دیدگاه‌ها برای نیم قرن با کتابفروشی «فیروزی» در سبزوار/ اینجا هنوز کرایه کتاب رایگان است بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 19:09
-

نیم قرن با کتابفروشی «فیروزی» در سبزوار/ اینجا هنوز کرایه کتاب رایگان است

ایبنا علیرضا فیروزی، جوان دهه شصتی اهل سبزوار، حدود یک دهه است که در این شهر کتابفروشی دارد و در این فضا برنامه‌های مختلفی در راستای ترویج کتابخوانی اجرا می‌کند. علیرضا فیروزی متولد سال ۱۳۶۱ است. از سال ۱۳۹۰ با تاسیس یک کتابفروشی در زیرزمینی در خیابان قائم سبزوار وارد این حرفه ‌می‌شود. دو سال

ایبنا

علیرضا فیروزی، جوان دهه شصتی اهل سبزوار، حدود یک دهه است که در این شهر کتابفروشی دارد و در این فضا برنامه‌های مختلفی در راستای ترویج کتابخوانی اجرا می‌کند.

علیرضا فیروزی متولد سال ۱۳۶۱ است. از سال ۱۳۹۰ با تاسیس یک کتابفروشی در زیرزمینی در خیابان قائم سبزوار وارد این حرفه ‌می‌شود. دو سال بعد با تلاش و کوشش زیاد کتابفروشی خود را به محلی در کلبه چوبی پارک سه گوش این شهر منتقل می‌کند و پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ریز و درشت از افزایش سالانه اجاره بها و به مزایده گذاشتن محل گرفته تا مسائل مربوط به فضای سبز شهرداری که درنهایت او را ناچار به تخیله این مکان می‌کند؛ مکانی که حالا بعد از چند سال فعالیت به عنوان کتابفروشی، کباب‌فروشی شده است!
 
فیروزی که پدرش نیز در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ کتابفروشی مهمی در سبزوار داشته است، حالا دو ماه است که کتابفروشی خود را به مغازه کوچکی در چهارراه عظیمیان این شهر منتقل و بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب در آن برای عرضه به اهالی کتاب و کتابخوانی سبزوار ارائه کرده است.

اما آنچه کتابفروشی فیروزی را نسبت به هفت کتابفروشی دیگر شهر (سبزوار) متمایز کرده، طرحی است که ایده اولیه آن در زمان پدر او نیز یعنی حدود بیش از نیم قرن پیش در سبزوار انجام می‌شده است و آن کرایه کتاب است. این کتابفروشی شاید برای اولین بار و حتی تنها کتابفروشی در سطح کشور باشد که طرح «کرایه رایگان کتاب» را در حال اجرا دارد.
 
علیرضا فیروزی ویژگی طرح کرایه کتاب این کتابفروشی را در رایگان بودن آن می‌داند و می‌گوید: در این کتابفروشی همچنین کتاب‌های نو و دست دوم با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه کرایه کتاب‌های نو و دست دوم‌ بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در این کافه کتاب انجام می‌شود، می‌افزاید: استقبال مردم‌ از این طرح بسیار خوب بوده است، به طوری که در کمتر از یک ماه بیشتر از ۱۰۰۰ نفر عضو صفحه اینستاگرام و مشتری ثابت کرایه رایگان کتاب این مجموعه شدند.

این کتابفروش ادامه می‌دهد: استقبال مردم، بیشتر از رمان‌های معروف خارجی مثل ملت عشق، کیمیاگر، بادبادک باز، دنیای سوفی، سه شنبه‌ها با موری و… و کتاب‌های موفقیت مثل اثر مرکب، هنر شفاف اندیشیدن،‌ تکه‌هایی از یک کل منسجم، خودت باش دختر و… هست.
 
فیروزی با بیان اینکه در حال حاضر ما در این کافه کتاب، کافه به معنی سرو قهوه نداریم، در عین حال می‌گوید: اما از کسانی که در کافه کتاب به مطالعه کتاب می‌پردازند، با دمنوش گیاهی پذیرایی می‌کنیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه در فروشگاه به صورت آنلاین مسابقاتی در مورد کتاب برگزار می‌کنیم و به برندگان بُن خرید کتاب هدیه می‌دهیم، می‌گوید: آخرین مورد به مناسبت مربوط به بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برمی‌گردد که در آن ۲۰ جلد کتاب وزیری امیر حسنک قرعه‌کشی و هدیه دادیم.

فیروزی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ انتشاراتی با نام «فیروزی» تاسیس کردیم و در زمینه چاپ کتاب با هدف معرفی مفاخر سبزوار فعالیت می‌کنیم، می‌گوید: از کتاب‌های شاخصی که تاکنون به چاپ رساندیم، به آثاری همچون «وزیری امیرحسنک» اثر محمود دولت‌آبادی، «دیوان نفیس امیرشاهی سبزواری»، «معماری و معماران سبزوار» می‌توان اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم برایشان این سوال پیش می‌آید که چرا طرح رایگان کرایه کتاب را انجام می‌دهیم و چه سودی از آن می‌بریم، به دعای خیر مردم اشاره و از دوران کتابفروشی پدرش یاد می‌کند و می‌گوید: استاد محمود دولت‌آبادی در دست‌خطی از پدرم به نیکی یاد کردند و فرمودند: «این کار پدر شما (کرایه کتاب) باعث شده بود به کتاب‌های آن زمان دسترسی داشته باشم و برای من دریچه‌ای به روشنایی بود.»

وی با بیان اینکه پدرش محمدتقی فیروزی، معلم دبستان حکیمی و مدیر مدرسه راهنمایی کوروش و داورزنی قبل از انقلاب بود، می‌گوید: وی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ در خیابان اسرار جنب حسینیه معمارزاده کتابفروشی داشت و خبرنگار روزنامه کیهان و اطلاعات نیز بود.

فیروزی با بیان اینکه پدرش از دوستان فخرالدین حجازی، دکتر علی شریعتی و استاد حمید سبزواری بود و در سال ۱۳۷۹ فوت شد، یادآور می‌شود: با گران شدن کتاب که باعث شده مردم کمتر به سمت خرید کتاب بروند، امیدواریم طرح رایگان کتاب باعث شود در مسیر ترویج کتابخوانی گامی موثر برداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.