کد خبر : 30787
دیدگاه‌ها برای چند پیشنهاد برای سال نو بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 - 10:31
-

چند پیشنهاد برای سال نو

سبزواریان سال نو می‌شود، در حالی که سال‌هاست، سایه همه‌گیری ویروس کرونای جدید، حال و هوای نوروز همه ما را تیره کرده است. سال جاری، عید باستانی و ملی ما یعنی نوروز، فقط چند روز بعد از اعیاد مهم شعبانیه به عنوان مهم‌ترین اعیاد مذهب شیعه آغاز می‌شود، و روزهای پایانی آن با شروع ماه

سبزواریان

سال نو می‌شود، در حالی که سال‌هاست، سایه همه‌گیری ویروس کرونای جدید، حال و هوای نوروز همه ما را تیره کرده است. سال جاری، عید باستانی و ملی ما یعنی نوروز، فقط چند روز بعد از اعیاد مهم شعبانیه به عنوان مهم‌ترین اعیاد مذهب شیعه آغاز می‌شود، و روزهای پایانی آن با شروع ماه مهمانی خدا، یعنی رمضان، تلاقی دارد.

سال نو، یعنی آغاز اعتدال بهاری شروع دور جدید چرخش زمین به دور خورشید. ایرانی‌ها از عصر باستان، این نو شدن طبیعت را بهانه‌ای قرار داده‌اند برای نو شدن همه‌چیز. نو شدن پوشاک و خانه‌تکانی و امثال آن، نمادین است. نمادی از نو کردن حال و احوال و برداشتن گامی نو در بهبود.

به این بهانه، چند پیشنهاد برای همه خودمان داریم، که صدالبته پیشنهاد است و هر خواننده‌ای می‌تواند بر اساس اندیشه و نگاهی که به جهان و عمر دارد، از بعضی‌ موارد استقبال کند و بعضی نه:

۱) سال جدید روزی نیم ساعت مطالعه کنیم. بیشتر هم نمی‌خواهد. روزی نیم ساعت کتاب خواندن، اگر منظم انجام شود، بر رویه قانون «اثر مرکب» تاثیر شگرفی بر بینش و شخصیت ما خواهد گذاشت. سال بعد که نوروز شود، ما با همین روزی نیم ساعت کتاب خواندن، چیزی بین ۲۰ تا ۵۰ کتاب خوانده‌ایم.

۲) به هم رحم کنیم. در سال جدید،
حواسمان باشد اکثر آدم‌ها، گناه دارند! چه این وضعیت تلخ را محصول جنگ اقتصادی بدانیم چه محصول مدیریت‌های اشتباه، به هرحال سر این مسأله توافق داریم که وضع اکثر مردم خوب نیست. اوضاع بازار نشان می‌دهد که خبری از خریدهای عیدانه هر سال نیست! در سال جدید با مردمی که مثل خودمان مکافات فقر پریشانشان کرده، مهربان‌تر باشیم! سر یک تصادف، دعوا نکنیم، با کارمند، جنجال به پا نکنیم و …
آن‌ها همه هر کدام به نحوی، روزگار تلخی دارند، مثل خودمان. مردم در زمان جنگ، قحطی و هر مصیبتی، به هم رحم می‌کنند! همین‌ها ما را «انسان» می‌کند، پس در سال جدید، یک‌ذره مهربان‌تر باشیم و به هم دیگر رحم کنیم تا آستانه تحملمان کم نباشد.

۳) روزی نیم ساعت ورزش کنیم. صبح یا شب تفاوتی ندارد. نیازی نیست ورزش سنگین باشد یا حتماً هزینه باشگاه بدهیم. مهم اختصاص دادن زمانی روزانه به تحرک است. هیچ چیز به اندازه ورزش مداوم نمی‌تواند ما را از مرگ دور کند. افسردگی، اعتیاد و بیماری‌های خطرناک عروقی، کمتر به ورزش‌کننده روزانه نزدیک می‌شوند.

۴) یکی از عادت‌های بدمان را ترک کنیم. فقط یکی! نیاز نیست تغییرات اساسی برای خودمان بسازیم! یک تغییر اخلاقی یا شخصیتی مثبت را محکم پی بگیریم کافی است. مثلاً اگر تنبل هستیم در کارهایمان، مطالبی در این مورد بخوانیم و این ضعف را برطرف کنیم. اگر اهل غیبت هستیم، برنامه‌ای تنبیهی برای خودمان در نظر بگیریم تا این عادت از سرمان بپرد. یکی و فقط یک تغییر را به خودمان قول بدهیم.

می‌توان به این لیست موارد زیادی را افزود، اما هر چه لیست طولانی‌تر شود، عمل به آن سخت‌تر خواهد شد. اگر یک جامعه، در همین چهارمورد که همگی عملی هستند، یک گام به جلو بردارند، یک سال دیگر جامعه‌ای خواهیم داشت شگفت‌انگیز!
این البته هرگز اتفاق نمی‌افتد و ما نمی‌توانیم دیگران را عوض کنیم. اما اگر خودمان، من، تو و دوستمان کم‌کم تغییر کنیم، جهان اطرافمان خودش به تدریج تغییر خواهد کرد.

سال نو پیشاپیش مبارک و آرزو می‌کنیم در کنار هم، روزهای بهتری را در سال جدید تجربه کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.