کد خبر : 30740
دیدگاه‌ها برای همایش ملی حکیم سبزواری در زادگاهش برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 19:50
-

همایش ملی حکیم سبزواری در زادگاهش برگزار شد

برگزاری همایش ملی حکیم سبزواری در زادگاهش

هفتمین همایش ملی حکیم سبزواری همزمان با هشتم اسفند ماه، روز بزرگداشت آن حکیم، با حضور پژوهشگران و دانشگاهیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آرامگاه وی در سبزوار برگزار شد.

یک عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: حکیم حاج ملاهادی سبزواری متخلص به “اسرار” درخشان‌ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری است.

سید محمد کاظم علوی افزود: از سال ۱۳۹۳ که روز ملی حکیم سبزواری در ضمیمه تقومی ملی گنجانده شد، همایش بزرگداشت وی همه ساله برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هفتمین همایش ملی حکیم سبزواری با توجه به فضاسازی سال‌های گذشته، در گسترده ملی برگزار شد، تاکید کرد: این مراسم از سوی انجمن آثارو مفاخر در حوزه فلسفه، انجمن حکمت و فلسفه با حضور اندیشمندان و محققان و نیز رادیو  فرهنگ با عنوان ویژه برنامه شرح منظومه برگزار شد.

حکیم حاج ملاهادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملا هادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می‌توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزلهای حکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به ‘اسرار’ تخلص می کرد.

حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.