کد خبر : 25152
دیدگاه‌ها برای چرا تصادف در محور شاهرود ـ سبزوار از سایر جاده‌ها بیشتر است؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 10:14
-

چرا تصادف در محور شاهرود ـ سبزوار از سایر جاده‌ها بیشتر است؟

تسنیم براساس آمارهای رسمی تصادفات در محور شاهرود ـ سبزوار ۳۰ درصد بیشتر از حوادث سایر محورهای شهرستان سبزوار است. یکی از محورهای پرتردد کویری کشور، مسیر شاهرود ـ سبزوار است؛ مسیری بیابانی و کسل‌کننده که علاوه بر عبور خودروهای سنگین برای جابه‌جایی کالا و ترانزیت، سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن رفت‌وآمد می‌کنند. رانندگان

تسنیم

براساس آمارهای رسمی تصادفات در محور شاهرود ـ سبزوار ۳۰ درصد بیشتر از حوادث سایر محورهای شهرستان سبزوار است.

یکی از محورهای پرتردد کویری کشور، مسیر شاهرود ـ سبزوار است؛ مسیری بیابانی و کسل‌کننده که علاوه بر عبور خودروهای سنگین برای جابه‌جایی کالا و ترانزیت، سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن رفت‌وآمد می‌کنند.

رانندگان در جاده‌های کویری با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه‌های بصری و همچنین نبود استراحتگاه‌های مناسب بین‌راهی، دچار خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر می‌شوند که این امر درنهایت منجر به بروز حوادث دل‌خراش برای خودروهای عبوری خواهد شد که رانندگان آن‌ها احتیاط لازم را رعایت نمی‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی تصادفات در محور شاهرود ـ سبزوار ۳۰ درصد بیشتر از حوادث سایر محورهای شهرستان سبزوار است.

وجود آثار تاریخی متعدد ازجمله کاروانسرای مهر یکی از ظرفیت‌های مناسب در این محور است که اگر مورد توجه قرار گیرند و اقدامات مؤثری انجام شود می‌توانند به محل‌هایی برای ایستادن و استراحت رانندگان تبدیل شوند و در کاهش آمار تصادفات نقش به سزایی داشته باشند.

  • اقداماتی برای کاهش حوادث رانندگی

رئیس پلیس‌راه سبزوار گفت: محور سبزوار ـ شاهرود یکی از محورهای پرتصادف سطح کشور است و عمده تهدیداتی که در این محور سبب وقوع حوادث می‌شود خواب‌آلودگی و خستگی است.

سرهنگ مهدی ایزدپناه با بیان اینکه در سمت غرب استان خراسان رضوی مهم‌ترین ورودی، محور شاهرود به سبزوار است، افزود: زائران غرب کشور که به سمت مشهد می‌آیند با این امید که استراحت را در سبزوار انجام می‌دهند به خستگی جسمی و خواب‌آلودگی توجه کمتری می‌کنند و به مسیر ادامه می‌دهند و در فاصله ۹۰ کیلومتری سبزوار اتفاقاتی شامل واژگونی که غالباً منجر به جرح و فوت می‌شود، رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه راهکارهای زیادی را برای کاهش حوادث در این محور به کار بسته شده است، اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌ها با زاویه بسته توسط اداره راه و شهرسازی از جلوی زائران برداشته و یا آگاه‌سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: در بحث خستگی و خواب‌آلودگی مسائل فنی مطرح می‌شود که این موارد در واقع خستگی مغز است که ممکن است راننده با چشمان باز ادامه مسیر دهد اما به لحاظ سیستم مغزی با مشکل مواجه می‌شود. در این راستا در فواصل مختلف تابلوهایی تعبیه شده که در یک تابلو سؤال و در فاصله ۱۵ کیلومتری جواب مطرح شده است.

سرهنگ ایزدپناه با بیان اینکه استراحتگاه‌هایی با فواصل مناسب و امکانات رفاهی مناسبی توسط راه و شهرسازی در این محور ایجاد شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی از حوادث و واژگونی‌ها در تاریکی هواست اداره راه و شهرسازی اقدام به نصب برج‌های نوری در مسیر کرده که جذابیت خاصی برای رانندگان  در شب دارد.

  • حوادث در محور سبزوار ـ شاهرود ۳۰ درصد بیشتر از سایر محورها

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس ۱۱۵ سبزوار گفت: یکی از محورهای زیرپوشش مرکز فوریت‌های پزشکی سبزوار محور سبزوار – شاهرود است که درصد اعزام به بیمارستان و تماس به اورژانس از این محور بیشتر است.

عباس کافی با اشاره به پوشش هوایی این محور اظهار داشت: در همین راستا برای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار سه پد بالگرد در این محور پیش‌بینی شده که یک «پد» در روستای مهر احداث شده و دو پد دیگر در ورودی شهر داورزن و نزدیکی روستای ریوند در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول ۷۷۸ مورد تماس برای تصادفات در این محور داشتیم که نسبت به سایر محورهای بیشتر بوده است، افزود: متأسفانه در این حوادث ۱۵ نفر فوت کردند و ۴۹۵ مورد اعزام به بیمارستان داشتیم که ۷۶۳ مورد  بیمار را شامل شده است.

وی با اشاره به افزایش پوشش زمینی این محور نیز افزود: در این راستا ۲ پایگاه جاده‌ای دیگر در محور سبزوار ـ شاهرود اضافه شده است و در حال حاضر ۵ پایگاه جاده‌ای این محور را پوشش می‌دهد.

کافی ادامه داد: جاده سبزوار ـ شاهرود مستقیم است و چالش‌هایی وجود دارد که باید بررسی شود اما از نظر اورژانس اقدامات لازم در راستای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار انجام شده است.

وی تأکید کرد: حجم تصادفات و اعزام‌ها در این محور ۳۰ درصد بیشتر از سایر محورهای زیرپوشش شهرستان است.

  • وجود آثار تاریخی در محور سبزوار ـ شاهرود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با بیان اینکه در محدوده سبزوار بزرگ ۶۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که ۲۴۰ مورد به ثبت رسیده است، گفت: جاده مواصلاتی سبزوار شاهرود مسیر خسته کننده‌ای است و آثار زیادی در این محور وجود دارد که با مرمت و احیای آن‌ها می‌توان مکانی برای استراحت رانندگان ایجاد کرد تا خواب‌آلودگی را از بین ببرد و استراحتگاهی باشد که تصادفات کاهش یابد.

محسن برآبادی با اشاره به گلایه‌مندی سرمایه‌گذاران از نبود عزم شهری برای احیا و مرمت آثار تاریخی اظهار کرد: متأسفانه در سبزوار هر اداره و نهادی براساس ضوابط خود اقدام می‌کند؛ یک هماهنگی و عزم جدی باید میان ادارات ایجاد شود تا به یک نتیجه برسیم زیرا اگر هر اداره براساس ضوابط خود اقدام کند موانعی ایجاد می‌شود بنابراین مدیریت شهرستان باید در این زمینه ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین در سبزوار تاکنون مکانی با عنوان مجموعه گردشگری راه نیفتاده تا الگویی برای سرمایه‌گذار باشد و نبود این الگو سبب شده که سرمایه‌گذار این ریسک را انجام ندهد.

  • استفاده از ظرفیت کاروانسراها

یک کارشناس میراث فرهنگی نیز گفت: یکی از اموری که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای و رفاه حال زائران نقش داشته باشد کاروانسراهاست که طی هزاران سال در مسیر جاده ابریشم بوده است.

محمد عبدالله‌زاده ثانی با بیان اینکه ۱۱ کاروانسرا در مسیر سبزوار وجود دارد، اظهار داشت: کاروانسرای مهر از مهم‌ترین کاروانسراها در مجاورت محور مواصلاتی تهران ـ مشهد است که با توجه به موقعیت خوبی که دارد فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان اینکه کاروانسرای مهر از طریق صندوق احیاء آماده واگذاری است، خاطرنشان کرد: اقدامات قانونی و رفع موارد قانونی انجام شده و صندوق احیاء آماده جذب سرمایه‌گذار به مدت ۲۲ سال است.

وی با بیان اینکه زمان مرمت دو سال با هزینه ۳۰ میلیارد ریال است، گفت: این کاروانسرا با کاربری اقامتی، پذیرایی، فرهنگی و تجاری فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.