کد خبر : 15266
دیدگاه‌ها برای پلاکاردی که طوفان به پا کرد بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9:04
-

پلاکاردی که طوفان به پا کرد

اشاره: روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، طلاب در قم تجمع اعتراضی برگزار کردند، هر چند در ابتدا این تجمع عادی به نظر می‌رسید، اما زمانی موضوع حاشیه‌ساز شد که پلاکاردی با شعار «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت» در فضای مجازی منتشر شد و روزنامه‌ها نیز در روز شنبه به طور ویژه به آن

اشاره: روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، طلاب در قم تجمع اعتراضی برگزار کردند، هر چند در ابتدا این تجمع عادی به نظر می‌رسید، اما زمانی موضوع حاشیه‌ساز شد که پلاکاردی با شعار «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت» در فضای مجازی منتشر شد و روزنامه‌ها نیز در روز شنبه به طور ویژه به آن پرداختند و برخی واکنش‌ها را منتشر کردند. واکنش‌ به تجمعی که طلاب در مدرسه فیضیه برگزار کردند ، طولی نکشید که طوفانی به پا کرد که به نظر می‌رسد این طوفان ادامه خواهد داشت. آیت الله مکارم شیرازی درباره گردهمایی در مدرسه فیضیه در بیانیه‌ای تأکید کرد: حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. آیت‌الله نوری همدانی نیز در واکنش به این اتفاق گفت: «اتفاق مدرسه فیضیه موجب تأسف بود». سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای با محکومیت برخی شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد در فرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد. آیت الله فاضل لنکرانی هم در واکنش به این رخداد گفت: به هیچ وجه باور نمی‌کنم چنین پلاکاردهایی را یک طلبه در دست گرفته باشد. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این باره گفت: پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» گمانه‌زنی‌ها در مورد فوت آیت الله هاشمی را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد. از سویی دیگر مشاور وزیر کشور اعلام کرد: وزارت کشور نقشی در صدور مجوز تجمع در اماکنی مانند دانشگاه و مساجد و حوزه‌های علمیه ندارد. محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز از طرح سؤال جمعی از اعضای این فراکسیون از وزیر کشور درباره تجمع قم خبر داد. گفتنی است که سخنران این مراسم بحث‌برانگیز حسن رحیم‌پور ازغندی بوده است. گزارش پیش رو به این رویداد پرحاشیه می‌پردازد.

 

آیت الله مکارم شیرازی: حادثه مدرسه فیضیه  یک فاجعه بود

به گزارش ایسنا، بیانیه آیت الله مکارم شیرازی درباره گردهمایی در مدرسه فیضیه به شرح ذیل است: حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. متأسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه  شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ حوزه علمیه‌ای که محل پرورش امام، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بوده است. حوزه علمیه‌ای که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده.حوزه علمیه‌ای که در سال ده‌ها هزار نفر برای تبلیغ به اقصی نقاط در داخل یا خارج کشور برای دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت می‌فرستد. حوزه علمیه‌ای که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامی و مسائل موردنیاز مردم و مسائل اقتصادی و سیاسی می‌نویسد و منتشر می‌کند. حوزه علمیه‌ای که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آن‌ها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند. به‌هرحال، در شرایط حساسی که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌ای بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهی از طلاب و اساتید می‌خواستند نسبت به برنامه‌های اقتصادی انتقاد کنند، مانعی نداشت که بابیان منطقی سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانی دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانی زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامی ممکن نیست، خوشحال کنند.

 

آیت الله فاضل لنکرانی: در تجمع مدرسه فیضیه به حوزه ،روحانیت و انقلاب جفا شد

به گزارش جماران، آیت الله فاضل لنکرانی با توجه به قضایای پیش‌آمده در جریان برگزاری یک تجمع در مدرسه فیضیه قم گفت: در مورد این تجمعی که در مدرسه فیضیه برگزار شد، هم مردم و هم طلاب و اساتید تماس‌های فراوانی با بنده گرفتند، سؤالاتی داشتند که من به‌اختصار نکاتی را عرض می‌کنم.اولین نکته این است که حرکت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است که مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مکرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود.نکته دوم آنکه مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند. آن‌هم با مطالب متین و متقن و منطقی، متأسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی‌پایه و اساس در این تجمع گفته شد مثل این که این حوزه سکولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سکولار تربیت می‌کند. این مطلب را اگر حمل بر صحت کنیم کاملاً از روی جهالت است، به برکت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترین مسائل موردنیاز حکومت و جامعه اسلامی حضور دارد، فقه هسته‌ای در همین حوزه تولید شد، هزاران مسئله پزشکی روز را مراجع بزرگوار در همین حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌ای که در این چند دهه در حوزه علمیه قم مطرح و کتاب‌هایی در موردش نوشته‌شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، در باب حقوق بشر و بررسی و نقد اعلامیه حقوق بشر در همین حوزه قدم‌های بسیار بزرگی برداشته‌شده، من تعجب می‌کنم این افرادی که چشمشان را می‌بندند و همینطور حوزه را سکولار می‌نامند جواب خدا و جواب امام زمان علیه‌السلام را چه می‌خواهند بدهند؟ برای ما بسیار سنگین است که بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کسی بیاید و این حوزه را سکولار بنامد، مثل این می‌ماند که یک نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از ۴۰ سال در تقابل با دین است، چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سکولار نامیدن حوزه هم همینطور. امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیق‌ترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق می‌شود.

 

نایب رئیس فراکسیون امید خبر داد سؤال از وزیر کشور  درباره تجمع قم

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس از طرح سؤال جمعی از اعضای این فراکسیون از وزیر کشور درباره تجمع قم خبر داد.محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مجموعه فعل‌وانفعالات و اتفاقاتی در کشور در حال وقوع است که قدری ابهام‌برانگیز است اگر این پازل‌ها را کنار هم بچینیم به این تحلیل می‌رسیم که جریانی فراتر از طرح سؤال، استیضاح، تجمع و شعار ساختارشکنانه به دنبال سازمان دادن اقداماتی است که خواسته یا ناخواسته در موقعیت فعلی آب ریختن به آسیاب دشمن است.وی بابیان این که این اقدامات موجب افزایش اعتماد مردم به حاکمیت نمی‌شود، تصریح کرد: شاید در مواردی خواسته یا ناخواسته در میدانی حرکت می‌شود که طراحی بدخواهان نظام است ما شاهد این بودیم که در دولت اوباما ۲۰ نفر در خزانه‌داری این کشور مسئول تحریم‌های اقتصادی ایران بودند و این تعداد الان به ۳۰۰ نفر رسیده است اما ما چه کرده‌ایم و چه اقدام بازدارنده‌ای صورت گرفته است؟

 

آیت‌الله نوری همدانی: اتفاق مدرسه فیضیه موجب تأسف بود

به گزارش ایلنا، آیت‌الله نوری همدانی دیروز در مشهد ضمن اظهار تأسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهراً برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگویید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیر سؤال ببرد.وی افزود: حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبارستیز بود حال این گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ‌گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد.او برخی شعارهای دست‌نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت‌کننده دانسته و بیان داشت:  کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته به‌حق طلاب و علماء را منحرف کردند. علما و مراجع خواستار کمک به مردم هستند.آیت‌الله نوری همدانی تأکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تأسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سؤال ببرد و از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعاً موضوع پیگیری شود.

 

سپاه پاسداران دخالت در برگزاری تجمع طلاب مدرسه فیضیه را تکذیب کرد

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد در فرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی  تجمع پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه، تصریح‌شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپاشده است را تکذیب و اعلام می‌دارد” سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است”. این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان‌گونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است،  با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت ناپذیر  دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مؤمن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه‌های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده‌ای  با خروج از موازین شرعی و اخلاقی  و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

 

 مجید انصاری: اتفاق زشت، تلخ و مشکوکی بود

مجید انصاری در گفت‌وگو با جماران، در مورد مسائل اتفاق افتاده در مدرسه فیضیهقم گفت: به نظر من بهترین تعبیر برای این اتفاق بسیار زشت، تلخ و مشکوک تعبیری است که آیت الله العظمیمکارم شیرازی فرمودند و این حادثه را «یک فاجعه تمام عیار» نامیدند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از این جهت فاجعه است که یک جریان مشکوک با رفتاری بسیار نادرست و شعارهای انحرافی، فیضیه نماد حوزه های علمیه شیعه و افتخار حوزه علمیه قم را برای ماجراجویی خودشان انتخاب کردند. فیضیه پایگاهی است که مراجع بزرگ گذشته تقلید و مؤسسین حوزه علمیه قم از این پایگاه علوم اسلامی، معارف قرآنی، معارف اهل بیت (ع)، مرجعیت تشیع و محوریت حوزه علمیه قم را به جهان معرفی کردند.وی یادآور شد: روزگاری فیضیه در جایگاهی بوده که محل خیزش انقلاب اسلامی است که با سخنرانی تاریخی امام در این مدرسه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی شکل گرفت. جایگاه مدرسه فیضیه آنچنان رفیع بود که توانست رژیم وابسته، استبدادی و سرکوبگر شاه را به چالش بکشاند و همیشه پایگاه آبادی، آزادی و دفاع از حقوق ملت ایران بوده است.انصاری گفت: در شرایط حساس و خطیر کنونی کشور که وحدت و انسجام ملی را پیش شرط غلبه بر توطئه دشمنان و پیش شرط رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می‌دانند و با دستور رهبر معظم انقلاب همه قوا برای تقویت انسجام ملی، همفکری و هم‌افزایی توان ملی و غلبه بر مشکلات اقتصادی و تحریم‌های دشمنان تلاششان را مضاعف کرده‌اند، جمعی این پایگاه را جولانگاه خودشان قرار دهند و پلاکاردهایی را حمل کنند که به‌صراحت رئیس جمهور منتخب مردم و دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می‌کنند؛ و اقرار ضمنی به اینکه آیت الله هاشمی را همین افراد کشته‌اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.