کد خبر : 30767
دیدگاه‌ها برای وزن‌کشی مهم نیروهای تصمیم‌ساز بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 - 11:32
-

وزن‌کشی مهم نیروهای تصمیم‌ساز

وحید ششتمدی خبر مهم هفتۀ گذشته در زمینۀ انتصابات، تصمیم مدیرکل آموزش‌وپرورش بود مبنی بر تغییر مدیران نواحیِ استان. در دیار سربداران، ۶ مدیریت آموزش‌وپرورش وجود دارند که عملاً بعد از فرمانداران، مهم‌ترین پست مدیریتی برای تصمیم‌گیران و به‌خصوص نماینده‌ها محسوب می‌شوند. دایرۀ وسیعِ تأثیرگذاری، کارمند زیاد و نیز فعالیت‌های اجتماعیِ معلمان، باعث شده تا

وحید ششتمدی

خبر مهم هفتۀ گذشته در زمینۀ انتصابات، تصمیم مدیرکل آموزش‌وپرورش بود مبنی بر تغییر مدیران نواحیِ استان. در دیار سربداران، ۶ مدیریت آموزش‌وپرورش وجود دارند که عملاً بعد از فرمانداران، مهم‌ترین پست مدیریتی برای تصمیم‌گیران و به‌خصوص نماینده‌ها محسوب می‌شوند. دایرۀ وسیعِ تأثیرگذاری، کارمند زیاد و نیز فعالیت‌های اجتماعیِ معلمان، باعث شده تا توجه و حساسیت روی مدیریت این ادارات بیشتر باشد.

از جمعِ اخبارِ رسیده و آنچه از میان آن‌ها «حقیقت» به نظر می‌رسد، می‌توان به این نتیجه رسید که برهۀ زمانیِ حاضر، انتخابِ این ۶ مدیر را به وزن‌کشیِ نیروهای سیاسی تبدیل کرده است. بعد از دو انتخابات مجلس و شوراها، نیروهای اصلاح‌طلب و حتی میانه‌رو در سبزوار و منطقه، از حلقۀ تصمیم‌سازی خارج شده‌اند تا به‌ظاهر جایگاه‌های تصمیم‌گیری و به‌تبع آن جایگاه‌های مدیریتی در منطقه یک‌دست شود. در عمل اما با حذف گروهِ مقابل، راست‌گراهایی که تا الآن علیه رقیبِ سنتی متحد شده بودند، اختلافات میان خود را نمایان ساختند و چندپاره شدند. به نظر نگارنده، ۴ گروهِ اصلی در این میان به وجود آمده‌اند.

۱) گروه طرف‌داران علی‌اصغر عنابستانی که بعد از حادثۀ سرباز بسیار کم‌تعداد شده‌اند اما به دلیل نوعِ شخصیتِ شخص نماینده و دوستان ذی‌نفوذش، بیشترین تأثیر را در تصمیم‌سازی‌ها و انتصاب‌ها دارند. فرجام‌طلب که در شهرداری سبزوار به نفر اول تبدیل شده، بهادری فرماندار داورزن، مدیر آموزش‌وپرورش جوین و ششتمد و بسیاری از نیروهای وابسته به دفتر این نماینده، از این دسته‌اند.

۲) گروه طرف‌داران بهروز محبی که رویه‌ای اخلاق‌مدارانه پیش گرفته‌اند و تلاش می‌کنند وارد بازی چنددستگی نشوند، اما در عمل حسابشان از دیگران جدا شده. به جز ابراهیم‌دوست در مدیریت میراث‌فرهنگی، فرد دیگری از این جریان به پست مدیریتی ننشسته است.

🔺۳) نیروهای جدید که با دیدن میدان خالی از رقیب، روزبه‌روز تلاش و تقلای بیشتری برای عرضۀ توانایی خود و حضور در میدان سیاست و تصمیم‌گیری خرج می‌کنند. چهره‌های شناخته‌شدۀ این جریان امثال امین‌الله مظلوم، امین کوشکی، احمد خدائی نصر و میثم حسین‌آبادی و ده‌ها نفر از این سنخ هستند.

۴) نیروهای سنتی و پشتیبان معنویِ این جریان که عملاً سهمی از مسئولیت‌ها و مدیریت را نگرفته‌اند و به‌تدریج حالت تدافعی به خود گرفته‌اند. شاخص‌ترین چهره‌های این جریان علی دلقندی و علی ارغیانی هستند.

این چهار گروه، در زمانی که وجوه افتراقشان بیش از هر زمانی نمایان شد، در جریان انتخاب ۶ مدیر آموزش‌وپرورش، به تقاطعی مهم رسیده‌اند. هر نوع نتیجه‌ای که از این انتصاب‌ها بیرون بیاید، نشان خواهد داد که در این ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی، هرکسی چقدر حرفش به‌اصطلاح عامه «برش» دارد! مثلاً آیا هر ۶ مدیر همان افراد لیستی می‌شوند که گفته شده عنابستانی به مدیرکل جدید داده است؟ مثلاً ۳ شهرستان کوچک‌تر را از گروه ۳ و ۴ نظرخواهی می‌کنند اما خود شهر سبزوار و ۳ شهرستان پرجمعیت دیگر را به شکلی عادلانه میان دو نماینده تقسیم می‌کنند؟ آیا جریان طرف‌داران محبی که در زمان انتخاب فرمانداران، عملاً در سکوت فرورفته بود، حالا سهم بیشتری را مطالبه خواهد کرد؟ آیا جریان چهارم یکباره با خیزشی تدافعی، نیروهای قدیمی را بر کرسیِ مدیریتی خواهد نشاند؟
شاید هم مانند جریان انتصاب فرماندار، در میان مجادلۀ این چند گروه، کسی دیگر منتصب شد تا مدعی و شاکی به وجود نیاید!

باید منتظر بمانیم و ببینیم و بعد به تحلیل بنشینیم. آنچه تا الآن مسلم شده این که وزن‌کشی فعلی، نمایشی از نقشۀ راه تصمیم‌سازان دیار سربداران در ۸ سال آینده خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.