کد خبر : 31200
دیدگاه‌ها برای واکاوی مشکلات و چرایی شلوغی صف‌های نان در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 8:00
-

واکاوی مشکلات و چرایی شلوغی صف‌های نان در سبزوار

*(منتشر شده در شماره ۱۷۵ ماهنامه ستاره شرق)

ستاره شرق: حمید دلاوری

صفهای شلوغ در مقابل نانواییها به یکی از دغدغههای شهروندان سبزواری تبدیل شده است. باوجود اینکه اپیدمی کرونا تمام نشده و همچنان خطر جدی است، صفهای تشکیل شده در برابر نانواییها روزبهروز طولانیتر شده و با وجود اصلاح قیمت نان، عمدۀ نانوایان همچنان از کمبود کارگر و نرخ نان گلایه دارند.

در بررسی میدانی و گفت‌وگو با متولیان عرصۀ نان یکی از عوامل شلوغی نانوایی‌ها افزایش نان در سبد غذای خانوارها به دلیل گرانی کالاها عنوان شده است. بسیاری از شهروندان توان خرید اقلام غذایی را ندارند از این‌رو تقاضا برای خرید نان زیاد شده است. همچنین گرانی نهاده‌های دامی سبب شده روستاییان سهمیۀ آردی را که به نرخ دولتی دریافت می‌کنند به خوراک دام تبدیل کنند و برای تأمین نان مصرفی خود و حتی نان خشک برای مصارف دامی به نانوایی‌های سطح شهر مراجعه نمایند.

در کنار نارضایتی مردم از شلوغی صف‌های نان، کارگران نانوایی‌ها نیز از دستمزد خود ناراضی هستند و با وجود اصلاح نرخِ نان، افزایش قیمت مواد اولیه نان و حامل انرژی، قیمت تمام شدۀ نان را افزایش داده و برخی نانوایان به ناچار اقدام به کاهش تولید واحدهای صنفی خود نموده‌اند.

چرایی ازدحام و شلوغی صف نان در سبزوار

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار گفت: در موضوع ازدحام و شلوغی صف نانوایی‌ها، عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از آن موارد خاموشی‌های برق در هفته‌های اخیر بوده است که علاوه بر خسارت به برخی تجهیزات نانوایی‌ها، ساعت کاری این واحدهای صنفی را نامنظم کرده است.

محسن درفشه افزود: از دیگر عوامل ازدحام صف نانوایی‌ها در شهر سبزوار، عدم تأمین نیروی ماهر به علت دستمزد پایین است که تعطیلات ناخواستۀ برخی نانوایی‌ها را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های مکانیکی پیشرفته‌ای وجود دارد که با استقرار آن‌ها فرایند پخت‌وپز نان تسریع می‌شود اما خریداری این دستگاه‌ها از سوی متصدیان نانوایی‌ها که قیمت آن بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است نیازمند تسهیلات ویژه و همراهی نهادها و بانک‌ها دارد.

 رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار گفت: مابه‌التفاوت نرخ آزاد و نیمه یارانه‌ای آرد از دیگر عوامل ازدحام صف نانوایی است، چنانکه در مناطق روستایی آرد به‌صورت سرانه تحویل خانوارها می‌شود اما برخی روستاییان آن را برای خوراک دام مصرف می‌کنند لذا برای تأمین و خرید نان به نانوایی‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند که این موضوع صف نانوایی‌ها را شلوغ‌تر کرده است.

وی ادامه داد: یکی از دیگر عوامل ازدحام، بالا رفتن مصرف نان در سفره مردم است و همچنین با توجه به افزایش بی‌سابقه نرخ نهادهای دامی، برخی دامداران از آرد و یا نان برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

 به نام نان، به کام دام

رئیس اتحادیۀ نانوایان سبزوار گفت: خشک‌سالی سال جاری و فقر مراتع و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی، سبب شده دامداران به سمت خرید نان برای مصارف دامی رو بیاورند که این موضوع باعث شده تقاضای خرید نان از میزان عرضه افزایش داشته باشد و شهروندان برای تهیۀ نان با مشکلاتی مواجه شوند.

درفشه افزود: در صورت دریافت گزارش مبنی بر خرید نان خارج از عرف توسط دامداران با این موضوع برخورد جدی می‌شود.

کاهش کیفیت نان در ماههای اخیر ارتباطی به نانواییها ندارد

درفشه افزود: کاهش کیفیت نان هیچ ارتباطی به نانوایی‌ها ندارد. یکی از این عوامل کاهش کیفیت، گندمی است که تحویل کارخانه آرد می‌شود و این موضوع در کیفیت نان تأثیر مستقیمی گذاشته است.

وی گفت: حتی برخی واحدهای نانوایی برای بهبود کیفیت نان مواد افزودنی مجاز مصرف می‌کنند و ماهانه بدین منظور ۷۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند اما این اقدام مورد انتقاد دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی قرار می‌گیرد.

 افزایش دستمزد کارگران نانواییها با اصلاح قیمت نان فراهم شد

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار گفت: طی سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده، سبب نارضایتی کارگران نانوایی شده بود که با اصلاح نرخ نان زمینۀ افزایش دستمزدهای کارگران نانوایی‌ها فراهم شده است.

 درفشه با اشاره به اینکه افزایش دستمزدها منوط به اصلاح قیمت نان است، افزود: با اصلاح نرخ نان حقوق کارگران زحمتکش نانوایی نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش نسبی قیمت نان، شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌ها امنیت اقتصادی کارگران نانوایی‌ها را به مخاطره انداخته بود، چنانکه برخی از آن‌ها رو به مشاغل فصلی آورده‌اند و یا برای اشتغال به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کرده‌اند.

درفشه گفت: در ماه‌های گذشته و قبل از اصلاح نرخ نان، خالی شدن برخی نانوایی‌های سطح شهر از وجود کارگران ماهر سبب شده بود متصدی نانوایی به ناچار از اعضای خانواده خود برای تأمین نان استفاده کند.

وی با بیان اینکه اعتراض و نارضایتی کارگران نانوایی درباره افزایش دستمزد به حق و انصاف بود، افزود: اتحادیه نانوایان سبزوار برای افزایش دستمزد کارگران شریف و زحمتکش و حفظ نیروی ماهر، مکاتبات فراوانی با مراجع ذی‌صلاح داشته است.

رئیس اتحادیه نانوایان سبزوار گفت: مشکلی بابت تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌های سبزوار وجود ندارد و هر نوع اظهارنظری مبنی بر کمبود آرد و نان شایعه است.

درفشه افزود: سهمیه آرد شهرستان طی سنوات اخیر هیچ کاهشی نداشته است؛ میزان سهمیه آرد شهرستان بر مبنای سرانۀ جمعیتی بارگذاری می‌شود و حتی در مواردی چون تعطیلات نوروز و ایام محرم سهمیه‌های اضافه نیز اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: شهروندان فهیم سبزواری اطلاع داشته باشند در مشکلات نان ازجمله ازدحام و شلوغی صف نانویی‌ها و کاهش کیفیت نان به‌هیچ‌وجه نانوایی‌ها دخیل نیستند لذا با سعۀ‌صدر و همیاری کمک کند از مشکلات پیش رو عبور نماییم.

کمبود آرد نداریم

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی سبزوار گفت: برخلاف برخی شایعات کذب و بی‌اساس هم‌اینک هیچ مشکلی در زمینه تأمین و توزیع آرد مورد نیاز نانوایی‌های این شهرستان وجود ندارد.

مهدی فاضلی‌نیا افزود: واحدهای نانوایی در سطح این شهرستان به‌هیچ‌وجه کمبود آرد ندارند زیرا حجم ذخیره موجود گندم در سیلوهای منطقه چندین ماه نیاز شهروندان سبزواری را تأمین می‌کند.

وی اظهار داشت: آرد برای صنف نانوایان به اندازه کافی وجود دارد و هیچ کمبود آردی در شبکه نداریم و نانوایی‌ها هیچ مشکلی برای تأمین سهمیه مورد نیاز خود ندارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.