کد خبر : 16701
دیدگاه‌ها برای همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار پایان یافت بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آبان 1397 - 8:55
-

همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار پایان یافت

مراسم پایانی هشتمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ قرن پنجم هجری یکشنبه شب با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و مسئولان اجرایی سبزوار در این شهر برگزار شد. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این مراسم با بیان اینکه امسال مراسم بزرگداشت بیهقی در مدت یک هفته برگزار شد گفت: بیهقی پدر

مراسم پایانی هشتمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ قرن پنجم هجری یکشنبه شب با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و مسئولان اجرایی سبزوار در این شهر برگزار شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این مراسم با بیان اینکه امسال مراسم بزرگداشت بیهقی در مدت یک هفته برگزار شد گفت: بیهقی پدر نثر فارسی است لذا پاسداشت بیهقی نباید محدود به شهرستان سبزوار باشد بلکه باید در گستره ملی برگزار شود.
رضا شجاع مقدم افزود: اقدام علاقه مندان بیهقی و مسئولان شهرستان سبزوار در برگزاری مستمر همایش بیهقی حرکت ارزشمند فرهنگی است که می تواند در سالهای بعد با گستره بیشتری برگزار شود.
وی درباره ثبت روز بیهقی و نثر فارسی در تقویم رسمی کشور اظهار داشت: ثبت روز ملی در تقویم کشور مراحلی دارد که بخش هایی از آن انجام شده است.
یک استاد زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم گفت: ابوالفضل بیهقی با نگارش تاریخ بیهقی اثر جاودانه به یادگار گذاشت و امروز نثر فارسی مرهون زحمات وی است.
ابوالقاسم رحیمی افزود: بیهقی از دانش جامعی برخوردار بوده و در کتاب تاریخ بیهقی فلسفه، ادبیات، داستان نویسی به هم آمیخته شده بطوریکه اخلاق و شخصیت های تاریخی در نگاه خواننده مجسم می شود.
وی با بیان اینکه بیهقی پیوند استوار بین تاریخ و ادبیات ایجاد کرد اظهار داشت: ابوالفضل بیهقی گزارشگر حقیقت بود لذا تاریخش بیان حقیقت است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بیهقی همچون فردوسی خردگرا بوده و بدون ترس و واهمه استبداد حاکمان غزنوی را بیان کرده است.
هشتمین همایش ابوالفضل بیهقی از اول آبان به مدت یک هفته در سبزوار برگزار شد.
قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنرانی رایزنان فرهنگی افغانستان، تاجیکستان و استادان برجسته ادبیات کشور از برنامه های مهم این همایش بود.
بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد.
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.
وی در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان، گرفتار، معزول و محبوس شد.
بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.