کد خبر : 31700
دیدگاه‌ها برای نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار، تامین پایدار انرژی غرب خراسان رضوی بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 9:11
-

نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار، تامین پایدار انرژی غرب خراسان رضوی

نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار یکی از طرح‌های ملی در دست احداث با هدف افزایش ظرفیت تولید برق و تامین نیاز صنایع منطقه به شمار می‌رود که علی‌رغم موانع مختلف، عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم شتاب گرفته است.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار، واقع در شهرستان داورزن بهمن سال ۹۷ آغاز شد اما اجرای این طرح در سال‌های گذشته بر اثر مشکلات نقدینگی آن از جمله مشکلات ارزی و عدم گشایش اعتبار اسنادی (ال. سی) به تعویق افتاده بود.

با مساعدت دولت سیزدهم و وزارت نیرو، هم اینک عملیات عمرانی نیروگاه سبزوار شتاب گرفته است که مرحله نخست آن در ماه‌های آتی وارد مدار می‌شود و این رویداد گامی موثر در راستای تولید پایدار برق به‌ ویژه در دوره‌های اوج مصرف خواهد بود.

احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، چشم‌انداز روشن توسعه غرب خراسان رضوی

یک مهندس برق در این باره گفت: احداث نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی در منطقه داورزن، نقش مهمی در تامین کسری تراز برق دارد چنانکه بخشی از این کمبود با ورود نیروگاه‌ جدید به مدار مصرف، جبران خواهد شد.

علی اکبر ملکی افزود: با بررسی نیاز صنایع غرب خراسان رضوی از جمله شهرک صنعتی شماره ۲ سبزوار، که نیازمند برق برای گسترش است می‌توان گفت صنعت این منطقه، چشم انتظار برق برای گسترش و ایجاد اشتغال است.

وی اظهار داشت: در کنار سبزوار و داورزن، دیگر شهرستان‌های غربی استان همچون جغتای، جوین، خوشاب و ششتمد نیز، که نواحی و شهرک‌های صنعتی آنها در حال گسترش و تکمیل شدن است، به زودی با کمبود برق مواجه خواهند شد و نبود برق مورد نیاز، صنایع فولاد و همچنین صنایع تولیدی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

این کارشناس برق با اشاره به اینکه منطقه غرب خراسان رضوی نیازمند تقویت و تامین برق است، افزود: به مدار آمدن این نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی، از اولویت‌های اصلی منطقه برای تعطیل نشدن صنایع، راه اندازی صنایع و ایجاد اشتغال در شهرستان‌های همجوار آن است.

تمدید اعتبار اسنادی طرح ال سی، سد راه اجرای سریع نیروگاه

رئیس هیئت مدیره شرکت افق توسعه انرژی خلیج فارس و مجری احداث نیروگاه سبزوار  گفت: هم اینک مجموع پیشرفت فیزیکی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار ۳۴.۵ درصد است و بیش از ۲۵۰ نفر در این طرح مشغول کار هستند.

سعیدرضا رنجبر افزود: واحد یک گازی این مجموعه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی می‌شود پاییز امسال با ظرفیت اسمی ۱۸۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و واحد دوم گازی نیز با پیشرفت ۴۰ درصدی در اسفند امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: هم اینک ۲ مانع عمده پیش روی این نیروگاه، تمدید اعتبار اسنادی طرح ال سی از طرف بانک صادرات، به عنوان بانک عامل است که مقدمات آن فراهم نشده است و مشکل دیگر اولویت‌دهی به نیروگاه در مقایسه با سایر نیروگاه‌های در دست احداث از طرف گروه مپنا و تزریق مالی به پروژه برای سنکرون است.

تسریع تکمیل نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار، یک الزام و ضرورت 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تسریع در تکمیل نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار یک الزام و ضرورت است، گفت: تلاش می‌شود مرحله اول این نیروگاه در حال ساخت، تا انتهای تابستان یا مهرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

جواد خدایی افزود: این نیروگاه در ردیف طرح‌های ملی استان قرار دارد که با تلاش شبانه‌روزی، پیشرفت چشمگیری در اجرای طرح این نیروگاه رخ داده است و با توجه به کسری قابل ملاحظه برق، همه تلاش‌ها جبران این عقب ماندگی در کوتاه مدت است.

مرحله نخست نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی به بهره برداری می‌رسد

نماینده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی گفت: با رفع مشکلات ارزی و گشایش اعتبار اسنادی (ال. سی) مرحله نخست نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سربداران در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علی اصغر عنابستانی با اشاره به بازدید چند ماه گذشته وزیر نیرو از نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سربداران، افزود: البته قبل از سفر وزیر مسائل مالی پروژه حل شده بود و بانک مرکزی قول تخصیص ارز مورد نیاز را داده بود.

وی اظهار داشت: روند پیشرفت فیزیکی این طرح بزرگ اقتصادی حدود یک سال به دلیل کارشکنی تامین منابع ارزی و فاینانس در  دولت قبل و بانک مرکزی تعطیل  شده بود که این مشکل در آن زمان با وجود نشست‌ها با وزارت نیرو و بانک مرکزی رفع نشده بود.

عنابستانی افزود: تمامی تجهیزات نیروگاه از قبل خریداری و دپو شده و اکنون مراحل نصب آن در حال انجام است.

نماینده سبزوار در مجلس با اشاره به اهمیت این نیروگاه به عنوان یک زیرساخت اقتصادی مهم در منطقه غرب خراسان رضوی، گفت: در غرب استان مولد برق وجود نداشت و در موارد مختلف نیاز منطقه به برق با پست‌های تقویتی تامین می‌شد، لذا با احداث این نیروگاه و شبکه برق، روند توسعه منطقه و مشکلات انرژی و صنعت در آینده برطرف می‌شود.

‌نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار واقع در شهرستان داورزن، به عنوان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری با هدف افزایش ظرفیت تولید برق و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه در حال اجرا است.

این نیروگاه در بخش باشتین و در گستره ای ۴۰ هکتاری، به عنوان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری و با هدف افزایش ظرفیت تولید برق و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی عملیاتی شده است و ایجاد آن بر پایه اولویت‌های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز منطقه و کشور، به منظور پایداری بخشی و تامین نیاز شبکه سراسری برق طراحی و اجرایی شده است که بر تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان داورزن نیز مستقیم و غیرمستقیم تاثیر خواهد داشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.