کد خبر : 20204
دیدگاه‌ها برای « هیچ کجای دنیا» دقیقا کجای دنیاست؟! بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 خرداد 1398 - 11:25
-

« هیچ کجای دنیا» دقیقا کجای دنیاست؟!

عصر ایران – مصطفی داننده امروز در میدان انقلاب تهران میان یک افسر پلیس و یک راننده تاکسی درگیری ایجاد شد. مردم هم به تماشا نشستند و برخی زیر لب غر زدند که کجای دنیا شاهد چنین درگیری‌هایی هستیم؟ واقعاً منظور برخی از این «کجای دنیا» کجاست؟ یا اینکه می‌گوییم «هیچ جا مثل ایران نیست»

عصر ایران – مصطفی داننده

امروز در میدان انقلاب تهران میان یک افسر پلیس و یک راننده تاکسی درگیری ایجاد شد. مردم هم به تماشا نشستند و برخی زیر لب غر زدند که کجای دنیا شاهد چنین درگیری‌هایی هستیم؟

واقعاً منظور برخی از این «کجای دنیا» کجاست؟ یا اینکه می‌گوییم «هیچ جا مثل ایران نیست» دقیقاً به کدام کشور اشاره می‌کنیم؟

آن‌هایی که از این جملات استفاده می‌کنند همه دنیا را دیده‌اند یا فقط بر اساس شنیده‌ها یا دیدن فیلم‌های سینمایی در حال مقایسه ایران با سایر کشورها هستند؟

واقعاً در دیگر کشورها پلیس با مردم از جمله راننده درگیر نمی‌شود؟ یا در دیگر کشورها دزدی اتفاق نمی‌افتد؟

بله؛ در بسیاری از کشورها شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. از آمریکا تا شرق آسیا، مردم با این سبک مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

راننده‌ای می‌گفت، هیچ کجای دنیا ترافیک تهران را ندارد! به او گفتم تابه‌حال به کدام کشور خارجی سفر کرده‌ای؟ گفت: هیچ. به او گفتم پس چگونه با قاطعیت از همه جهان حرف می‌زنی؟

در همین شرق آسیا کشورهایی هستند که ترافیک تهران در برابر ترافیک شهرهای آن‌ها طنز است.

یک مطالعه انجام‌شده در جاکارتا نشان می‌دهد رانندگان آن‌ها به‌طور متوسط ماهانه ۳۳ هزار و ۲۴۰ بار پدال ترمز را فشار می‌دهند.

تصویری از ترافیک جاکارتا – پایتخت اندونزی

«هیچ مترویی در دنیا به افتضاحی مترو تهران نیست!» دوستانی که از این جمله استفاده می‌کنند اگر یک‌بار مترو پاریس را تجربه می‌کردند دیگر این حرف را نمی‌زدند.

بسیاری از آن‌هایی که به فرانسه سفر کرده‌اند و پاریس را دیده‌اند یک وجه اشتراک مهم دارند و آن‌هم اشاره به بوی گند ادرار و فضای کثیف ایستگاه‌های مترو است.

قطارهای استفاده‌شده و فضای ایستگاه‌های مترو تهران، مدرن‌تر و تمیزتر از بسیاری از متروهای جهان است.

این رفتار ما در مورد بزرگ نشان دادن خوبی‌های اجتماعی‌مان هم صدق می‌کند؛ «هیچ کجای دنیا محبت خانوادگی ایرانی‌ها را ندارند!» یا جمله معروف «ما بهترین تماشاگران دنیا را داریم» یا «ما مهمان‌نوازترین مردم دنیا هستیم». 

 یاللعجب، یعنی شما همه دنیا را گشته‌ای و تحقیق کرده‌ای و دیده‌ای که ما از همه بهتریم؟

در سبک زندگی ما حمایت مالی و معنوی پدر و مادر از فرزند حتی در سنین بالای ۳۰ یعنی محبت و مثلاً در آمریکا، مستقل بار آوردن بچه‌ها از سنین کودکی یعنی محبت.

آن‌هایی که بسیار سفر کرده‌اند و جهان را دیده‌اند، کمتر از عبارت «هیچ کجای دنیا» استفاده می‌کنند و برعکس آن‌هایی که تابه‌حال حتی برای یک‌بار هم پای خود را از شهر خود آن‌طرف‌تر نگذاشته‌اند از این جمله استفاده می‌کنند.

اینکه می‌گویند برای ما ایرانی‌ها همیشه «مرغ همسایه غاز است» راست می‌گویند. بسیاری از ما عادت به دیدن خوبی‌ها و البته بدی‌های خود نداریم و دوست داریم دیگران را بزرگ جلوه دهیم.

البته در پایان باید گفت این نوشتار بدین معنا نیست که ما انتقاد نکنیم، نه؛ ما حق داریم انتقاد کنیم و باید هم لب به اعتراض بگشاییم.

ما حق داریم از نحوه مدیریت بحران در سیل و یا وضعیت بد اقتصادی کشور حرف بزنیم و آن را با دیگر کشورها مقایسه کنیم؛ اما برخی از پدیده‌های اجتماعی مانند همین درگیری که به آن اشاره شد در بسیاری از نقاط دنیا اتفاق می‌افتد و چیز عجیبی هم نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.