کد خبر : 18603
دیدگاه‌ها برای کرباسچی نرفته به زندان برگشت! بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 بهمن 1397 - 12:18
-

کرباسچی نرفته به زندان برگشت!

روزنامه آرمان غلامحسین کرباسچی بازداشت و البته آزاد شد؛ سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل دبیرکل حزب کارگزاران چنین گفت: «کرباسچی در تماسی اعلام کرده که بازداشت نبوده و جهت بازجویی و ارائه پاره‌ای از توضیحات احضار شده است.» خبر بازداشت غلامحسین کرباسچی که صبح دوشنبه منتشر شد چندان سبب تعجب نبود، چرا که او به یک

روزنامه آرمان

غلامحسین کرباسچی بازداشت و البته آزاد شد؛ سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل دبیرکل حزب کارگزاران چنین گفت: «کرباسچی در تماسی اعلام کرده که بازداشت نبوده و جهت بازجویی و ارائه پاره‌ای از توضیحات احضار شده است.» خبر بازداشت غلامحسین کرباسچی که صبح دوشنبه منتشر شد چندان سبب تعجب نبود، چرا که او به یک سال حبس محکوم است. اما زمانی وکیل کرباسچی به این موضوع اشاره کرد که درخواست اعاده دادرسی داده شده بود، دلیل بازداشت کرباسچی به معما تبدیل شد. دبیرکل حزب کارگزاران پس از آزادی توضیح داد که برای اجرای حکم محکومیتش دستگیر شده بود اما به خاطر درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور، تعهد داد و آزاد شد. غلامحسین کرباسچی درباره ماجرای بازداشت خود اظهار داشت: در ارتباط با محکومیتم به یکسال حبس که از سوی دادگاه اصفهان صادر شده بود، دادسرای اصفهان به دادسرای تهران برای اجرای حکم نیابت داده بود و به همین خاطر امروز صبح دستگیرم کردند تا به اوین ببرند. وی توضیح داد: در دادسرا وقتی به معاون دادستان تهران موضوع درخواست اعاده دادرسی نسبت به حکم دادگاه اصفهان را گفتم، نامه دادند، تعهد گرفتند و فعلاً آزاد شدم. کرباسچی گفت: قرار شده پس از نظر دیوان عالی کشور در خصوص درخواست اعاده دادرسی، درباره اجرای حکم تصمیم گیری شود. کرباسچی با شکایت وزارت اطلاعات و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب اصفهان به یکسال حبس محکوم شده است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سال گذشته در حاشیه مراسمی در اصفهان اظهاراتی داشت که با اعتراض و واکنش مواجه شد و دستگاه قضا به این موضوع ورود کرد. احمد خسروی وفا رئیس کل دادگستری استان اصفهان ۱۲اردیبهشت سال گذشته از تشکیل پرونده برای غلامحسین کرباسچی خبر داد و گفت: نسبت به اظهارات این فرد که جنبه جزایی داشته اعلام جرم و پرونده تشکیل شده است. مردادماه قوه قضائیه در خبری اعلام کرده بود: حکم یک سال زندان غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شد و حکم اولیه با اعتراض وکیل کرباسچی مواجه شد، اما پس از بررسی این پرونده در دادگاه تجدیدنظر به استناد ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی، در تاریخ ۲۲/۵/۹۷ حکم قطعی صادر و برای اجرا ابلاغ شد. وکیل کرباسچی هم دیروز با بیان اینکه بعید است دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بازداشت شده باشد، اظهار داشت: هرچند حکم آقای کرباسچی قطعی شده بود، ولی ما درخواست اعاده دادرسی داده بودیم. سیدمحمود علیزاده طباطبایی ادامه داد: هیچ احضاریه‌ای مبنی بر معرفی آقای کرباسچی به زندان به ایشان ابلاغ نشده بود و دلیلی هم ندارد که ایشان تا قبل از ابلاغ احضاریه، بازداشت شوند.

بی‌خبری نزدیکان کرباسچی

نکته قابل تامل آنکه همه اخبار منتشر شده درباره بازداشت کرباسچی در هاله‌ای از تردید بود چنانکه سیدحسین مرعشی در جایگاه سخنگوی حزب کارگزاران از خبر بازداشت کرباسچی که در رسانه‌ها منتشر شده بود، اظهار بی‌خبری کرد و گفت: «صبح دوشنبه خبری در شهر منتشر شد که حاکی از بازداشت غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران داشت. این خبر هنوز از هیچ منبع قضائی تایید نشده است. کرباسچی ساعت ۱۱صبح به قصد شرکت در جلسه کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران، از خانه خارج شد اما به دلایل نامعلوم، از آن ساعت هیچ خبری از ایشان نیست. وضعیت پیش آمده، خصوصا پس از انعکاس اخبار و شایعات مختلف نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. امیدواریم هرچه زودتر مطلعین در نهادهای قضائی، خانواده و دوستان آقای غلامحسین کرباسچی را از نگرانی درآورند.» پس از گذشت ساعتی، تردید مرعشی به یقین تبدیل شد و او توضیح داد: «آقای غلامحسین کرباسچی از دادسرای اوین با خانواده‌اش تماس گرفت و خبر داد در دادسرا است. او گفته است صبح که از خانه بیرون آمده، توسط برخی ماموران برای اجرای احکام به دادسرا هدایت شده‌ام. اکنون نیز در دادسرا هستم و از قرار معلوم ماموران برای اجرای حکم مصر هستند».

اوین یا زندان اصفهان؟

بازداشت کرباسچی آن اندازه غیر منتظره بود که مشخص نبود در صورت صحت اجرای حکم به کدام زندان باید برود. تهران یا اصفهان؟ در حالی که محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خبر داده بود که کرباسچی به اوین منتقل شده است، اما تسنیم نوشت: «در حالی که گرجی‌زاده مدیرکل زندان‌های استان اصفهان اعلام کرد که این متهم هنوز به زندان معرفی نشده است، یکی از مسئولان قضائی اصفهان درباره اینکه محکومیت کرباسچی در زندان اصفهان طی می‌شود یا به تهران منتقل خواهد شد گفت: فرد محکوم اگر درخواستی برای انتقال به شهر دیگری برای طی شدن دوران محکومیت خود داشته باشد، باید درخواست خود را به زندان و مرجع قضائی ارائه کند تا درباره آن تصمیم‌گیری شود».

دلواپسان بیکار نیستند!

در حالی که تا ظهر دیروز درباره بازداشت کرباسچی تردیدهای جدی وجود داشت، دلواپسان که تصور می‌کنند در ایجاد جنگ روانی نخبه هستند یا ساخت توئیت فیک با نام غلامحسین کرباسچی به دروغ به نقل از او نوشتند: «به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسانم که خبر بازداشت بنده کاملا کذب و بازی جدید رسانه‌ای دولت پنهان برای ناامید کردن جوانان از دولت خدمتگزار است.» این ادعای دروغ در حالی مطرح شد که غلامحسین کرباسچی در شبکه اجتماعی توئیتر عضویت ندارد و توئیت منتشر شده از قول وی جعلی است. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود عضویت در توئیتر را تکذیب کرده بود. باید به این نکته اشاره شود که این اولین حکم حبس کرباسچی نیست. غلامحسین کرباسچی، ۶۴ساله، فرزند آیت‌ا… محمدصادق تهرانی است. در حوزه درس خوانده و از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. او از سال ۶۸ تا ۷۷ به مدت ۹سال شهردار تهران بود؛ سمتی که هم او را معروف و هم پای او را به زندان باز کرد. بعد از دوم خرداد سال۷۶ و حمایت حزب کارگزاران سازندگی از پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری، کرباسچی از اولین مدیران اصلاح‌طلبی بود که با اتهامات مالی در شهرداری مواجه و سرانجام در ۱۵فروردین ۷۷ بازداشت شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.