کد خبر : 24071
دیدگاه‌ها برای کتابخانه مرکزی سبزوار، وعده فراموش شده بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آبان 1398 - 11:41
-

کتابخانه مرکزی سبزوار، وعده فراموش شده

ایرنا ساخت کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات عمومی و جدی مردم شهرستان سبزوار است که باوجود وعده‌های فراوان یک دهه گذشته مسئولان برای ساخت آن همچنان به تحقق نرسیده است. شهرستان سبزوار یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی خراسان رضوی به شمار می‌رود اما به دلیل عدم احداث کتابخانه مرکزی در آن دارای سرانه فضای کتابخانه

ایرنا

ساخت کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات عمومی و جدی مردم شهرستان سبزوار است که باوجود وعده‌های فراوان یک دهه گذشته مسئولان برای ساخت آن همچنان به تحقق نرسیده است.

شهرستان سبزوار یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی خراسان رضوی به شمار می‌رود اما به دلیل عدم احداث کتابخانه مرکزی در آن دارای سرانه فضای کتابخانه کمی است.

از طرفی فعالیت بیش از ۲۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی در رده‌های سنی کودکان و نوجوانان در سبزوار و همچنین قرار گرفتن آن در ردیف شهرهای پایتخت کتاب ایران در سال‌های متمادی، اهمیت ساخت کتابخانه مرکزی در این شهرستان را بیش‌ازپیش کرده است کتابخانه‌ای که هر از چند گاهی ساخت  آن از سوی برخی مسئولان مطرح و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

  • دسترسی سخت به کتاب‌های تخصصی و مرجع

یک دانشجوی دانشگاه پیام نور در خصوص مشکلات نبود کتابخانه مرکزی در سبزوار گفت: برای جست‌وجوی کتاب‌های تخصصی باید به همه کتابخانه‌های شهر مراجعه کنیم که در مواردی باز هم منبع مورد نیاز پیدا نمی‌شود.

مهین قربانی افزود: علاوه بر آن کتابخانه‌های سبزوار کمبود شدید فضا و سالن‌های مطالعه دارند که این امر استفاده بهینه علاقه‌مندان از فضای کتابخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در صورت احداث کتابخانه مرکزی به منابع فراوان و غنی‌تری دست خواهیم یافت و بسیاری از دغدغه‌های جوانان اهل پژوهش برطرف می‌شود.

  • نبود کتابخانه مرکزی یک ضعف فرهنگی است

مدیرعامل انجمن خیریه کتاب سبزوار نیز گفت: سبزوار شهر مشاهیر و زادگاه عالمان و اندیشمندان بزرگی است و نبود کتابخانه مرکزی در این شهر با این سابقه و پیشینه یک ضعف فرهنگی به شمار می‌رود.

مهدی مقصودی افزود: سبزوار با حدود ۳۰ هزار دانشجو یکی از قطب‌های دانشگاهی شرق کشور است و خلأ کتابخانه مرکزی برای دانشجویان به‌ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن به‌وضوح احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فضاهای کتابخانه‌ای شهر سبزوار در دو دهه گذشته با کمک خیران ساخته شده است اضافه کرد: از این ظرفیت می‌توان برای احداث کتابخانه مرکزی هم بهره برد.

  • آخرین وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سبزوار هم گفت: با پیگیری نهاد کتابخانه‌ها، فرمانداری و نمایندگان مجلس کد پروژه ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار از استانداری خراسان رضوی دریافت شده و همچنین فرایند تملک زمین با مساعدت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به پایان رسیده است.

معصومه فلاحی افزود: سال گذشته از اعتبارات طرح توازن استانداری حدود ۱۹ میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی اختصاص یافت که چون سبزوار به لحاظ فرهنگی منطقه‌ای برخوردار محسوب می‌شد دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آن جذب شد.

وی با اشاره به اختصاص زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع برای ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار ادامه داد: اعتبارات شهرستانی برای کمک به ساخت این کتابخانه محدود است لذا به اعتبارات ملی و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس در این بخش نیاز داریم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سبزوار با اشاره به اهمیت کتابخانه مرکزی افزود: بیشتر کتابخانه‌های سبزوار در هسته مرکزی این شهر متمرکز شده است و مناطق حاشیه‌ای آن با حدود ۲۰ درصد جمعیت شهری محروم از کتابخانه عمومی است که این موضوع دسترسی عادلانه شهروندان را به منابع کتابخانه‌ای دشوار کرده است.

فلاحی افزود: مجموع فضای کنونی کتابخانه‌های عمومی شهر سبزوار پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع است که در افق سال ۱۴۰۰ این مساحت باید به بیش از هفت هزار مترمربع برسد.

وی با اشاره به نقش کتاب و کتاب‌خوانی در گسترش دانش، افزایش سطح آگاهی‌های جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: احداث کتابخانه مرکزی نقش مؤثری در توسعه پایدار فرهنگی شهرستان سبزوار ایفا می‌کند.

  • اختصاص پنج میلیارد ریال برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار  

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ساخت کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات به حق و دیرینه مردم این شهرستان است که با پیگیری‌های فراوان، به‌زودی پنج میلیارد ریال برای ساخت آن اختصاص می‌یابد.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان سبزوار مغفول مانده است که امیدواریم با ساخت کتابخانه، رویکرد کتاب‌خوانی در این شهرستان رواج یابد. 

وی اضافه کرد: ساخت کتابخانه مرکزی با توجه به تحصیل حدود ۳۰ هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی و سابقه فرهنگی شهرستان سبزوار به‌عنوان یکی از مطالبه‌های مردم سبزوار محسوب می‌شود که عملیات اجرایی آن باید هرچه سریع‌تر آغاز شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.