کد خبر : 3252
دیدگاه‌ها برای پیش بینی تولید ۱۴ هزار تن وش پنبه در شهرستان سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1393 - 12:18
-

پیش بینی تولید ۱۴ هزار تن وش پنبه در شهرستان سبزوار

سبزواریان.کام: مدیر جهاد کشاورزی سبزوار پیش بینی کرد امسال ۱۴ هزار تن وش از مزارع پنبه در این شهرستان برداشت شود. ‘محمدجواد ایزدیان’ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت پنبه رقم اصلاح شده(ورامین) و بومی در سبزوار به ترتیب ۵۶۰۰ و ۱۵۰۰ هکتار است. وی پیش بینی کرد با میانگین عملکرد دو هزار

vash-panbeسبزواریان.کام: مدیر جهاد کشاورزی سبزوار پیش بینی کرد امسال ۱۴ هزار تن وش از مزارع پنبه در این شهرستان برداشت شود.

‘محمدجواد ایزدیان’ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت پنبه رقم اصلاح شده(ورامین) و بومی در سبزوار به ترتیب ۵۶۰۰ و ۱۵۰۰ هکتار است.

وی پیش بینی کرد با میانگین عملکرد دو هزار کیلوگرم در هکتار حدود ۱۴ هزار تن وش پنبه در این شهرستان برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار علت این کاهش را کم شدن سطح زیر کشت پنبه و همچنین تداوم پدیده خشکسالی و تنش های گرمایی در زمان گلدهی گیاه عنوان کرد.

وی در ادامه توسعه ی کشت مکانیزه پنبه را گامی موثر در راستای کاهش هزینه های تولید دانست و افزود: مکانیزاسیون کشت پنبه سبب کاهش بذر مصرفی، افزایش بازده آبیاری و افزایش میزان عملکرد این محصول می شود.

او گفت: در مقابل، خرده مالکی، پراکندگی زمینها و همچنین کشت سنتی این محصول از عوامل افزایش هزینه های تولید پنبه است.

کشت پنبه در خراسان رضوی طی سالهای اخیر روند نزولی داشته است بطوری که سطح زیرکشت این محصول از ۴۲ هزار هکتار در سال ۱۳۸۶ هم اینک در این استان به حدود ۳۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

این در حالی است که خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده پنبه در ایران بوده زیرا در سالهای مختلف ۳۰ تا ۴۰ درصد پنبه کشور را تامین می کند.

شهرستانهای سبزوار، رشتخوار و نیشابور به ترتیب با سطح زیر کشت حدود هفت هزار و ۶۰۰ هکتار، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار و چهار هزار هکتار دارای بیشترین سطح زیرکشت پنبه در این استان هستند.

شهرستان سبزوار پارسال نه تنها از لحاظ سطح زیر کشت بلکه در میزان تولید وش پنبه نیز رتبه نخست را در استان به خود اختصاص داد.

۲۲ هزار بهره بردار کشاورزی در بخشهای زراعت، باغبانی و دامداری سبزوار فعالیت می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.