کد خبر : 1141
دیدگاه‌ها برای چوب حراج بر تن سکه های تاریخی سربداران بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تیر 1393 - 16:15
-

چوب حراج بر تن سکه های تاریخی سربداران

سبزواریان.کام: در حالی که جای خالی وجود یک موزه تخصصی برای شناخت ابعاد مختلف نهضت سربداران در سبزوار پایتخت این نهضت با عظمت تاریخی بسیار احساس می شود، بعضی از آثار بازمانده از عصر سربداران از جمله سکه های تاریخی متعلق به آنان، به راحتی در بعضی فروشگاه های اینترنتی به خرید و فروش گذاشته

isamسبزواریان.کام: در حالی که جای خالی وجود یک موزه تخصصی برای شناخت ابعاد مختلف نهضت سربداران در سبزوار پایتخت این نهضت با عظمت تاریخی بسیار احساس می شود، بعضی از آثار بازمانده از عصر سربداران از جمله سکه های تاریخی متعلق به آنان، به راحتی در بعضی فروشگاه های اینترنتی به خرید و فروش گذاشته می رسد!

مجله اینترنتی اسرارنامه می نویسد: کارشناسان و صاحب نظران علم تاریخ معتقدند: سکه‌ها ابزار شکل‌گیری کتاب‌های تاریخی و معیاری برای محک زدن نوشته‌های تاریخ‌نگاران است، آن ها همچنین می گویند سکه مهم‌ترین روایت مستند تاریخ است.
با کمک سکه ها می توان، به دوران رفاه اجتماعی، سختی، تورم، فاصله‌های طبقاتی، نزدیک شدن طبقه‌ها، همچنین نظام‌های اجتماعی در دوره‌های پیش و پس از اسلام پی برد. در واقع سکه‌ها، فضای حقیقی برای محک زدن عیار نوشته‌های تاریخی هستند.

سکه ها از آغاز پیدایش تمدن بشر در طول تاریخ همواره همراه او بوده است و یکی از عوامل پیشرفت تمدن ها، روابط بین آنها و حتی شاید عامل جنگ ها بوده است.
اما امروزه سکه به غیر از جنبه پولی و مالی مصارف استفاده های دیگری هم دارد. سکه همانطور که گفته شد، همراه همیشگی انسان به عنوان پول بوده است پس فرهنگ و تاریخ مستندی برای فرهنگ شناسان و تاریخ دانان محسوب می شود. و از این رو جنبه ی حفظ و نگهداری آن مهم بوده و داشتن سکه قدیمی بصورت کلکسیون واقعا مهم و ضروری است.

اما متأسفانه در شهر تاریخی سبزوار با وجود برخورداری از سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و به خصوص با وجود تجربه رویداد با اهمیتی نظیر سربداران، نه تنها موزه ای تخصصی برای شناخت فرهنگ و آیین سربداران وجود ندارد، بلکه در موزه مردم شناسی این شهر نیز هیچ بخشی به سربداران اختصاص داده نشده است و حتی یک عدد سکه از سکه های دوران سربداران در آن به نمایش گذاشته نشده است!

این در حالی است که چنان که گفته شد، سکه های تاریخی مربوط به دوران سربداران به راحتی در نزد علاقه مندان دست به دست شده و حتی در فروشگاه های اینترنتی به فروش گذاشته می شود.

حال اگر اداره میراث فرهنگی سبزوار و شورای شهر و شهرداری عزمی جدی برای گردآوری آثار به جا مانده از سربداران داشته باشند، به راحتی می توانند مجموعه ای از آثار سربداران به ویژه سکه های ضرب شده در دوران آنان را جمع آوری کرده و در فضایی مناسب به عنوان بخش مستندی از تاریخ سبزوار و سربداران به نمایش عموم بگذارند.

اینک مناسب است نگاهی بیاندازیم به یک فروشگاه اینترنتی با نام ایسام که مدتی قبل به راحتی خبر فروش تعدادی از سکه های سربداران با ذکر تمام مشخصات آن ها اعلام کرده و متأسفانه معلوم نیست در خلاء وجود یک موزه تخصصی ویژه سربداران در سبزوار همه روزه چه تعداد از اشیاء تاریخی به خصوص سکه های متعلق به آن عصر در سایت ها و شبکه های مختلف اجتماعی در اینترنت به فروش می رسند و سود زیادی از آن محل نصیب قاچاقچیان میراث فرهنگی می شود؟

لازم به توضیح است، درمطلب سایت ایسام از فروش سکه های اهل سنت دولت سربداران سخن به میان آمده است.
حال آنکه سربداران حکومتی شیعه مذهب بودند. اما دلیل وجود سکه های اهل سنت در حکومت شیعه مذهب سربداران سیاست اعتدال دینی از سوی امیران سربداران است که برای احترام به اهل سنت در داخل قلمرو خود علاوه بر سکه های شیعی ، سکه های متعلق به اهل سنت را نیز ضرب می کرده اند.

مشاهده آگهی فروش سکه ها در سایت ایسام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.