دیدگاه‌ها برای گردش به راست با احتیاط آزاد! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 دی 1393 - 22:27
-

گردش به راست با احتیاط آزاد!

یک: شرح خبر چند ماه قبل مسئولین راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کردند: اطلاع رسانی برای طرح ممنوعیت گردش به راست در تقاطع های تهران ضروری است. و صحبت از این بود که شش ماه قبل این طرح به اجراء گذاشته شده اما رانندگان از آن اطلاعی ندارند و هنوز در تقاطع ها گردش به

یک: شرح خبر
چند ماه قبل مسئولین راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کردند: اطلاع رسانی برای طرح ممنوعیت گردش به راست در تقاطع های تهران ضروری است. و صحبت از این بود که شش ماه قبل این طرح به اجراء گذاشته شده اما رانندگان از آن اطلاعی ندارند و هنوز در تقاطع ها گردش به راست انجام می شود.

دو: متن قانون
ماده ۱۰۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ هیات وزیران، درباره گردش به راست در چهارراه ها چنین حکم می کند:

«ﻣﺎده ۱۰۲- در ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﮔﺮدش ﺑﻪ راﺳﺖ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﺟﺪول ﯾﺎ ﺧﻂ ﮐﺸﯽ ﺗﻌﺒﯿﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، در ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﭼﺮاغ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و راﻧﻨﺪﮔﯽ ﻗﺮﻣﺰ اﺳﺖ، راﻧﻨﺪﮔﺎﻧﯽ ﮐـﻪ ﻗﺼـﺪ ﮔـﺮدش ﺑـﻪ راﺳـﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﺻﻮرت ﻧﺼﺐ ﺗﺎﺑﻠﻮی وﯾﮋه ای ﮐﻪ ﮔﺮدش ﺑﻪ راﺳﺖ را ﻣﺠﺎز اﻋﻼم ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾـﺪ، ﻣـﯽ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ از ﻣﻨﺘﻬﯽ اﻟﯿﻪ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ راه و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺣﺘﯿﺎط و ﺣﻖ ﺗﻘﺪم ﻋﺒﻮر وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ و ﭘﯿﺎدﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﺮاغ ﺳـﺒﺰ در ﺣﺎل ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، وارد راه ﻣﺠﺎور ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﺷﻮﻧﺪ.»

سه: شرح واقعه
چندی است در سبزوار هم نشانه هایی از اجرای این طرح می بینیم، سوال اینجاست آیا این یک طرح خاص است؟ (مانند آنچه در تهران اتفاق افتاده) یا فقط قرار است نص آیین نامه اجراء شود؟ پاسخ اینکه، آنچه در سبزوار تا کنون اتفاق می افتاده گاهی اوقات بر خلاف مقررات و بعضی اوقات وفق مقررات بوده است، به این معنی که در تعداد معدودی از چهارراه های پرترافیک شهر تابلوهای آبی رنگ دایره ای شکلی گردش به راست را مجاز می کردند -یعنی آنچه دقیقاً در متن آیین نامه آمده است- و در بعضی چهارراه ها اثری از این تابلو (گردش به راست با احتیاط آزاد است) نبود. اما نکته مهم این بود که همشهریان عزیز هم در نقاطی که تابلو نصب بود گردش به راست می کردند و هم در نقاطی که تابلو گردش به راست نصب نشده، و مهم تر اینکه اگر کسی در سمت راست در نقطه ای که تابلو ویژه نصب نبود توقف می کرد خودرو های پشت سر با بوق ها ممتد و گاهی اوقات با فحش و ناسزا و البته در پاره ای موارد حمله فیزیکی(!) از راننده مجری قانون پذیرایی می کردند.

چهار: آنچه در حال وقوع است
اما به هر حال چندی است با درایت و هوشمندی راهنمایی و رانندگی شهرستان سبزوار، و با اطلاع رسانی به شکل نصب پرچم در چهارراه های پرتردد شهر، تذکر داده شده است که گردش به راست ممنوع بوده و فقط با فرمان چراغ مجاز است. اما این اتفاق در چهارراه های کم تردد که گاهی اوقات به لحاظ ترافیکی مهم تر نیز هستند اطلاع رسانی انجام نشده، و رانندگان عزیز خودروها گردش به راست انجام می دهند، به این دلیل که هیچ تابلو یا نشانه ای آن ها را منع نکرده، و اگر اتفاقاً راننده ای پشت چراغ قرمز توقف کرده باشد، با بوق و چراغ و… تقاضای باز کردن راه برای گردش به راست را دارند.

پنج: قانون چه می گوید؟
آنچه راهنمایی و رانندگی محترم، با قانونمدی و دقت سعی در اجرای آن دارد، اجرای حکم صریح قانون است که سال¬های سال است لازم الاجراء شده، اما به دلیل اغماض مجری، هیچ گاه به درستی اجراء نشده است.
آنچه در بالا آمد، متن قانون است که گفته: «راﻧﻨﺪﮔﺎﻧﯽ ﮐـﻪ ﻗﺼـﺪ ﮔـﺮدش ﺑـﻪ راﺳـﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﺻﻮرت ﻧﺼﺐ ﺗﺎﺑﻠﻮی وﯾﮋه ای ﮐﻪ ﮔﺮدش ﺑﻪ راﺳﺖ را ﻣﺠﺎز اﻋﻼم ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾـﺪ، ﻣـﯽ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ از ﻣﻨﺘﻬﯽ اﻟﯿﻪ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ راه و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺣﺘﯿﺎط و ﺣﻖ ﺗﻘﺪم ﻋﺒﻮر وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ و ﭘﯿﺎدﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﺮاغ ﺳـﺒﺰ در ﺣﺎل ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، وارد راه ﻣﺠﺎور ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﺷﻮﻧﺪ.» یعنی اگر در چهارراه های کل کشور عزیزمان، تابلویی مبنی بر اجازه گردش به راست نصب نشده بود، گردش به راست مطلقاً ممنوع است (یعنی اگر در چهارراهی تابلو گردش به راست ممنوع نصب نشده بود، گردش به راست نکنیم!) و هیچ عذری پذیرفته نیست.
بنابراین در همه چهارراه های کشور، اگر تابلو گردش به راست با احتیاط آزاد را ندیدیم، نمی توانیم گردش به راست کنیم؛ حتی اگر تابلویی مبنی بر گردش به راست فقط با فرمان چراغ مجاز است نصب شده باشد.

شش: سپاس
همانطور که همیشه بوده و خواهد بود، باید از نیروهای خدوم راهنمایی و رانندگی تشکر کنیم، و از آنها بخواهیم برای اجرای قانون، علاوه بر اطلاع رسانی به موقع (همانطور که توضیح دادم) در اعمال قانون و جریمه کردن متخلفین نیز اهتمام لازم را داشته باشند؛ حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی در یک دوره کوتاه زمانی و نظارت بر اجرای این قانونِ در حال احیاء باعث می شود که شاهد هرچه بهتر شدن نظم در رانندگی و قانونمداری در شهرمان باشیم، که فقط موجب آرامش و رانندگی بدون استرس و تنش خواهد شد.

روح الامین نیک فر  – حقوقدان، مدرس دانشگاه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.