دیدگاه‌ها برای همه صداهایی که هست چه بخواهیم چه نخواهیم! بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 2 خرداد 1393 - 21:40
-

همه صداهایی که هست چه بخواهیم چه نخواهیم!

جهانی که در آن زندگی می کنیم سرشار از تنوع است. تنوعی که از خلقت خداوند متعال آغاز شده. اگر فقط به آفرینش انسان نگاه کنیم، از نژاد، زبان، رنگ پوست، رنگ چشم و … در نقاط مختلف جهان تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. این تفاوت ها در حوزه فکری و فرهنگی از تفاوت

voice-tجهانی که در آن زندگی می کنیم سرشار از تنوع است. تنوعی که از خلقت خداوند متعال آغاز شده. اگر فقط به آفرینش انسان نگاه کنیم، از نژاد، زبان، رنگ پوست، رنگ چشم و … در نقاط مختلف جهان تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد.
این تفاوت ها در حوزه فکری و فرهنگی از تفاوت های فیزیکی بسیار فراوان تر است.
به گونه ای که هرگز در حوزه مسائل فرهنگی هیچ موضوع واحدی را نمی توان پیدا کرد که همه مردم جهان روی آن اتفاق نظر داشه باشند.
اصلا گویی وجود تفاوت ها خواست خداوند باری تعال است. اگرنه خود او می توانست همه را یک شکل و یک جور بیافریند و یک منش فکری و رفتاری خاص را به همه بدهد.
اما خدای متعال چنین نخواست.
اما چرا بازهم در بعضی جوامع انسانی شاهد اعمال فشارهایی از جانب بعضی گروه ها نسبت به سایرین هستیم تا همه را به اجبار به پیروی از یک منش خاص فکری و رفتاری بکشانند؟
و گاه چنان در این رفتار زورگویانه خود تند می روند، که گویی حتی اندکی تحمل شنیدن صداهای متفاوت را ندارند.
البته در این که هر جامعه ای نیاز به نظم و نیاز به پیروی عموم از بعضی قوانین و مقررات محوری را دارد، شکی نیست. چون درغیر این صورت اگر هرکسی بخواهد، هر رفتاری را که طبق سلیقه خودش بود، انجام دهد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

اما تبعیت از قانون پذیرفته شده یک جامعه با عدم وجود صداهای مختلف و بعضاً متضاد تفاوت اساسی دارد.
لیکن مروری بر تاریخ بسیاری از جوامع جهان به ویژه در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه آفریقایی و آسیایی نشان می دهد همواره بعضی گروه های افراطی وجود داشته اند که هیچ صدای متفاوتی را برخلاف آنچه طبق میل خود آن هاست، نمی پذیرند.
نیاز نیست به جای دوری برویم. نمونه های واضحش را در همین کشور خودمان ایران و حتی در همین شهر خودمان سبزوار می توانیم به فراوانی مشاهده کنیم.
عده ای پیدا می شوند که تصوری از ارزش های دین یا آرمان های انقلاب برای خود ایجاد می کنند و اصرار دارند آنچه آنان دریافته اند، تماماً صحیح است.و دیگر هیچ برداشت و رویکرد دیگری به دین یا انقلاب ممکن نیست وجود داشته باشد.
این عده تمام ارزش ها را در مالکیت خود فرض می کنند و چنان به خود اطمینان دارند که گویی ذات مقدس خداوند برآنان مجسم شده و دقیقا راه درست بندگی را به آنان نمایانده است. اینان که ویژگی بارزشان تعصب خشک نسبت به عقیده خود، عدم انعطاف پذیری درمقابل نظرات دیگران و حتی تلاش برای نشنیدن دیدگاه های متفاوت است گاهی خود را چنان محق می دانند که حتی به آسانی قانون های کشور را در هر جا با سلیقه و برداشت شخصی آنان جور در نمی آمد می شکنند و همواره فهرستی بلندبالا از افراد و جریاناتی که به زعم آنان فاسدند و باید حذف شوند، در جیبشان یافت می شود.
اما واقعیت اینجاست که وجود تفاوت درمیان افکار و باورهای افراد یک جامعه به هرمیزان از بزرگی که باشد، حقیقتی انکار ناپذیر است.
یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم همواره در هر جامعه ای صداهای متفاوتی هست که از باورها و اندیشه های مختلف نشأت می گیرند و همه به نوبه خود محترمند مگر اینکه ارزش های اساسی جامعه را زیر پا بگذارند. آن هم زیرپا گذاشتنی که قانون توسط قانون تشخیص داده شود، نه رأی و سلیقه شخصی عده ای خاص.
چنین است که اگر خواستار داشتن جامعه ای عاری از تنش و مستعد برای حرکت به سمت توسعه هستیم، باید به جای تلاش برای حذف افکار متفاوت و سرکوب صداهای دیگر به فکر راهی برای ایجاد تعامل بین اندیشه های مختلف باشیم تا بتوانند هریک در حیطه باورهای خود به گونه ای حرکت کنند که هم رضایت آنان جلب شود و هم حقوق دیگران را زیر پا نگذاشته باشند.
برای این منظور اولین گام، فراهم آمدن بستری مناسب برای شنیدن همه صداهاست. همه صداهایی که در جامعه وجود دارند و سرکوب و نادیده گرفتن تعدادی از آنها توسط یک جریان قدرتمندتر، تنها گول زدن خود و فراهم آوردن شرایطی برای انواع هنجار شکنی ها از کانال هایی پیش بینی نشده و غیرقابل کنترل است.
به نظر می رسد وجود رسانه های مختلف با دیدگاه ها و سلیقه های فکری و سیاسی متفاوت در یک شهر یا کشور کمک شایانی به این امر است که صداهای مختلف موجود در جامعه بهتر شنیده شوند و فرصت پرداختن به مطالبات تمام اقشار جامعه برای مسوولان ، برنامه ریزان و سیاست گذاران جامعه فراهم آید.
امید که سایت نوپای سبزواریان که با هدف ایجاد تعادل در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان بزرگ و تاریخی سبزوار راه اندازی شده است، در جهت این هدف خطیر، یعنی رسانیدن صداهای کمتر شنیده شده گروه های زیادی از مردم سبزوار که شاید مطالباتشان در رسانه های کنونی شهرستان نمود کمتری داشته است، موفق عمل کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.