کد خبر : 1922
دیدگاه‌ها برای گسترش مرغداری های گوشتی غیرمجاز در روستاهای سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 18:48
-

گسترش مرغداری های گوشتی غیرمجاز در روستاهای سبزوار

وبلاگ روستای بسک: گسترش مرغداری های گوشتی غیرمجاز و بدون مجوزِ ساخت و بهره برداری در روستاهای سبزوار به یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای روستاییان و زمین ها و باغات اطراف با کاربری های گوناگون تبدیل شده است. روستا هایی مانند مهر، صدخرو و حالا در روستا هایی ییلاقی و خوش

morghdariوبلاگ روستای بسک: گسترش مرغداری های گوشتی غیرمجاز و بدون مجوزِ ساخت و بهره برداری در روستاهای سبزوار به یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای روستاییان و زمین ها و باغات اطراف با کاربری های گوناگون تبدیل شده است.

روستا هایی مانند مهر، صدخرو و حالا در روستا هایی ییلاقی و خوش آب و هوا مانند: بسک، گاچ، بیزخ، باغخیرات و… در شهرستان ششتمد.

پیشتر در ویسایت بسک در چندین مورد به مشکلات و بی قانونی های این واحدها اشاره شده بود که می توانید برای اطلاع از آن به لینک های زیر مراجعه کنید:

گسترش مرغداری های گوشتی و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی – یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

روستای بسک در محاصره کامل مرغداری ها گوشتی قرار گرفت! – جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲

هجوم مرغداری ها به عرصه منابع طبیعی و حریم روستا – شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

اما مشکل به اینجا ختم نمی شود؛ گویا این واحدها که در ابتدا هیچ کدام مجوز احداث نداشته اند، پا را از این فراتر گذاشته و علاوه بر آلودگی شدید منطقه و زمین های اطراف و نداشتن حریم کافی با زمین های اطراف (و بعضاً با روستا) این بار اقدام به دست درازی به همان مقدار آب کم قنات و چشمه های اطراف رودخانه کرده اند.

اینک شرح ماجرا به گفته یکی از مخاطبان سایت روستای بسک:

روز دوشنبه برای انجام کار شخصی به روستای بسک رفتم. نزدیک روستا دیدم کنار جاده تراشیده شده و بعضی جاها خاکبرداری شده و در فاصله ای ۳۰۰ متری نهرکن مشغول به کار است و زمین را برای لوله گذاری لوله انتقال آب از قنات روستا به یکی از مرغداری ها حفر می کنند و درست کنار جاده چسبیده به آسفالت کارگران دارند زمین را گود می کنند، برای لوله گذاری یکی دیگر از واحد های مرغداری از رودخانه که حتی در چندین مورد آسفالت جاده تخریب شده بود.

نکات جالب مطلب فوق این است که:

هر دو واحد مرغداری به طور همزمان اقدام به لوله گذاری و حفر زمین نمودند تا اعتراضات به حداقل رسیده و به اصطلاح پشت هم را در مقابل معترضان داشته باشند.

 این اقدام در  روزهای وسط هفته که روستا بسیار خلوت است صورت می گیرد و در آخر هفته تعطیل می شود تا در سکوت و غفلت اهالی ساکن شهر انجام شود.

سه واحد مرغداری در سال گذشته به صورت غیر مجاز اقدام به قرار دادن لوله در داخل قنات و پمپاژ آب در قنات کلاته در شمال روستا نموده و در یک مورد مسیر جاده خاکی بسک-ششتمد را تغییر داده و حریم آن را تصرف نموده و در موردی دیگر در مکانی در دامنه کوه با تصرف منابع طبیعی اقدام به ساخت مرغداری به صورت کاملا غیر مجاز نموده اند.

سوال اینجاست که آیا قانونی نیست که جلو این بی قانونی ها را بگیرد؟

چرا ادارات مربوطه به وظایف خود به درستی عمل نکردند؟

هیچکدام از این واحد ها بر اساس شرایط دریافت پروانه ساخت با توجه به جغرافیایی محل مجاز نیستند، پس اگر مجوزی داده شود خلاف قانون است.

آیا در روستایی که دو عضو شورا و پسر دهیار آنها همه از صاحبان مرغداری ها هستند باید هر اقدامی که به سود منافعشان باشد انجام دهند حتی اگر موجب تضییع حق مردم(قنات، جاده، آلودگی) شود و هیچ اداره ای بر حق مردم پیر و محروم روستا نظارت و رسیدگی نداشته باشد؟

به راستی خسارات وارده به جاده، قنوات و کاهش شدید ارزش ریالی زمین های اطراف این واحدها که حریم لازم را ندارند چه کسی پرداخت می کند؟

آیا باید تاوان آن را مردم مظلوم روستا که حتی به حق و حقوق خود آشنا نیستند بپردازند؟

آیا باید حق مردم مظلوم روستا فدای منافع و سود میلیونی چند نفر شود؟

امید است  مسئولین محترم به خود آمده و از حقوق مردم محروم روستاها دفاع کنند.
اداراتی مانند: بخشداری، شورای بخش، جهاد کشاورزی، بهداشت، محیط زیست، راه و شهرسازی و…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.