کد خبر : 20302
دیدگاه‌ها برای کشورهایی که تاریخ خود را بازنویسی کردند/ دست‌کاری یا ویرایش؟! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 خرداد 1398 - 13:15
-

کشورهایی که تاریخ خود را بازنویسی کردند/ دست‌کاری یا ویرایش؟!

عصر ایران – محمد حسن گودرزی   تاریخ و اتفاقات تاریخی چیزی نیست که در همه‌جا یک برداشت و یک نوع روایت داشته باشد. به‌طورکلی دولت‌ها و نظام‌های سیاسی به‌خصوص در کشورهایی که حکومت‌های تمامیت‌خواه بر آن‌ها حکومت می‌کنند، تلاش دارند برداشت‌ها و قرائت‌هایی در جهت منافع و دیدگاه نظام سیاسی حاکم داشته باشند. این

عصر ایران – محمد حسن گودرزی

 

تاریخ و اتفاقات تاریخی چیزی نیست که در همه‌جا یک برداشت و یک نوع روایت داشته باشد.

به‌طورکلی دولت‌ها و نظام‌های سیاسی به‌خصوص در کشورهایی که حکومت‌های تمامیت‌خواه بر آن‌ها حکومت می‌کنند، تلاش دارند برداشت‌ها و قرائت‌هایی در جهت منافع و دیدگاه نظام سیاسی حاکم داشته باشند.

این موضوع از کتاب‌های درسی آغاز شده و در ادامه به بخش‌های دیگر آموزش در این کشورها می‌رسد. تارنمای LISTVERSE در یک مطلب نگاهی دارد به ۱۰ کشوری که تاریخ خود و درواقع تاریخ را در کتاب‌های درسی تغییر داده‌اند. برگردان این مطلب از این قرار است:

۱۰- کره جنوبی

در سال ۲۰۱۵، اصلاح بحث‌برانگیز در کتاب‌های تاریخ کشور از طرف مؤسسۀ ملی کره‌ای تاریخ کره باعث سروصدای بسیاری در این کشور شد.

این تغییرات شامل نظرات بسیار مثبتی در مورد کره جنوبی بود و در مقابل نظرات منفی در مورد ژاپن و کره شمالی بیشتر کرده بود.

به‌طور خاص، در این تغییرات انتقاد از کره شمالی افزایش‌یافته و ایدئولوژی حکومتی کره شمالی به نام جوچه (سیاست اتکاء بر خود) محکوم شده بود.

محافظه‌کارانی که این اصلاحات را پیشنهاد کردند نگران گرایش جوانان کره جنوبی به ایدئولوژی جوچه بودند ولو کره شمالی در عالم واقع همچنان کشوری وابسته باشد؛ زیرا کره شمالی برای تأمین نیازهای اصلی خود ازجمله نفت و غذا به چین وابسته است.

محافظه‌کاران همچنین کتاب‌های تاریخی درسی کره جنوبی را به دلیل انتقاد از کره شمالی و کره جنوبی برای جنگ کره و حساس کردن جوانان، نامناسب دانستند حتی اگر کره شمالی برای اولین بار آغازگر حمله نظامی در جنگ کره بوده باشد.

علاوه بر این‌ها، محافظه‌کاران از کتاب‌های درسی فعلی با نگاه لیبرالی ناراضی‌اند زیرا به‌شدت از نوع نگاه به رژیم نظامی پارک چانگ هی (Park Chung-hee) که پس از کودتای سال ۱۹۶۱ به قدرت رسید، انتقاد دارند.

این افراد عقیده داشتند که در کتاب‌های درسی، دستاوردهای این رئیس‌جمهور نادیده گرفته شده است. نکته جالب‌توجه اینجا بود که اصلاحات کتاب‌های درسی درست در زمان ریاست جمهوری پارک گئون-هی (Park Geun-hye) دختر رئیس‌جمهور اسبق پیشنهاد شد.

دولت محافظه‌کار کره جنوبی برنامه‌ریزی کرده بود کتاب‌های درسی جدید را در مارس ۲۰۱۷ معرفی کند.

این امر به‌موجب ممنوعیت هر کتاب دیگر در مورد تاریخ در آن زمان ادامه داشت تا اینکه دولت پس از یک سری از اعتراضات و انتقادها و این اتهام که دولت قصد شست و شوی مغزی مردم را دارد و پس از یک سری از اعتراضات از تصمیم خود عقب نشست.

۹-عراق

در سال ۱۹۷۳، صدام حسین دستور داد کتاب‌های درسی تاریخی عراق بازنویسی شود تا عقاید خود و ایدئولوژی حزب بعث را ترویج دهد.

نتیجه این تجدیدنظر، این بود که از صدام حسین به‌عنوان ناجی سرزمین‌های عربی در مقابل تهاجم یهودیان که آن‌ها را مردمانی حریص نامیده است، در این کتاب‌ها نام برده شد.

   سال‌ها بعد روایت صدام حسین از دو جنگ عراق در مقابل ایران و جنگ اول خلیج‌فارس در کتاب‌های درسی آمد. هر دو این روایت‌ها نادرست بودند و بعدها این کتاب‌های درسی سبب نگرانی ائتلاف حمله به عراق به رهبری ایالات‌متحده شده بود که دولت صدام را در سال ۲۰۰۳ سرنگون کرد.

دولت آمریکا بعدتر با همکاری با گروهی از آموزگاران عراقی، همه ارجاعات صدام حسین و حزب بعث را حذف کرد. چندین ارجاع به ایران، کویت، یهودیان، کردها، سنی‌ها، شیعیان و ایالات‌متحده در این روند حذف شد. آموزگاران عراقی همچنین جزئیات جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ را ویرایش کردند تا «کمتر بحث برانگیز» باشد.

۸-هند و پاکستان

هند و پاکستان از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷، روابطی توأم با مشکل با یکدیگر داشته‌اند. رابطه پرتنش بین دو منطقه به جدایی هند از برتانیا و پاکستان از هند در آن سال انجامید و به دنبال آن چند شورش، جنگ و استقلال بنگلادش از پاکستان رخ داد.

کتاب‌های درسی تاریخ در هر دو کشور دلایل مختلفی برای تقسیم‌بندی ۱۹۴۷ دارند. کتاب‌های درسی پاکستان ادعا می‌کنند مسلمانان پاکستان از هند جدا شدند چون به چشم برده به آن‌ها نگاه می‌شد. در همین حال، کتاب‌های درسی هندی ادعا می‌کنند پاکستانی‌ها از ایجاد کشور جدید فقط به‌عنوان موضوعی برای چانه‌زنی‌های سیاسی استفاده می‌کردند و در ابتدا هرگز آن را نمی‌خواستند.

هند و پاکستان ازآن‌پس درگیر شورش‌های مرگباری شدند که ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار کشته برجای گذاشت. ازیک‌طرف  کتاب‌های درسی پاکستان، هند را متهم شورش‌ها می‌داند و از سوی دیگر  کتاب‌های درسی هندی  می‌کوشد هر دو سوی قضیه را در این زمینه مقصر بداند.

کتاب‌های درسی تاریخ هر کشور نیز ادعای پیروزی در جنگ ۱۹۶۵ را دارد.

کتاب‌های درسی پاکستان ادعا می‌کنند هند پس از تحمل چندین شکست از ارتش پاکستان، «خواستار ترحم» شد و «فرار به سازمان ملل متحد» را انجام داد اما کتاب‌های درسی هندی ادعا می‌کنند  هند قبل از اینکه سازمان ملل متحد دستور پایان بخشیدن به خصومت‌ها را صادر کند، تقریباً به لاهور در پاکستان رسیده بود.
 
در موضوع جدایی بنگلادش از پاکستان، کتاب‌های درسی پاکستان، هند را متهم به حمایت از بنگلادش در «جنگ آزادیبخش بنگلادش» می‌داند که منجر به استقلال بنگلادش شد. کتاب‌های درسی هندی پاکستان را متهم به حمله به بنگلادش می‌دانند و ادعا می‌کنند هند فقط به یک گروه از مردم برای آزادی کمک کرده است.

۷-ژاپن

ژاپن روابط سختی با چین و کره جنوبی دارد. در طول قرن بیستم، به دلیل اختلافات ارضی و جنگ جهانی دوم، زمانی که ژاپن به تجاوز و ارتکاب جرائم جنگی علیه شهروندان چین و کره متهم شد، احساسات ضد ژاپنی در هر دو کشور به وجود آمد.

در سال ۲۰۱۷، دولت ژاپن از ویرایش کتاب‌های تاریخی دانش آموزان دبیرستان خبر داد. گروه اصلاحات کتاب‌های درسی به‌طور طعنه‌آمیزی عنوان «انتشار واقعیت تاریخی برای جامعه» نام داشت. این گروه بخش‌هایی از کتاب‌های درسی ژاپن را که حاوی ارجاعات به کشتار ۳۰۰ هزار از چینی‌ها  طی قتل‌عام نانجینگ ۱۹۳۷ بود حذف کرد.

این کتاب به ۴۰۰ هزار زن کره‌ای و چینی که توسط ژاپن در جنگ جهانی دوم مجبور به فحشا شدند هم اشاره‌ای نکرده است. کتاب‌های درسی جدید همچنین آمریکا را به خاطر بمباران پرل هاربور سرزنش کردند. نویسندگان آن ادعا کردند این بمباران در واکنش به تحریم‌های تجاری متعددی که ایالات‌متحده علیه ژاپن قرار داده بود، انجام شده و به‌نوعی اعلام جنگ علیه ژاپن از سوی امریکا صورت گرفت. 

منتقدان می‌گویند این کتاب تلاش کرده است تا ژاپن را از جرائم گسترده جنگی که در قرن بیست و یکم متعهد است، آزاد کند. جالب اینجاست که انجمن انتشار واقعیت تاریخی در حال حاضر برای ویرایش چهارمین نسخه دچار اختلاف‌نظر شده است. این نشان می‌دهد که دولت ژاپن سالیان سال است که به‌آرامی پاراگراف‌های بحث‌برانگیزی را از کتاب‌های تاریخ خود حذف می‌کند.

هیرومیشی موته کید (Hiromichi Motekiid) مدیر انجمن، مخالف این است که دولت ژاپن در حال ویرایش تاریخ است. او اصرار دارد که برخلاف برداشت‌های نادرست در کتاب‌های درسی چینی و کره‌ای، کتاب‌های درسی جدید دقیق هستند.

موتکی در این زمینه می‌گوید که ژاپن درواقع کره را توسعه داد و کیفیت زندگی شهروندان کره‌ای پس از حمله به کره در سال ۱۹۱۰ بهبود یافت. به گفته وی، برخلاف اعتقاد بیشتر افراد، درواقع این کره‌ای‌ها بودند که ژاپنی‌ها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دادند. وی همچنین قتل‌عام نانجینگ را به‌عنوان «تبلیغات کمونیستی» می‌داند و می‌گوید که ارتش ژاپن هرگز از زنان به‌عنوان روسپی استفاده نمی‌کند.

۶-چین

در سال ۱۹۶۶، مائو تسه تونگ، رهبر چین، مجموعه‌ای از اصلاحات را به نام انقلاب فرهنگی معرفی کرد. او ادعا کرد که این بخشی از تلاش چین در راستای تحقق اهداف ایدئولوژی کمونیست است؛ اما درواقع این اقدامات بخشی از اقدامات مائو برای محکم کردن موقعیت خود را به‌عنوان رهبر حزب کمونیست چین بود.

در ۱۰ سال آینده، اقدامات رئیس مائوو منجر به یک سری اعتراضات و نافرمانی مدنی شد که تنها پس از مرگ او در سال ۱۹۷۶ پایان یافت. این دوره در تاریخ چین بحث‌برانگیز است که باعث شد دولت دست به حذف جزئیات در مورد انقلاب فرهنگی از کتاب‌های تاریخی خود در سال ۲۰۱۸ بزند.

یک فصل کامل در مورد انقلاب فرهنگی از کتاب تاریخ تأییدشده دولتی خارج شد و جایگزین آن مطلبی در مورد توسعه چین شد. این حذف شامل هرگونه ارجاع به اعتراضات و خشونت‌های حمایت‌شده توسط دولت است که در آن زمان چین را لرزاند. باید گفت که ویرایش تاریخ برای دولت چین بسیار آسان بود، زیرا کتاب‌های درسی توسط انتشارات آموزش‌وپرورش دولتی خلق منتشر شده است.

۵-تایوان

در سال ۲۰۱۵، پس‌ازآنکه دولت تلاش کرد تا کتاب‌های تاریخی دبیرستان را ویرایش و تاریخ کشور را اصلاح کند، چندین تظاهرات در تایوان رخ داد. این اصلاحات بخشی از برنامه بلندمدت برای پیوستن تایوان به چین بود.

طرح تایوان برای ویرایش رویدادهای گذشته در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. زمانی که برخی از استادان تایوانی یک برنامه تأییدشده دولتی را برای اصلاح تاریخ و بهتر کردن آن آغاز کردند. در ماه فوریه ۲۰۱۴، استادان هر چه که تابه‌حال اصلاح کرده‌اند را منتشر و اعلام کردند که این مطالب را تا آگوست ۲۰۱۵ به مدارس معرفی می‌کنند.

این تغییرات شامل تغییر نام سلسله ژنگ تایوان به سلسله مینگ ژنگ چینی و تایوانی بود. سلسله مینگ بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ بر سرزمین اصلی چین حکمرانی می‌کرد. بااین‌حال، تایوان هرگز بخشی از سلسله مینگ نبود و تنها بخشی از چین تا سال ۱۶۸۳ به شمار می‌رفت.

اصلاحات دیگری که در این کتاب‌های درسی تاریخ رخ داد این بود که استادان تاریخ تایوان را تغییر دادند. این اصلاحات باعث یک سری اعتراضات توسط دانش آموزان دبیرستانی تایوان شد که از دولت خواسته بود که تلاش برای ویرایش کتاب‌های درسی را متوقف کند. یک استاد (که در این پروژه دخیل نبود) ادعا کرد این ویرایش‌ها ۶۰ درصد از تاریخ تایوان را تغییر خواهد داد.

۴-افغانستان

وزارت آموزش‌وپرورش افغانستان در سال ۲۰۱۲ برنامه آموزشی خود را به‌روز کرد. این کار منجر به حذف سریع ۴۰ سال تاریخ کشور شد، ازجمله زندگی تحت حکومت کمونیست افغانستان، چند کودتا در دهه ۱۹۷۰ و تهاجم شوروی ۱۹۷۹.

مواردی مانند مقاومت ضد شوروی که به رهبری مجاهدین (که بعدها به طالبان تبدیل شد)، اطلاعاتی درباره جنگ داخلی مرگبار توسط گروه‌های مجاهدین پس از خروج شوروی و نیز تهاجم و اشغال ایالات‌متحده حذف شدند و تنها در چند پاورقی کوتاه به آن‌ها پرداخته شد.

دولت افغانستان اعلام کرد که این اصلاحات برای متحد کردن ملتی انجام شده است که نسبت به قبایل، گروه‌ها و باورهای سیاسی در مقایسه با خود کشور، وفاداری بیشتری دارند. منتقدان می‌گویند این اصلاحات تلاشی برای گرفتن تأیید از طالبان و سایر گروه‌های مسلح در جنگ با دولت است.

برنامه درسی که تا آن زمان در مدارس آموزش داده شد، این گروه مسلح را به‌عنوان افراد بد نشان داده است. دولت در حال تلاش است که با آن‌ها به توافق برسد تا نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند.

یکی از منتقدان حذف مطالب مربوط به تهاجم و اشغال افغانستان توسط ایالات‌متحده این کار را به تلاش «برای پنهان کردن خورشید با دو انگشت» توصیف کرده است.

۳-ترکیه

مدارس در آلمان از کتاب‌های درسی ترکیه برای آموزش دانش آموزان تُرک در مورد تاریخ ترکیه استفاده می‌کنند. از سال ۲۰۱۳، کتاب تاریخ تأییدشده توسط دولت Turkce Kurdur Kulturu («فرهنگ ترکی و کردی») نام داشت. بااین‌حال، این کتاب باعث ایجاد اختلاف شدیدی شد که تلاش شد آن را در مدارس ممنوع کنند.

منتقدان گفتند که Turkce ve Turk Kulturu اغلب تاریخ را به نفع ترکیه تغییر داده است. همانند سایر کتاب‌های درسی تاریخ ترکیه، چندین ارجاع به نسل‌کشی منجر به مرگ ۱.۵ میلیون ارمنی، یا حذف یا تقلیل پیدا کرده است.

در عوض، نویسندگان ادعا کردند که ارمنستان در طول جنگ جهانی اول با متحدان (که شامل روسیه، بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا)، برای نابودی امپراتوری عثمانی که بعد از جنگ به چندین کشور (ازجمله ترکیه) تقسیم شد، همکاری داشته است. نویسندگان همچنین ادعا کردند که ارمنستان پس از جنگ به خواست خود ترکیه را ترک کرده که اشتباه بود.

منتقدان همچنین این کتاب را محکوم کردند که به‌شدت ملی‌گرایی ترکیه را تبلیغ می‌کند. این به این دلیل بود که سوگند به وفاداری به دولت ترکیه در این کتاب آمده بود: «هدف من محافظت از جوانان، افتخار به بزرگان و عشق ورزیدن به کشور و سرزمین مادری من بیش از خودم است».

این کتاب توسط وزارت آموزش ترکیه صادر شده و توسط سفارت ترکیه توزیع شده است.

۲- شیلی

در سال ۲۰۱۲، پس‌ازآنکه وزارت آموزش‌وپرورش تلاش کرد بخشی از کتاب‌های درسی تاریخ را در رابطه با دولت ژنرال آگوستو پینوشه که تا سال ۱۹۹۰ بر شیلی حکمرانی کرد را تغییر دهد، کشور با بحران مواجه شد. این کتاب‌های جدید به‌جای کلمه «دیکتاتوری»، دولت پینوشه را «رژیم» نامیده‌اند.

منتقدان که عمدتاً از مخالفان چپ‌گرا بودند، ادعا کردند که طبقه‌بندی مجدد، تلاش برای بازنویسی تاریخ است تا بتواند حکومت راست‌گراهای حکومتی را که در زمانی که پینوشه در قدرت بود را خوب جلوه دهد. حکومت این ادعاها را تکذیب کرد و گفت تنها می‌خواهد از یک کلمه کمتر سیاسی استفاده کند.

۱-صربستان

اسلوودان میلوشویچ رئیس‌جمهور صربستان از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۷ به‌عنوان رئیس‌جمهور فدرال یوگسلاوی شناخته می‌شد. جمهوری فدرال یوگسلاوی نباید با یوگسلاوی اشتباه گرفته شود که بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۲ به چندین کشور مستقل تبدیل شد.

صربستان و مونته‌نگرو بخشی از کشور جدید بودند. هر دو کشور به‌زودی ادغام شدند تا جمهوری فدرالی یوگسلاوی را ایجاد کنند که از سوی غرب به رسمیت شناخته نشده بود. بااین‌وجود، این اتحادیه تا سال ۲۰۰۳ معلق بود و درنهایت به اتحادیه صربستان و مونته‌نگرو تغییر نام داد. سه سال بعد، این اتحادیه به دو کشور جداگانه تقسیم شد.
میلوسویچ برای ایجاد چهار جنگ در بوسنی، کرواسی، کوزوو و اسلوونی – در زمان زمامداری خود بدنام است. او همچنین به پاک‌سازی قومی در بوسنی و کرواسی متهم شده است. بااین‌حال، همه این‌ها زمانی پایان یافت که دولت پس از اعتراضات گسترده در اکتبر ۲۰۰۰ سقوط کرد.
میلوشویچ درزمانی که در قدرت بود ویرایش کتاب‌های تاریخ صربستان را در دستور کار خود قرار داد، آن‌ها را با متون تبلیغی پر کرد و در این کتاب‌ها دیگر کشورها را متهم به تنفر از صربستان کرد. به‌طور تصادفی، در سال ۲۰۰۱ و به‌طور تصادفی متوجه شد دولت جدید صربستان هرگونه اشاره به او را از کتاب‌های تاریخی حذف کرده است.

کتاب‌های درسی جدید صربستان هوشمندانه از ذکر نام میلوشویچ اجتناب کردند، گرچه چندین رویداد را که به‌طور نزدیک با او ارتباط داشتند، ازجمله جنگ ۱۹۹۹ کوزوو، بمباران صربستان توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ و اعتراضات اکتبر ۲۰۰۰ در این کتاب‌ها آمده است.

به‌عنوان‌مثال، یک خط از کتاب‌های ویرایش شده به «تظاهرات عظیم در بلگراد در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۰۰» اشاره کرده، بدون اینکه مشخص کند میلوشویچ هدف تظاهرات بوده است.

رادوسلاو پتکوویچ، مدیر دولتی که این کتاب را تهیه کرده بود، بعداً اعلام کرد از ۱۰ سال گذشته، نام‌های شخصیت‌های کلیدی دولت در صربستان را ذکر نکرده است و افزود  آن‌ها سعی کرده‌اند این دوره ۱۰ ساله تاریخ صربستان را نادیده بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.