کد خبر : 10897
دیدگاه‌ها برای هشدار جدی وزیر اطلاعات بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394 - 10:14
-

هشدار جدی وزیر اطلاعات

روزنامه شرق: یک‌روز بعد از آنکه وزیر خارجه عراق درباره قصد تروریست‌ها برای حمله به ایران، آمریکا و فرانسه سخن گفته بود، وزیر اطلاعات ایران نیز گفت: «انفجارهای اخیر هشدار جدی به ما هم هست که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد». در سال‌های گذشته که خاورمیانه درگیر بحرانی مانند داعش بوده، کمک مستشاری نیروی‌های

روزنامه شرق: یک‌روز بعد از آنکه وزیر خارجه عراق درباره قصد تروریست‌ها برای حمله به ایران، آمریکا و فرانسه سخن گفته بود، وزیر اطلاعات ایران نیز گفت: «انفجارهای اخیر هشدار جدی به ما هم هست که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد».

در سال‌های گذشته که خاورمیانه درگیر بحرانی مانند داعش بوده، کمک مستشاری نیروی‌های ایرانی برای نبرد با تروریست‌های داعش سبب شده تروریست‌ها هیچ‌گاه به مجاورت مرزهای ایران نرسند. یک‌ سال پیش بود که پیشروی‌های این گروه تروریستی نگرانی‌هایی در ایران هم ایجاد کرده‌ بود، هم‌مرزی با عراق، کشوری که در برهه‌ای از زمان، محل جولان تروریست‌ها ، به‌ویژه داعش بود، توانست این نگرانی‌ها را افزایش دهد.

اکنون ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، در حاشیه نشست سوریه در وین گفته دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد فرانسه، آمریکا و ایران در میان کشورهای هدف حمله تروریست‌ها قرار دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز وزیر امور خارجه عراق مدعی شد، گروه‌های تروریستی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به فرانسه، آمریکا و ایران هستند. جعفری جزئیاتی درباره اینکه عامل این حملات چه فرد یا گروهی است و چه زمانی برای این حملات در نظر گرفته شده ارائه نکرده است، اما گفت تمام این کشورها از این حمله مطلع شده‌اند. درهمین‌حال، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده ‌است: «تروریست‌های تکفیری مهم‌ترین تهدید در عرصه جنگ سخت علیه جمهوری اسلامی هستند».

فراتر از مرز فیزیکی

سخنان جعفری در حالی اهمیت پیدا می‌کند که داعش نیمه‌شب جمعه، با انجام حملات تروریستی در فرانسه، دور جدیدی از رعب و وحشت را در سطح جهان پراکنده ‌است. طرفداران داعش به دنبال این حمله توییت کردند که حالا نوبت رم، واشنگتن و مسکو است.

شواهد نشان می‌دهد داعش به دنبال حرکات پرهیاهو و توجه‌برانگیز است که به مکانی مثل سالن کنسرت حمله می‌کند. اما خارج از شمایل این اقدامات، شواهد نشان می‌دهد داعش به دنبال حمله به نقاط حساس کشورهایی است که اکنون در حال مبارزه با این گروه تروریستی هستند. عملیات مستشاری ایران در سوریه و حملات هوایی روسیه در سوریه نوک پیکان این مبارزه است.

در ماه‌های گذشته آمار شهدای ایران در جریان عملیاتی مستشاری در سوریه افزایش یافته، اما این اقدامات متوقف نشده ‌است. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، چندی‌پیش در گفت‌وگویی آمار شهدای ایرانی مدافع حرم را کمتر از ۵٠ نفر اعلام کرد. اما این تمام آنچه در جریان عملیات‌های مستشاری نظامی از سوی ایران می‌گذرد، نیست.

دریابان شمخانی، چندی‌پیش در مراسم بزرگداشت شهید تقوی، یکی از ویژه‌ترین شهدای حرم دراین‌باره توضیح داده بود: «شایعه‌‌پراکنان بیمار، این روزها به ترویج این سؤال می‌پردازند که چه نسبتی بین سامرا و حمید تقوی وجود دارد و ما را چه کار به اینکه در عراق و سوریه چه می‌گذرد. پاسخ این سؤال روشن است: اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

در ماه‌های گذشته بارها مقامات نهادهای استراتژیک و نظامی کشور خط قرمز‌ ایران در مقابله با داعش را به تصریح اعلام کردند.

وزیر کشور اواسط آبان اعلام کرد خط قرمز ایران در برابر داعش «عتبات عالیات» و «۴٠کیلومتری مرزها» است. علاوه بر این، تحلیلگران زیادی در تبیین این عملیات‌ها تأکید کردند ایران مرزهای مبارزه‌اش با داعش را به‌جای مرزهای فیزیکی خود به نقاطی دورتر برده ‌است. در ماه‌های گذشته عملا جبهه شام، موصل، الانبار و نقاط دیگری از درگیری‌ها در سوریه و عراق به صحنه نبرد با داعش و تروریست‌ها تبدیل شد.

ثبت تیر برای شلیک به تروریست‌ها

خرداد گذشته بود که فرمانده نیروی زمینی ارتش خبر داده بود «نیروهای تکفیری و تروریستی در نزدیکی مرزهای ما هستند و در گذشته داعش برای ورود به ایران زاغه مهمات پیش‌بینی کرده بود».

امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش که برای ارائه گزارشی در مجلس صحبت می‌کرد، گفت: «سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند. این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد، اما ما در کمتر از سه روز ۵ تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا ۴٠ کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم».

تکفیری‌ها مهم‌ترین تهدید علیه ایران

اگرچه گروهک داعش داخل مرزهای ایران موفق به انجام عملیات تروریستی نشد، اما مقامات اطلاعاتی و نظامی کشور تاکنون از ناکام‌ماندن چند عملیات تروریستی و دستگیری عوامل آن خبر دادند. در شرایطی که ایران در نشست وین برای یافتن راه‌حل پایان‌دادن به خو‌ن‌ر‌یزی در سوریه، حضور فعالانه‌ای دارد، وزیر خارجه عراق از احتمال حمله تروریستی به چند کشور سخن گفته که ممکن است ایران هم جزء آنها باشد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات هم گزارش داده که «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات که در پنجاه‌ونهمین همایش سراسری حراست کل کشور سخنرانی می‌کرد، درباره اقدامات تروریست‌ها گفته است «تروریست‌های تکفیری مهم‌ترین تهدید در عرصه جنگ سخت علیه جمهوری اسلامی هستند». او با اشاره به انفجارهای اخیر در بیروت و پاریس تأکید کرد: «اولویت‌های اصلی وزارت اطلاعات تأمین امنیت کشور و مقابله با جریان تکفیری است که بحمدالله توفیقات خوبی داشته‌ایم و به مردم هم اطلاع‌رسانی کرده‌ایم». او با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: «دشمن از فضای ملتهب در کشور به‌ویژه در ایام انتخابات سوءاستفاده می‌کند و ما باید با اشراف و تسلط اطلاعاتی مانع رسیدن دشمن به اهدافش بشویم. باید تلاش شود انتخابات در فضایی امن و آرام برگزار شود و پیش از هر چیز، مواردی که می‌تواند به این فضا آسیب برساند شناسایی شود و تدبیر لازم صورت پذیرد».

کارزار دیپلماتیک

نشست یک‌روزه سوریه در وین، با حضور نمایندگان ١٧ کشور تلاش کرد به راه‌حل‌هایی برای پایان‌دادن به بحران سوریه و ایجاد آتش‌بس فوری دست یابد. در این نشست، جدول زمان‌بندی برای حل بحران سوریه در نظر گرفته شد مبنی بر اینکه در یک دوره شش‌ماهه نقشه راه روند سیاسی این کشور تدوین و در یک دوره ١٨ماهه اجرا شود.

امیرعبداللهیان، معاون عربی وزیر خارجه ایران که در نشست یک‌روزه سوریه حضور داشت، شنبه‌شب درباره این نشست توضیح داد: «تأکید جمهوری اسلامی ایران بر این بود که برای مبارزه با تروریست‌ها تمام طرف‌ها تلاش کنند در شش ماه آتش‌بس برقرار شود و در این صورت در یک زمان‌بندی ١٨ماهه، راهکار سیاسی ادامه یابد و در آن گفت‌وگوی میان دولت و معارضان سوریه انجام شود. همچنین مقرر شد نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با نظر مشورتی دولت سوریه، فهرستی از گروه‌های معارض را برای شرکت در گفت‌وگوهای سیاسی آماده کند که طبیعتا این فهرست شامل تروریست‌ها نخواهد بود».

درحالی‌که همچنان کشورهای جهان مدعی مبارزه با تروریسم ریشه‌یافته در سوریه هستند، برخی از آنها دنبال این بودند که درباره سرنوشت بشار اسد در آینده سیاسی این کشور تصمیم بگیرند، موضوعی که همچنان با مخالفت ایران و روسیه مواجه شده ‌است. امیرعبداللهیان دراین‌باره توضیح داده که «فقط شخص بشار اسد می‌تواند درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات تصمیم بگیرد». این در حالی است که شاید اجرای آنچه در وین بر سر آن توافق شده، نیازمند زمان بیشتری از آنچه برنامه ریزی شده باشد یا آنکه با موانعی در اجرا مواجه شود، اما تروریسم و خشونت کور در منطقه خاورمیانه، نشان داده که می‌تواند دامن کشورهای دیگر را هم بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.