کد خبر : 15330
دیدگاه‌ها برای کاش اقلاً می‌دانستیم که چقدر نمی‌دانیم! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 شهریور 1397 - 11:17
-

کاش اقلاً می‌دانستیم که چقدر نمی‌دانیم!

دکتر شریعتی معتقد است که شیعه، مذهب مسئولیت است و اگر شیعیان به مسئولیت‌های خودشان آگاه باشند، امروز «اوقات فراغت» ترکیبی بود بی‌معنا! در باب پیدایش تشیع در اسلام، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند تشیع عارضه‌ای بوده بر جامعه اسلامی. برخی معتقدند عبدا… بن سبأ و فعالیت‌های سیاسی او موجب پدید آمدن تشیع شده

دکتر شریعتی معتقد است که شیعه، مذهب مسئولیت است و اگر شیعیان به مسئولیت‌های خودشان آگاه باشند، امروز «اوقات فراغت» ترکیبی بود بی‌معنا!

در باب پیدایش تشیع در اسلام، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند تشیع عارضه‌ای بوده بر جامعه اسلامی. برخی معتقدند عبدا… بن سبأ و فعالیت‌های سیاسی او موجب پدید آمدن تشیع شده است. گروهی هم بر این باورند که رسیدن حضرت علی { به خلافت و بهره‌مند شدن آن حضرت از امکانات سیاسی و اجتماعی موجب پیدایش تشیع است.

کاش کمی به ندانسته‌هایمان باور داشته باشیم. دفاع از باور و اعتقاد، بسیار مشکل است و مایی که شیعه نام داریم در این زمینه قصور کرده و می‌کنیم؛ چراکه اگر کسی، ما و اعتقاداتمان را به چالش بکشد، کُمِیت اندیشه‌مان به‌واسطه کمی علم و آگاهی درباره مذهب و دینمان، لنگ خواهد زد!

کتاب «پیدایش و گسترش تشیع» نوشته «دکتر عبدا… فیاض»، استاد دانشگاه بغداد است که آقای «سید جواد خاتمی» آن را به زبان فارسی ترجمه کرده و ملحقاتی را هم به کتاب اضافه نموده است. در این کتاب از تشیع و شیعه قبل از ظهور فرقه امامیه، پیدایش فرقه امامیه «اثنی عشریه» و پابرجا شدن اندیشه غیبت حضرت حجت أ غلو و غلات و موضع شیعه امامیه نسبت به آنان و عقاید اساسی شیعه امامیه بحث شده است.

مترجم در آغاز کتاب می‌گوید:

«مقصود از ترجمه این کتاب، آشنا ساختن محققین و علاقه‌مندان به چگونگی پیدایش شیعه و تشیع و سیر پیشرفت شیعه تا زمان غیبت امام زمان أ و نامیده شدن آن به شیعه امامیه و نیز فرقه‌های غلات و موضع شیعه امامیه نسبت به آن‌هاست…»

بعد از سخن مترجم، مقدمه‌ای بسیار زیبا و عالمانه از شهید سید محمدباقر صدر آمده است که خواندن آن بسیاری از سؤال‌های ته‌نشین شده در ذهن‌ها را جواب خواهد شد.

*منتشر شده در شماره ۱۵ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.