دیدگاه‌ها برای کاش همه را می‌دیدیم! بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 17:22
-

کاش همه را می‌دیدیم!

یک شهروند علاقه‌مند به آگاهی:دیروز جلسۀ شورای شهر سبزوار را کامل داخل پخش زنده اینستاگرام دیدم. همراه تعداد زیادی از افرادی که مشغول تماشای هم‌زمان ماجرا بودند، داخل کامنت‌ها بحث کردیم و نظر دادیم. به این فکر کردم که چقدر عالی است! چه قدر ابزار جهان مدرن دارد به تحقق «مردم‌سالاری» کمک می‌کند! چقدر خوب

یک شهروند علاقه‌مند به آگاهی:
دیروز جلسۀ شورای شهر سبزوار را کامل داخل پخش زنده اینستاگرام دیدم. همراه تعداد زیادی از افرادی که مشغول تماشای هم‌زمان ماجرا بودند، داخل کامنت‌ها بحث کردیم و نظر دادیم. به این فکر کردم که چقدر عالی است! چه قدر ابزار جهان مدرن دارد به تحقق «مردم‌سالاری» کمک می‌کند! چقدر خوب که می‌توانیم «آگاه» باشیم و نظر بدهیم!

اما ماجرا، وجه دیگری هم داشت: شورای شهر سبزوار تمام جلساتش را علنی برگزار کرده و پخش زنده داشته، همیشه گفتیم و نوشته‌ایم از اینکه دیگر شوراها و نهادهای شهر و شهرستان‌های منطقه نیز بیایند از شورای شهر یاد بگیرند! ولی عملاً افکار عمومی بر اثر اینکه به مذاکرات شورا دسترسی دارد، روی آن حساس‌تر شده است!
در واقع ما دیگر جلسات شهر و شهرستان را نمی‌بینیم! چون نمی‌بینیم، نمی‌دانیم آنجا، چه می‌گویند؟ چه کسی چه حرفی می‌زند؟ چطور تصمیم می‌گیرند؟ تنش آنجا هست یا نیست؟ یک نفر نظرش بر دیگران مسلط است؟ همه هر چه «رئیس» فرمود قبول می‌کنند یا نه؟ نظم جلسات چطور است؟ آیا مفید هستند یا مضر؟ و ….
چرا؟ چون هرگز پخش زنده نداشته‌اند! دیروز که در مورد شورا آزادانه تماشا می‌کردیم و نظر می‌دادیم، یک‌باره به این فکر افتادم که نکند ما تنها نهاد شفاف شهرستان و منطقه را قربانی کنیم؟! نکند این مسئله باعث شود دیگران یاد بگیرند که «آسته برو آسته بیا!».
فکر می‌کنم بهترین پیشنهاد این است که اولاً آگاه باشیم به این شفافیت و قدرش را بدانیم، ثانیاً از نمایندگان مردم در مجلس و فرماندار جدید سبزوار تقاضا کنیم، در راستای شفافیت (که عملاً شعار تمام مسئولان است) نهادها را موظف به پخش زندۀ جلسات کنند. جز جلسات محدودی مانند شورای تأمین، چه اشکالی دارد بقیۀ جلسات را مردم ببینند؟ مردم که نامحرم نیستند، در جلسات هم تصمیم امنیتی یا اطلاعاتی خاصی گرفته نمی‌شود! پس اجازه بدهیم مردم ببینند که مسئولانشان (که خود را خادم مردم معرفی می‌کنند) در جلسات مختلف چه می‌کنند؟
ببینیم شورای اداری، شورای فرهنگ عمومی، شورای ترافیک و صدها جلسه و شورای دیگر، چطور می‌گذرد؟ چه در سبزوار چه در تمام بخش‌ها و شهرستان‌های منطقه، می‌توان با یک پخش لایو ـ که هم رایگان است هم مشکل انتقال ویروس کرونا ندارد ـ به این شفافیت مهم دست یافت!
اگر کسی از پخش زنده می‌ترسد، بهتر است علت این ترس را شفاف به مردم بگوید!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.