کد خبر : 26866
تاریخ انتشار : جمعه 12 اردیبهشت 1399 - 9:30
-

کش‌وقوس‌های یک پرونده معمولی؛ ماجرای روح‌الله غیاثی چیست؟

-

ماجرا از ۲۲ بهمن آغاز شد؛ جشن چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهر سبزوار که در آن، بلندگوی رسمی راهپیمایی، با واژه‌ای رئیس‌جمهور را مورد خطاب قرار داد که به‌شدت خبرساز شد؛ روح‌الله غیاثی، مداحی که گویندگی شعارهای رسمی مراسم ۲۲ بهمن را به‌عهده داشت، نه فقط رئیس قوه مجریه را با لفظ «مرتیکه» خطاب کرد، همچنین طی شعاری جنجالی، «ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی» را «سوغاتیِ برجام» دانست!

پس از گذشت چند ساعت که رسانه‌های مخالف دولت در سبزوار، ویدئویی از شعار جنجالی او از تریبون رسمی جشن ۲۲ بهمن را منتشر کردند، برخی رسانه‌ها ضمن انتشار ویدئو، به انتقاد از شیوه این مداح در انتخاب شعائر و واژگانش پرداختند و گفته‌های او را «توهین‌آمیز» دانستند.

با گذشت مدتی از این موضوع، بازهم رسانه‌های مخالف دولت در سبزوار، خبر شکایت فرماندار ویژه سبزوار از روح‌الله غیاثی را منتشر کردند. شایان ذکر است؛ نمایندگی عالی دولت در شهرستان سبزوار، به‌عهده فرماندار ویژه است.

حالا و پس از گذشت بیش از دو ماه از این موضوع، نزدیکان این مداح خبرساز، ضمن انتشار اخباری مبنی بر صدور حکم روح‌الله غیاثی، از صادرکنندگان حکم و همچنین شاکیان به‌شدت انتقاد می‌کنند. ظاهراً حکم صادر شده برای او، صد روز حبس تعزیری و یک سال مداحی رایگان در مناطق حاشیه‌ای شهر سبزوار است.

برخی رسانه‌ها از آنچه در رابطه با ماجرای غیاثی «مظلوم‌نمایی» خوانده‌اند، انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند قانون برای همگان یکسان است. آن‌ها پرسیده‌اند آیا اگر حسن روحانی امروز در کسوت ریاست‌جمهوری ایران نبود و ابراهیم رئیسی به این مقام رسیده بود، بازهم روح‌الله غیاثی و نزدیکانش مخالف اجرای حکم توهین به رئیس‌جمهور بودند؟

نزدیکان این مداح و البته خود او که این روزها فعالیت چشمگیری در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد، در پاسخ به منتقدان‌شان می‌گویند روح‌الله غیاثی فقط سخنان مقام معظم رهبری را بازخوانی کرده؛ آن‌ها به بازخوانی بخشی از سخنرانی رهبر انقلاب توسط غیاثی استناد می‌کنند که درست پس از اتمام آن، از واژه «مرتیکه» برای رئیس‌جمهور استفاده شده است.

با وجود این‌که بازخوانی سخنان رهبر انقلاب، هدف انتقاد هیچ‌یک از رسانه‌ها و یا منتقدان اقدام غیاثی نبوده بلکه هدف انتقادها، استفاده از الفاظ توهین‌آمیز به رئیس‌جمهور بوده، اما او و دوستانش همچنان به بخشی از سخنرانی روز ۲۲ بهمن در سبزوار تأکید می‌کنند که سخنان مقام معظم رهبری در آن بازخوانی شده است.

امین کوشکی، رئیس ستاد نماز جمعه سبزوار که می‌گوید رایزنی‌های زیادی درباره این پرونده انجام داده، در کانال شخصی‌ خود به کنایه نوشته است: «با خودم فکر می‌کردم الساعه است که دادستان محترم، رهبر انقلاب را هم به اتهام توهین علیه رئیس‌جمهور به دادگاه احضار نمایند.»

با این همه، بازخوانی بخشی از سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم ۲۲ بهمن سبزوار، توسط هیچ‌یک از کسانی‌که حالا به «توهین علیه رئیس‌جمهور از تریبون رسمی» منتقدند، نقد نشده است. همچنین رهبر انقلاب نیز، در هیچ‌یک از سخنرانی‌هایشان، از الفاظی نظیر آنچه غیاثی درباره رئیس‌جمهور به کار برده، استفاده نکرده‌اند.

انتقاد گسترده حامیان غیاثی -که غالباً به جریان سیاسی اصول‌گرا تعلق خاطر دارند- از دادستان و نمایندگان قوه قضائیه در شهرستان، در حالی است که هم‌اکنون ابراهیم رئیسی، نامزد مورد حمایت اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، ریاست قوه قضائیه را عهده‌دار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ترابی سه شنبه , ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

گرانی ها زاییده شکم کدام آدم است؟
دیوانه یا عاقل؟

آقای غیاثی زبان مردم مستضعف است

نظرات بسته شده است.