کد خبر : 29450
دیدگاه‌ها برای چشم‌انتظاری سبزواری‌ها برای ریل‌گذاری توسعه این منطقه بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 11:08
-

چشم‌انتظاری سبزواری‌ها برای ریل‌گذاری توسعه این منطقه

بیش از دو دهه از آغاز اجرای طرح ریلی سبزوار- خوشاب، با هدف اتصال سبزوار به راه‌آهن سراسری تهران- مشهد می‌گذرد اما آرزوی شنیدن سوت قطار به عنوان مطالبه بحق مردم این منطقه، هنوز روی تحقق نیافته است و مردم این شهرستان غربی خراسان رضوی امیدوارند که این خواب با تلاش دولت سیزدهم تعبیر شود.

بیش از دو دهه از آغاز اجرای طرح ریلی سبزوار- خوشاب، با هدف اتصال سبزوار به راه‌آهن سراسری تهران- مشهد می‌گذرد اما آرزوی شنیدن سوت قطار به عنوان مطالبه بحق مردم این منطقه، هنوز روی تحقق نیافته است و مردم این شهرستان غربی خراسان رضوی امیدوارند که این خواب با تلاش دولت سیزدهم تعبیر شود.

سبزوار در مسیر ترانزیت بین‌المللی و ارتباط با کشورهای آسیای میانه قرار دارد و با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در حوزه تجاری، صنعتی، معدنی و کشاورزی دارد، تکمیل پروژه راه آهن این شهرستان به عنوان یک زیرساخت اساسی می‌تواند، کلید توسعه اقتصادی منطقه باشد.

موضوع اتصال سبزوار به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۷۲ با انتقال درخواست‌های مردمی، پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان شهرستان آغاز شد و به دنبال طرح این موضوع، هیئت امنای راه آهن سبزوار متشکل از معتمدان و روسای ادارات سطح شهرستان ایجاد شد.

سال ۱۳۷۵ نشستی بین وزارت راه و هیأئت امنای راه آهن سبزوار برگزار و توافقاتی بابت تامین هزینه مطالعات مرحله نخست طرح راه آهن سبزوار انجام گرفت، سپس در سال ۱۳۸۰ قرارداد مطالعات طرح راه آهن سبزوار بین شرکت “مترا” زیر نظر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی منعقد و پس از تایید وزارت راه و ترابری در ردیف راه آهن‌های احداثی با مشارکت بخش خصوصی از سال ۱۳۸۳ طرح دارای ردیف بودجه اجرایی شد.

با وجود تلاش‌ها در دهه ۸۰، اجرای طرح راه آهن سبزوار به علت نبود اعتبارات لازم روند کندی را طی کرد اما در سال‌های اخیر با تلاش نمایندگان و مسئولان این شهرستان طرح راه آهن سبزوار با سرعت بیشتری مسیر خود را طی کرده و هم اینک عملیات زیرسازی این پروژه ۴۸ کیلومتری ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه راه‌آهن سبزوار، وعده‌ای که امکان تحقق دارد

حمل و نقل ریلی به دلیل وجود مزایای فراوان نسبت به حمل و نقل جاده‌ای و مسافر به خصوص در مسافت‌های طولانی، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی (گازوییل)، ایمنی فوق‌العاده بالا و تلطیف محیط زیست به لحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده در حمل و نقل بار و مسافر دارد.

یک شهروند سبزواری گفت: پروژه راه‌آهن یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان است که با وجود نقش آن در توسعه منطقه، همچنان بی‌سرانجام مانده است و تحقق این وعده در سال‌های نخست دولت مردمی سیزدهم قابل انتظار است.

حسین امامی افزود: سبزوار در مسیر شاهراه ارتباطی قرار دارد و از فرودگاه نیز بهره‌مند است و به طور یقین اتصال آن به شبکه ریلی، تحول چشمگیری در منطقه در زمینه صادرات محصولات و جا به جایی  کالا و مسافر ایجاد می کند.

 وی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالای سفرهای هوایی و از سویی بالا بودن احتمال حوادث و مخاطرات جاده ای، استفاده از خطوط ریلی در جابه جایی کالا و مسافر مقرون به صرفه‌تر است و نیز کاهش آلودگی‌ زیست محیطی را به همراه دارد.

راه آهن، زمینه ساز شتاب توسعه تجاری سبزوار

حمل‌ و نقل‌ ریلی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ سیستم‌ حمل‌ و نقل‌، نقش‌ عمده‌ای‌ را در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ مناطق ایفا می‌کند و به واسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل و نقلی از جمله هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد، می تواند سهم قابل توجهی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.

یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: اتصال  سبزوار به شبکه ریلی به عنوان طرح زیرساخت مهم این منطقه، زمینه ساز شتاب توسعه تجاری سبزوار خواهد بود.

علی نوروزی افزود: سبزوار از دیرباز به شهر تجارت معروف بوده است و نیز یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی خراسان است که بهره‌برداری از طرح  راه آهن به عنوان یک زیرساخت، موضوع  صادرات کالا از این منطقه را تسهیل می کند.

وی اظهار داشت: شهرستان سبزوار دارای ۱۷ هزار واحد صنفی، حدود ۲۷۰ واحد صنعتی و ظرفیت‌های زیاد معدنی و کشاورزی است که با بهره‌برداری از طرح راه آهن، بستر مناسبی برای رشد و شتاب اقتصادی واحدهای تولیدی و تجاری این شهرستان فراهم می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد گفت: اتصال شهرستان سبزوار به شبکه ریلی سراسری، در کنار ظرفیت فرودگاهی و وجود گمرگ، زمینه ساز توسعه ترانزیتی، دادوستد، تجارت و مراودات بین المللی سبزوار خواهد بود.

تکمیل راه آهن، مطالبه جدی مردم 

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار، نقشی اساسی دارد و دارای اولویت بالایی است. از طرفی بهره‌مندی از آن سهم تعیین کننده‌ای در تولید ناخالص ملی دارد و نقش آن در توسعه بخش‌های اقتصادی، تجارت، صنعت، کشاورزی و دیگر زیربخش‌های اقتصادی و اجتماعی و به ویژه اشتغال‌زایی قابل انکار نیست.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار گفت: تکمیل طرح راه آهن یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان است که عملیات عمرانی آن طی ۲ سال گذشته شتاب بیشتری گرفته است.

سیدمجتبی علوی مقدم افزود: اجرای طرح راه آهن این شهرستان به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه سلطان آباد شهرستان خوشاب به شهر سبزوار ادامه دارد.

وی اضافه کرد: هم اینک پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه طرح راه آهن سبزوار به حدود ۹۰ درصد رسیده است که پس از اتمام عملیات زیرسازی، مناقصه روسازی و ریل گذاری هم برگزار می شود.

فرماندار ویژه سبزوار گفت: همچنین عملیات اجرایی ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار برای دسترسی آسان مردم در ورودی شرقی این شهر، در بلوار هشت بهشت آغاز شده است.

علوی مقدم افزود: شهر سبزوار در مسیر ترانزیت بین المللی و ارتباط با کشورهای آسیای میانه قرار دارد که این امر اهمیت تکمیل راه آهن سبزوار را افزایش داده است.

تکمیل راه آهن سبزوار و نیازی ۶ هزار میلیارد ریالی 

احداث راه آهن بدون شک یکی از پرهزینه ترین طرح‌های اقتصادی برای دولت است اما این سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب کاهش هزینه در بسیاری از بخش‌های دیگر باشد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور گفت: تکمیل طرح راه آهن سبزوار به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه سلطان آباد تا شهر سبزوار، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

علی اکبر مردی با بیان اینکه عملیات زیرسازی این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت دارد، افزود: ۴۲ کیلومتر از این مسیر آماده عملیات روسازی است که اکنون در مرحله انجام مناقصه است.

وی ادامه داد: تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل ماده ۵۶ در حال پیگیری است که در صورت تحقق، این طرح سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

طبق اهداف تدوین شده سند چشم انداز ۲۰ ساله، کشور باید در سال ۱۴۰۴ به نقطه‌ای برسد که سالانه ۵۲ میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی جابه‌جا شوند و این امری نیست که تنها با تدوین اهداف بلندمدت میسر باشد بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی متقابل ارکان و نهادهای مرتبط، جذب اعتبارات مورد نیاز و بودجه‌های تخصیص یافته و در نهایت اجرای دقیق برنامه‌های تدوین شده است.

شهرستان سبزوار نیز با توجه به قرار گرفتن در مسیر اصلی دالان ارتباطی شرق به غرب، نیازی اساسی به امکانات حمل و نقل ریلی دارد و سالهاست که این خواسته را تکرار می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.