کد خبر : 919
دیدگاه‌ها برای گزارش تصویری: شیراحمد، بهشت کویری / بخش دوم بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1393 - 20:01
-

گزارش تصویری: شیراحمد، بهشت کویری / بخش دوم

سبزوار علیرغم دارا بودن اقلیم نیمه بیابانی و بیابانی زیستگاه گونه های بسیاری از حیات وحش ایران می باشد. یکی از زیستگاههای حیات وحش در شهرستان سبزوار پناهگاه حیات وحش شیر احمد می باشد. پناهگاه حیات وحش کویر شیر احمد که با حدود ۲۵ هزار هکتار وسعت در شهرستان سبزوار و به فاصله ۱۵ کیلومتر

سبزوار علیرغم دارا بودن اقلیم نیمه بیابانی و بیابانی زیستگاه گونه های بسیاری از حیات وحش ایران می باشد. یکی از زیستگاههای حیات وحش در شهرستان سبزوار پناهگاه حیات وحش شیر احمد می باشد. پناهگاه حیات وحش کویر شیر احمد که با حدود ۲۵ هزار هکتار وسعت در شهرستان سبزوار و به فاصله ۱۵ کیلومتر از آن قرار گرفته است بر همین اساس انتخاب و تحت حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه که بیش از ۱۰ سال از شروع حفاظت آن می گذرد در سال ۷۵ بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید. بیش از یک دهه حفاظت سبب ارتقاء ارزشها و غنای منطقه گردید و بهمین دلیل در اردیبهشت ۸۱ براساس ارزیابی های بعمل آمده شایسته احراز عنوان پناهگاه حیات وحش کویر تشخیص داده شد و براساس مصوبه شورایعالی محیط زیست به پناهگاه حیات وحش کویر شیراحمد تغییر نام داد و در حال حاضر با همین عنوان تحت کنترل و مدیریت می باشد.

منطقه شیر احمد از گذشته های دور بعنوان یکی از زیستگاه های خوب آهو در منطقه سبزوار مطرح بوده است .در این منطقه براساس آخرین سرشماری (سال۸۴) حدود ۲۳۰۰ راس از این حیوان زیبا و حساس دیده می شود . در سالهای نه چندان دور آهوها در گله هایی با بیش از ۱۰۰ راس جمعیت و به تعداد زیاد قابل مشاهده بودند. که در کنار سایر وحوش منطقه به دور از دغدغه و استرس های کنونی زندگی آرامی را سپری می کردند. سوابق حکایت از آن دارد که در این منطقه شاهد حضور گونه هایی چون یوزپلنگ نیز بوده است که امروزه فقط اسمی از آن در این دیار باقی مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.