتاب‌های درسی به‌صورت حلقه‌وار در این طرح در اختیار سوادآموزان گذاشته می‌شوند تا مطالعه شوند. علاوه بر این کلاس‌ها، برای کسانی که شرایط حضور در کلاس را ندارند، طرح خودآموز را داریم. به این شکل، مبلغی که قرار بوده به آموزشیار داده شود، (۶۱۸ هزار تومان) به خود فرد پرداخت می‌کنیم و فرد بدون نیاز به کلاس، خود درس‌هایش را مطالعه کرده و در امتحانات حاضر می‌شود. این طرح برای کسانی اجرا می‌شود که در سنین آموزش نباشند.

همه کسانی هم مدرک فوق‌دیپلم و شرایط آموزشیاری را دارند می‌توانند با ما همکاری کنند و کلاس بگیرند.

اگر طرح‌ها و کارهای دیگری هست که در قالب پرسش‌های ما نمی‌گنجد بفرمایید.

کلاس‌های آموزش خانواده در سطح مدارس منطقه توسط مشاوران اجرا می‌شود. در این کلاس‌ها درباره روش‌های فرزندپروری و مسائل خانواده آموزش‌هایی ارائه می‌شود. در حوزه تربیت‌بدنی هم طرح‌های بسیاری در حال اجرا هستند. دبیرستان‌ها هم طرح‌های مختلفی در زمینه‌ها فرهنگی در دست اجرا داند. طرحی به نام «در محضر قرآن» در بعضی مدارس ابتدایی منطقه توسط همکاران در حال اجراست. در مقطع ابتدایی، همکاران در طول سال میزانی از قرآن را با هم توافق می‌کنند که بخوانند. مدارس این طرح را اجرا می‌کنند. برنامه ریزی نموده ایم خانواده‌ها هم در آن شرکت نمایند. این طرح فرهنگ‌سازی مناسبی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
فرهنگی پنجشنبه , ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۹:۳۰

تقدیر و تشکر میکنیم از ریاست محترم اموزش و پرورش و از ایشان میخواهیم هر چه زودتر مبحث هتک حرمت به قران را روسن و از هرگونه سیاسی کاری‌با دیگر مسئولین و پنهان کاری خودداری نمایند

بصیر سه شنبه , ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۷:۴۸

این مصاحبس یا رپرتاژ اگهی این چه جور مصاحبه اییه که نه نام خبرنگار ونه نام رسانه ونه حتی عکسشون معلومه?و نه از مهمترین معضل اداره که چندفرهنگی نما به مقدسات جامعه توهین کردن خبری نیس فقط برای برکناری معاون پرورشی مقدمه چینی شده

نظرات بسته شده است.