کد خبر : 1804
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1393 - 18:58
-

پدر شهیدان فتاحی: محمود دولت‌آبادی هر کجا بنشیند، بزرگ است

تمبر یادبود محمود دولت‌آبادی هم‌زمان با هفتادوچهارمین سالگرد تولد این نویسنده با عنوان «آقای رمان ایران» در زادگاهش سبزوار، دیار ابوالفضل بیهقی و شهر نثر ایران، رونمایی شد. به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سبزوار بعدازظهر جمعه (۱۷ مردادماه) میزبان مراسمی بود که در آن با حضور شماری از اعضای شورای شهر سبزوار،

fattahi01

رونمایی از تمبر محمود دولت‌آبادی توسط حاج علی فتاحی

تمبر یادبود محمود دولت‌آبادی هم‌زمان با هفتادوچهارمین سالگرد تولد این نویسنده با عنوان «آقای رمان ایران» در زادگاهش سبزوار، دیار ابوالفضل بیهقی و شهر نثر ایران، رونمایی شد.

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سبزوار بعدازظهر جمعه (۱۷ مردادماه) میزبان مراسمی بود که در آن با حضور شماری از اعضای شورای شهر سبزوار، علاقه‌مندان به عرصه فرهنگ و ادبیات و برخی از چهره‌های دانشگاهی، هنری و اجتماعی شهرستان، علاوه بر خوانده شدن بخش‌هایی از رمان «کلیدر» دولت‌آبادی همراه با ساز، از تمبر اختصاصی این نویسنده پیشکسوت معاصر به دست حاج علی فتاحی -پدر شهیدان والامقام دوران دفاع مقدس- رونمایی شد.

جرأت به خرج دهیم، قدر بزرگان‌مان را بدانیم

علی فتاحی -پدر شهیدان فتاحی- که خود از پیشکسوتان تئاتر سبزوار است، پیش از رونمایی از این تمبر درباره محمود دولت‌آبادی گفت: در همایشی که چند سال قبل در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار ‌شد وقتی محمود دولت‌آبادی وارد مجلس شد در سومین ردیف از صندلی‌ها نشست. بزرگان دانشگاه آمدند و هر کار کردند که ایشان را به جلو ببرند و به دولت‌آبادی گفتند جا را از قبل برای شما نگاه داشته‌اند، اما او به هیچ عنوان جایش را تغییر نداد. بعد از سخنرانی هم باز آمد در همان ردیف سوم نشست و این یعنی تواضع. هر کس در هر کجا بنشیند شرف المکان به المکین است. محمود دولت‌آبادی هر کجا بنشیند، “محمود” است، “پسندیده” است، “بزرگ” است.

رونمایی از تمبر محمود دولت‌آبادی

او در ادامه اظهار کرد: محمود حالا دیگر تنها فرزند دولت‌آباد، فرزند کویر، فرزند سربداران و فرزند سبزوار نیست. او حالا دیگر فراوطنی است. محمود مژده‌ای هم برای سبزوار دارد که نمی‌توانم علنی بیان کنم. اما امیدوارم که این ایده محمود قبل از رفتنش در شهر سبزوار تحقق پیدا کند. جرأت به خرج دهیم، قدر بزرگان‌مان را بدانیم و نترسیم.

پدر شهیدان فتاحی همچنین گفت: «کامل هنران در وطن خویش غریب‌اند».
امیدوارم محمود از این غربت دربیاید، از این غربت با «غ» دربیاید و با قربت با «ق» برای ما باشد، برای شهرمان، دیارمان و کشورمان.

یادی مکرر از آن بزرگ

پس از رونمایی از تمبر یادبود دولت‌آبادی، نوبت به خواندن پیام سیمین بهبهانی -شاعر پیشکسوت- رسید که مدتی قبل به مناسبت تولد محمود دولت‌آبادی در اختیار برگزارکنندگان این مراسم قرار داده بود.

در متن پیام سیمین بهبهانی که این روزها در کما و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است، آمده است:

«یادی مکرر از آن بزرگ

محمود دولت‌آبادی نویسنده‌ای است که از خراسان به تهران آمده است تا آوازه شهرتِ آثارش را به جهان برساند.

من بیش‌تر آثار او را خوانده‌ام و بر اندیشه و قلم او آفرین گفته‌ام.

توانایی او در داستان‌پردازی، «قولی ست که جملگی بر آنند».

اکنون این چند سطر را در بستر بیماری می‌نویسم و برای سعادت و سلامتش آرزوی خیر می‌کنم. بی‌شک او غنیمتی است در حوزه ادبیات ایران و یادآور می‌شوم که بسیاری از آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

عمرش دراز و قلمش همچنان توانمند باد.»

تمبر «آقای رمان ایران»

در ادامه این مراسم که در هتل کاملیای سبزوار برگزا شد، دکتر عشقی -از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار- به سخنرانی با عنوان «عناصر داستان در آثار محمود دولت‌آبادی» پرداخت.

کلیدرخوانی

پس از این سخنرانی برنامه هنری کلیدرخوانی توسط سه نفر از هنرمندان سبزوار برگزار شد. در این برنامه بخش‌هایی از رمان «کلیدر» توسط سیامک خیرخواه دکلمه شد و ابوالفضل مروجی با ساز سه‌تار و احسان حیطه با ساز تنبک این دکلمه‌خوانی را همراهی کردند.

***

سپس سروش مظفرمقدم به ایراد سخنرانی با موضوع «رویکردهای اجتماعی و فرهنگی محمود دولت‌آبادی» پرداخت.

***

در انتهای مراسم میهمانان با نوشتن یادگاری در حاشیه تمبر یادبود آقای رمان ایران، دل‌نوشته‌های خود را برای محمود دولت‌آبادی به ثبت رساندند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
حسین خسروجردی دوشنبه , ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

چند وقت پیش خبری بود مبنی بر اینکه ژاپنی ها عکس نویسندۀ خودشان را روی اسکناس هایشان چاپ کردهاند. آن زمان بیدرنگ بیاد نویسندۀ بزرگ ایران محمود دولت آبادی افتادم که بی هیچ درنگی ، استحقاق و لیاقت چنین بزرگداشتی را داشت . لذا در شبِ فرخ و دلنوازِ رونما یی از تمر زیبای محمود دولت آبادی در سبزوار ، تو گویی آن آرزو و آن استحقاق دیرنده داشت به حقیقت می پیوست و اکنون کاملا بجاست که با ید از برگزار کنندگان چنین محفل شایسته و بجا ، تقدیر و امتنان به عمل آورد و همتِ عالی شان را قدر دانست . باشد که چنین شب خجسته ای جاودان و پاینده بماند و یاد بزرگانی همچون محمود دولت آبادی ، عزیز وگرامی داشته شود . زنده به لبخندِ شما :
حسین خسروجردی
بیستم مرداد ۱۳۹۳ _ مشهد

نظرات بسته شده است.