کد خبر : 12478
دیدگاه‌ها برای گفت‌وگویی کوتاه با حسین مقصودی و علی سبحانی‌فر بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1395 - 17:56
-

گفت‌وگویی کوتاه با حسین مقصودی و علی سبحانی‌فر

سبزواریان – علی ششتمدی: هفته‌نامه «ستاره شرق» در شماره ۲۶ خود مصاحبه و گفت‌وگویی کوتاه داشته است با دو نماینده حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ در مجلس دهم. جواب‌های اراده شده در این مصاحبه‌ها که به صورت جداگانه انجام شده‌اند به جهت سهولت، در کنار همدیگر قرار گرفته است. [divider] ۱) مجلس بعدی با دولت تعامل

ali-sheshtamadi01سبزواریان – علی ششتمدی: هفته‌نامه «ستاره شرق» در شماره ۲۶ خود مصاحبه و گفت‌وگویی کوتاه داشته است با دو نماینده حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ در مجلس دهم.

جواب‌های اراده شده در این مصاحبه‌ها که به صورت جداگانه انجام شده‌اند به جهت سهولت، در کنار همدیگر قرار گرفته است.

[divider]

ssnp26۱) مجلس بعدی با دولت تعامل خواهد داشت یا تعامل؟

حسین مقصودی: به نظر من و با توجه به صحبت‌هایی که با نماینده‌های منتخب داشتیم یک این مجلس، یک مجلس عقل‌گرا خواهد بود و قطعاً بدانید که این مجلس در میان تمام ادوار مجلس، از نظر تعاملی که با دولت خواهد داشت، بی‌سابقه خواهد بود. این مجلس مشکلات پیش رو را به خوبی می‌شناسد. یک مجلس تخصص‌محور و عقل‌گرا است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ریل‌گذار خوبی برای قطار دولت خواهیم بود.

رمضانعلی سبحانی‌فر: به نظرم می‌رسد مجلس بعدی اکثریت نمایندگان بر تعامل هستند تا تقابل. اکثریت نمایندگانی که انتخاب شده‌اند، با دولت تعامل خواهند داشت.

۲) عملکرد کدام وزرا به نظر شما باید از طرف مجلس مورد سؤال قرار بگیرد؟

حسین مقصودی: روند فعلی قطعاً رضایت‌بخش نیست. رکود و بیکاری به‌شدت افزایش پیدا کرده و شرایط اقتصادی کشور مساعد نیست. بعضی از وزرا باید تعامل بیشتر با مجلس و مردم داشته باشند و دقت بیشتری در کار خود به خرج دهند که گره‌های کور بازتر شود. نام وزیر خاصی را نمی‌برم اما این رأیی که مردم به ما دادند قطعاً نشان‌دهنده این است که آن‌ها تغییراتی را می‌خواهند از سطح جزء تا سطح کلان.

رمضانعلی سبحانی‌فر: وزرا را باید با شرایطی که الآن وجود دارد مورد ارزیابی قرار بدهیم. باید ببنیم با توجه به شرایط کشور از نظر اقتصادی و سیاسی آیا اولویت‌هایی که مدنظر بوده به نتیجه رسیده و آیا توانسته‌اند با توجه به شرایط، در رسیدن به آن برنامه‌ها موفق باشند یا نه. لذا این‌ها باید با توجه به شرایط فعلی یکی دو سال اخیر که ما مسائل اقتصادی و بودجه‌ای خاصی در کشور داشتیم و با مشکلات زیادی همراه بودیم، عملکرد وزرا را بررسی کرد.

۳) رئیس مجلس چه کسی خواهد؟ به نظر شما چه کسی برای ریاست مجلس بهتر است؟

حسین مقصودی: در اوضاع‌واحوال فعلی رقابت بین دکتر لاریجانی و دکتر عارف هست. هر دو از شخصیت‌های ممتاز و از سرمایه‌های کشور ما هستند. آنچه مهم است بدون نگاه سیاسی باید ببینیم کدام‌یک از این بزرگواران مدیریت بهتری را می‌توانند در مجموعه مجلس حکم‌فرما کنند. کدام نگاه سیاسی کمتری دارند و کدام می‌توانند نیروها را زیر چتر «مجلس» و نه «حزب» جمع کنند. کدام می‌توانند با قوای دیگر همکاری داشته باشند. کدام بهتر می‌توانند نظر مخالف کمتری در مجلس داده باشند. در مدیریت قبلی خود نشان داده باشند که کمتر جناحی عمل می‌کنند و قرآن را حکم قرار می‌دهند.
این مقوله‌ها و شاخص‌ها به نظر من در آقای لاریجانی بهتر دیده می‌شود. ایشان در مجلس نهم اثبات کرد که نگاهش سیاسی و جناحی نیست. نگاه ایشان به همکاری است. تعامل خوبی داشت. اگر بخواهند بگویند نگاه اصولگرا دارند تعامل ایشان با آقای روحانی بیشتر از احمدی‌نژاد بود. در داستان برجام که بسیاری از دوستان می‌خواستند به نتیجه نرسد، آقای لاریجانی با تدبیر خودش طوری قضیه را جمع کند که مورد رضایت مقام معظم رهبری، مردم و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان قرار گرفت. ایشان همچنین ارتباط خوبی که با مقام معظم رهبری دارد و قوه قضائیه دارند.
آقای عارف اگر امروز رئیس شود دولت و مردم ضرر خواهند کرد. نگاه سیاسی آقای عارف بسیار بیشتر از آقای لاریجانی است. آقای لاریجانی از فراکسیون فراگیر صحبت می‌کند و جناب عارف از فراکسیون امید. تعداد محدودی از نمایندگان جبهه پایداری به‌شدت مخالف ایشان هستند؛ اما آقای لاریجانی تعداد مخالفانش بسیار کمتر خواهد بود. در این اوضاع جهان اسلام و ایران، جلوگیری از تقابل مجلس و دولت از ضروریت‌های امروز کشور است. با کمال احترام به جناب دکتر عارف و نگاه ایشان به نظر من بهتر است دکتر لاریجانی رئیس بشود. حتی برخی اصلاح‌طلبان به‌شدت پیگیر هستند که آقای لاریجانی رئیس شود. مثل آقای زیباکلام که درصدد این مسئله هستند.
اگر دکتر عارف رئیس شود، بیش از صد مخالف در مجلس خواهد داشت.

رمضانعلی سبحانی‌فر: یکی دو هفته هست که رایزنی‌ها در مورد اینکه چه کسی ریاست مجلس را به عهده بگیرد زیاد شده. همان‌طور که عرض کردم جو غالب مجلس در تعامل دولت هست و موافق و همراه دولت آقای روحانی. شخصیت‌های منتخب مردم، افراد اعتدال‌گرا هستند، این دوره افراد تندرو کمتر از قبل هستند.
بیشتر افراد اعتدال‌گرا هستند و به آرامش و ثبات بیشتر فکر می‌کنند تا بخواهند به جناح‌بندی‌ها و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی دامن بزنند. این چند روز باقی‌مانده تا انتخابات ریاست مجلس، بیشتر تعیین‌کننده هست و هرچه زمان پیش برود بهتر می‌شود درباره رئیس مجلس پیش‌بینی کرد. اینکه الآن بخواهیم تصمیم قاطع بگیریم و یا درباره تصمیم غالب مجلس حرف بزنیم اشتباه خواهد بود. پیش‌بینی را به روزهای آینده موکول می‌کنیم.

۴) شما با کدام گروه یا فراکسیون در مجلس ائتلاف خواهید کرد؟

حسین مقصودی: هر فراکسیونی که متعلق به مردم باشد و خط قرمز را که ولایت و قانون است رعایت کند مدنظر من هست. فراکسیون فراگیر که آقای لاریجانی دنبال تشکیل آن هستند و افرادی که عقل‌گرا هستند در آن عضو خواهند شد، برنامه بنده خواهد بود.

رمضانعلی سبحانی‌فر: قضیه ما که از دوره‌های گذشته هم مطرح بوده که جزء افراد معتدل بودیم. جزء اصلاح طبان معتدل قلمداد می‌شدیم و الآن هم در همین دایره هستیم و به‌صورت همین شکلی ادامه می‌دهیم.

۵) اگر قرار باشد مجلس آینده درباره برجام تصمیمی بگیرد، موضع شما چه خواهد بود؟

حسین مقصودی: من موافق تصویب برجام هستم و تدبیر علی لاریجانی که همان زمان تصویب برجام پی گرفت، قبول دارم. فرمان برجام سیاسی نیست. نه دست مجلس و نه دست دولت است. ما همه همراهان برجام هستیم که قصد داریم به نحو احسن به نتیجه برسد و عزت ایران و اسلام حفظ شود. فرمان دست رهبری است و هر مسیر که ایشان هدایت کند پیش خواهد رفت.
ما می‌خواهیم برجام سیاسی نشود. تصویب برجام از ضرورت‌های تاریخ انقلاب اسلامی بود. صادرات نفت ما به حداقل میزان خود رسیده بود بحث چاه نفت بحث دلار، بحث منابع، بحث آنچه بیکاری را گسترش داده و رونق گرفتن کسب‌وکار دلالانی که از آب گل و آلود ماهی می‌گرفتند، تنها راه‌حل این‌ها، تصویب و حمایت از برجام بود.
باید دنبال این باشیم که برجام به نتیجه واقعی برسد. اگر در مسیر هدایت رهبری باشد بدانید نتیجه خوبی خواهد داشت. البته باید مواظب باشیم نفوذی‌ها وارد نشوند و از این اقتصاد بیمار استفاده نکنند. بدانید که با تحریم کشورش به جایی نمی‌رسد. در تاریخ اسلام در قصه شعب ابیطالب که عزیزترین نزدیکان پیغمبر به دلیل تحریم جان خودشان را از دست دادند، ما این مسئله را دیدیم.
در شعب ابیطالب، وحی تحریم را شکست. موریانه‌ای که توافقنامه قریش را خورده بود. خداوند هم با تحریم و گوشه‌گیری یک عده مخالف است. جهان امروز یک دهکده شده و بدون ارتباط با جهان خارج نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. البته حفظ عزت ایران و مسیر خون شهدا و حفظ منافع مردم مهم است.

رمضانعلی سبحانی‌فر: برجام که یک‌بار تصمیم گرفته شده و موضع ما هم در مورد برجام مشخص بود. هم دفاعیات و همراهی و یاری ما با دولت معلوم بود و هم تصمیم ما. طبیعتاً از آن حمایت کردیم و دفاع هم خواهیم کرد.

۶) درباره مینو خالقی فکر می‌کنید مجلس بعدی چه موضعی خواهد داشت؟

حسین مقصودی: هنوز در این بحث وارد نشده‌ام؛ اما معتقدم همه چیز باید در مسیر قانون حل شود. عزت و جایگاه هر نهاد قانونی باید حفظ شود. چه شورای نگهبان چه مجلس چه هر نهاد دیگری. استقلال قوا برای ما مهم است و همان‌طور که در قانون ذکر شده باید به مجلس واگذار شود. هر چه مجلس تصمیم گرفت و هر چه قانون معین کرد همان شود.

رمضانعلی سبحانی‌فر: چه تصمیمی مدنظرتان است؟

علی ششتمدی: همین که جناب مطهری گفته بودند اگر خالقی تأیید صلاحیت نگیرد مجلس وزیر را استیضاح می‌کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر: پس چنانکه می‌فرمایید درباره مینو خالقی نیست که مجلس بخواهد تصمیمی بگیرد. آقای مطهری هم گفته، به این نکته اشاره کرده که در مورد وزیر تصمیم بگیرند.

۷) وضعیت فعلی سبزوار از نظر معیارهای توسعه و مسائل فرهنگی و اجتماعی از نظر شما چگونه است؟

حسین مقصودی: در اوضاع و فعلی اوضاع‌واحوال سبزوار در هر سه حوزه‌ای که گفتید، کارهای انجام شده در حد و اندازه نام سبزوار و تاریخ و تمدن سبزوار و مردم بافرهنگ و اصیل سبزوار نیست. اگر ما بخواهیم سبزوار را مقایسه کنیم با قبل و با شهرهای هم‌ترازش و شهرهایی که سابق بر این، بخشی از سبزوار بودند، باید بگوییم سبزوار از آن‌ها عقب مانده.
در شهرهای اصفهان یا نیشابور یا شهرهای اروپایی یا شهرهایی که در مقایسه با سبزوار پیشرفت بهتری داشته‌اند، علت رشد را بررسی کنیم. د واقع ما دو نوع نخبه داریم. یکی نخبگان فکری ما هستند مانند استادان دانشگاه و دانشجویان و یکی نخبگان اجرایی و ابزاری مانند نمایندگان مجلس و سیاسیون. در شهرهایی که پیشرفت کردند می‌بینیم عامل پیشرفت نخبگان بوده‌اند؛ اما در سبزوار عقب‌ماندگی به علت عدم تعامل بین نخبگان فکری و ابزاری بوده است. ما خیلی شعار می‌دهیم؛ که شهر دانشگاه و علم هستیم اما سؤال من این است که ما در حال حاضر از این حجم فارغ‌التحصیلان در کدام قسمت سبزوار استفاده می‌کنیم؟

رمضانعلی سبحانی‌فر: من در سخنرانی‌ها هم گفته‌ام در این مورد. در خیلی از شاخص‌ها که بررسی کنیم، در ابتدای دوره که آمده بودیم، خیلی شاخص‌ها پایین بود که خود همکاریان و مسئولین دستگاه‌ها اذعان داشتند به این قضیه؛ اما الآن بسیاری از این عقب‌ماندگی‌ها مرتفع شده.
در گازرسانی ۳۸ روستا فقط از این نعمت بهره‌مند بودند، در شرایطی که دو شهر ما ششتمد و روداب هم گاز نداشتند؛ اما الآن ۱۰۰ روستا گازرسانی شده‌اند و ششتمد و روداب هم مجهز به این نعمت شدند.
آب‌رسانی را در سطح گسترده داشتیم. در بحث جاده توسعه قابل‌توجهی را در این سال‌ها شاهد بودیم. در بحث صنعت در وضعیت مطلوبی نبودیم. شهرک صنعتی ۱ پر شده و شهرک صنعتی شماره ۲ در حال تکمیل هست.
در جوین، خوشاب و جغتای هم در ابتدای این دوره، زیرساخت‌های موجود کافی نبود؛ اما امروز شاهد هستیم که چه تعداد کارگاه‌هایی در اینجا راه‌اندازی شده. فولاد ما راه‌اندازی شده و جمعه پیش‌آزمون جذب نیروی فولاد برگزار شد. در بحث داروسازی پیشرفت داشتیم. در بحث توسعه رشد ۵ برابری که خود اداره صنایع اعلام کرده گواه بر این قضیه هست. به گفته اداره کل صنایع ما در رتبه دوم استان قرار گرفتیم. سبزوار که جزء شهرستان‌های «کمتر توسعه‌یافته» بود در این دو سال آخر به‌عنوان یک شهرستان توسعه‌یافته اعلام شده.
در بحث دانشگاه‌ها چندین دانشگاه راه‌اندازی شد. در بحث سلامت بعد از مشهد سرآمد استان هستیم. حتی با مرکز استان رقابت داریم در بخش سلامت.
در بخش‌های مختلفی ما در سطح استان از یک جایگاه خوب و مناسبی برخوردار هستیم. از طرفی هم کارهایی هست که باید انجام بگیرد. زیرساخت‌های هم در حال انجام است. مثل راه‌آهن که بسیار مهم است و مقداری از کار انجام شده اما باید سرعت بیشتری بگیرد. راه‌ها و جاده‌های بین‌شهری ما باید تقویت شود.
در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی هم چنین پیشرفتی را در بخش‌های مختلف داشتیم. حج و زیارت موافقت کرده با استقرار به‌صورت مستقل در سبزوار. این سازمان در سبزوار اداره مستقل خواهد داشت. به‌زودی اعزام کاروان از سبزوار را خواهیم داشت. همچنین پروازها از سبزوار انجام خواهد گرفت.
اگر که توان و ظرفیت‌های سبزوار بزرگ استفاده شود، سبزوار بزرگ به معنی کل حوزۀ انتخابیه یعنی، سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، ششتمد و روداب؛ توانمندی‌های خوبی وجود دارد که باید از این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کنیم. این قطار رشد و توسعه‌ای که در این سال‌ها به‌خوبی ریل‌گذاری شده و در حال حرکت است حتی دارد سرعت می‌گیرد، سرعت این قطار را بیشتر کنیم تا به معیارهای بالای توسعه و پیشرفت در سطح حوزه انتخابیه برسیم.

۸) مشکلات حوزه انتخابیه خود را می‌شناسید؟ کدام‌یک مهم‌تر است و چه کاری در جهت رفع آن انجام خواهید داد.

حسین مقصودی: مدیران مجموعه شهری را نگاه کنید. همان کسانی هستند که از سال‌های اول انقلاب مدیر بوده‌اند الآن هم مدیر هستند و فقط جایشان عوض شده! نخبگان سبزواری هستند که در جاهای دیگر بسیار از این‌ها استفاده شده اما در سبزوار می‌آییم با تهمت با دروغ و با پرونده‌سازی حذفشان می‌کنیم. سبزواری‌هایی که اهل فکر و اقتصاد هستند را دل‌زده می‌کنیم.
ما خودمان برای مدت دو سال شهردار بودیم، به‌عنوان جوان‌ترین شهردار و مدیر سبزوار! اما چه تهمت‌ها که نزدند و چه ها که نکردند! اگر بخواهیم سبزوار پیشرفت کند باید دست در دست هم دهیم و میثاق‌نامه‌ای ببندیم و به دوران نامردی‌ها و نامردمی‌ها خاتمه دهیم. از مغز جوان‌ها استفاده کنیم و نگذاریم فرار کنند. فرار مغزها فقط در مقیاس ملی مطرح نیست. فرار مغزها از سبزوار یکی از بحران‌های سبزوار است. هر روز در بحث توسعه در حال عقب‌گرد هستیم به هر جا نگاه می‌کنیم فقط شعار می‌بینیم نه عمل! مدیران دوران اصلاحات، مدیران دوران احمدی‌نژاد را تخریب می‌کنند. مدیران دوره روحانی نیز بعضاً دنبال این هستند که جای رشد به دیگران ندهند و همین‌طور این زنجیرۀ تخریب ادامه دارد.
اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم از تاریخ سبزوار شروع کنیم، از پول سبزوار، معادن سبزوار، از ظرفیت ترانزیت منطقه و جاده ابریشم، ۲۰ میلیون زائر سبزوار، مشاهیر سبزوار مثل بیهقی، شریعتی، حاج ملاهادی، کاشفی و ابن فندق ششتمدی استفاده کنیم. از جمعیت و وسعت سبزوار و جوانان سبزوار، خشکبار سبزوار، فلفل قرمز داورزن، پسته خوشاب و …
به هرجایی که از سبزوار بزرگ و حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ که نگاه می‌کنیم، هر نقطه‌اش ظرفیت بزرگی دارد اما به فراموشی سپرده‌ایم. من به سبزوار می‌گویم ایران کوچک. ایران از نظر تاریخی جزء ۵ کشور اول جهان است. از نظر مکانی منطقه سوق‌الجیشی است. چهار نوع آب‌وهوا در ایران داریم.
سبزوار هم همین است. این ایران کوچک خود می‌تواند یک دولت بزرگ باشد همان‌طور که یک زمانی حکومت سربداران یک حکومت بزرگ بود. دنبال سیاسی‌کاری نباشیم فقط سبزواری‌ها را دریابیم.
به دلیل بیکاری زیاد ببینید از نظر اجتماعی چقدر مشکل اعتیاد طلاق وجود دارد. به قول ما سبزوار هر خانه‌ای که می‌روی می‌بینی از سه فرزند خانه چهار فرزند بیکار است. بحث سرگذر را هم که همه می‌بینید و می‌دانید!
باید دنبال راه درمان باشیم و این در صورتی میسر است که یک خودباوری در میان مسئولین به وجود بیاید. انشاا… ما در کنار جناب مهندس سبحانی‌فر و تجربه نمایندگان قبلی آقایان محسنی، خیرآبادی، بروغنی، سیدآبادی، هراتی، راه‌چمنی و بزرگیان به این سمت خواهیم رفت. حتی نامزدهایی که زمینه حضورشان فراهم نشد، مثل سالاری، عنابستانی، داورزنی یعنی که دارای فکر بودند. این‌ها متعلق به سبزوار بودند. بعد متعلق به ایران. از این فکر این بزرگواران نیز باید استفاده کنیم.

رمضانعلی سبحانی‌فر: یکی از مشکلاتی که دامن‌گیر همه جا هست و سبزوار بزرگ هم طبیعتاً دچار آن است، بحث اشتغال محسوب می‌شود. منطقه ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد همان‌طور که اشاره کردم.
بپذیریم که در اخیراً یک تغییر جوی که ایجاد شده و در این یکی دو دهه اخیر باعث شده کشاورزیِ بخش‌های عمده‌ای مثل روداب و ششتمد کشاورزی قابل‌قبول و درآمدزا نداشته باشند. این باعث شده که روستاها خالی از سکنه شود و اهالی روستا بیایند به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند و در حاشیه شهر سبزوار قرار بگیرند. یکی از مشکلات اساسی این مسئله هست که باید توانمان را در اشتغال بیشتر منطقه بگذاریم تا درآمد برود بالا و اشتغال ایجاد شود.
نکته دیگر زیرساخت‌هایی است که یا الآن در حال انجام است یا موافقت‌های آن گرفته شده و باید در آینده نزدیک انجام شود. زیرساخت‌های هر بخشی را اگر بتوانیم فراهم کنیم مابقی فراهم می‌شود.
به‌عنوان‌مثال، بخش سلامت که ما وقتی‌که بیمارستان را افتتاح کردیم ۱۲ بخش تخصصی فراهم شد، اورژانس هوایی و اورژانس زمینی آمد. رشته تخصصی اطفال که در منطقه خیلی نادر است، حتی در بیرجند و بجنورد هم نیست، در سبزوار از اول مهر دانشجو می‌گیرد.
به‌این‌علت است که زیرساخت‌های بخش بهداشت را فراهم کردیم و ریل‌گذاری کافی در این بخش شده. ما حتی به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم گردشگری سلامت را در منطقه داشته باشیم.

۹) اوضاع منطقه خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مواضع دولت خوب است یا نه؟ چگونه باید باشد؟

حسین مقصودی: آنچه امروز می‌بینیم در خاورمیانه یا بهتر بگویم جهان اسلام در حرکت است، یک ریشه و یک پایه آن در ایران است. دشمنان قسم‌خورده ایران می‌خواستند از طریق جنگ تحمیلی به مردم فشار بیاورند و نتوانستند.
نه که نتوانستند بلکه پس از آن، این «بیداری» منتشر شد. ما باید ایران را مقایسه کنیم با کشورهای همسایه و ببینیم که همه بحران دارند و ایران بحران ندارند. قطعاً حضور و وجد مقام معظم رهبری است که باعث شده که این اتفاق خوب در ایران بیفتد. نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم در مورد سیاست خارجی ـ که موفق بوده بخواهد موفق هم باشد ـ این است که باید ملی فکر کنیم نه جناحی. باید ملی فکر کنیم تا بتوانیم مثل الآن نتایج خوب بگیرم.
چون دشمنان به نتیجه نرسیدند آمدند وارد جهان اسلام شدند و گسل‌های مذهبی را فعال کردند. مسلمانان را شیعه سنی کردند، داعش و طالبان را ایجاد کردند و حالا ما می‌بینیم که
این‌همه کشتار و تفرقه هست. اسلام هراسی و ایران هراسی را به اوج خود رساندند.
شما از یک زاویه دیگر ببینید، در رسانه‌های اروپایی نمایش می‌دهند که یک خلبان را در قفس آتش می‌زنند یا …یا همین چند روز پیش داعشی‌ها مسلمانان را در اسید له کرده‌اند. ذوب کردن یک عده انسان در هر دینی که هستند با این کارهای وحشیانه مذموم است. آن‌ها با این نمایش‌ها اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را ترویج می‌دهند. از طرف دیگر در فکر تجزیه کشورهای عربی هستند. حتی در خاورمیانه جدید تقسیم ایران در نقشه و برنامه آن‌ها هست. مخالفت میان ملت‌ها و تفرقه‌ها مرزها را گم می‌کند و بعد برای پیدا کردن سر مرزها تا دویست سال باید بجنگند. هدف غایی و نهایی آن‌ها هم ایران است.
اینجاست که می‌بینیم مدیریت رهبری انقلاب، همراهی مردم و اطلاع‌رسانی جامعه از اهم ضروریات است و اینکه باید مواظب این گسل‌های مذهبی باشیم؛ تا از این گردنه خطرناک و بزرگ بتوانیم به سلامت و پیروزی عبور کنیم. عدم اتحاد فرار نخبگان، نسل‌کشی مسلمانان و همه از مواردی هستند که بعدش اتفاق می‌افتد؛ و به درایت به سیاسیون ما بستگی دارد که بتوانند به‌خوبی این موقعیت را در سیاست خارجی مدیریت کنند.

رمضانعلی سبحانی‌فر: اتفاقی که دارد می‌افتد به این شکل است که در چند سال اخیر سیاست‌های غرب و استکبار این بوده که منطقه را ناامن کند. شما الآن چند سالی هست که می‌بینید از مصر تا یمن و لیبی و سوریه و عراق و پاکستان و افغانستان. به دنبال این هستند که منطقه را ناامن کنند و بهره ببرند از این ناامنی و جنگ و آشوب‌ها.
ایران اما با سیاست‌های مدبرانه‌ای که داشته خصوصاً در دولت یازدهم و با سیاست‌های تنش‌زدایی که در منطقه دنبال کرده، توانسته آن خطراتی را که به سمت ایران سوق می‌دادند را مهار کند و در نهایت کشور را به‌عنوان کشور امن منطقه، به جهان بشناسند.
با این تدبیر، اگر کشورهای غربی خواستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، به خاطر امنیتی که ایران ایجاد کرده تمایلشان را عملی خواهند کر. باید تلاش کنیم که سیاست‌های تنش‌زدایی در منطقه داشته باشیم، البته با حفظ حقوق کشورمان تا از این ظرفیت‌ها هم بتوانیم استفاده کنیم. من فکر می‌کنم عاملی که باعث می‌شود بتوانیم موفق باشیم، این است که وحدت و انسجام داخلی کشور را حفظ کنیم تا بتوانیم با وجود سیاست‌هایی که استکبار جهانی در منطقه دارند، کشور را سرافراز و امن نگه داریم تا مسیر توسعه را طی کنیم.

۱۰) اگر صحبت پایانی خاصی دارید که در پرسش طرح نشد بفرمایید.

رمضانعلی سبحانی‌فر: تشکر می‌کنم از شما که در عرصه اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنید و انتظار ما این است که مجموعه بخش اطلاع‌رسانی شهرستان و منطقه و کشور در جهت وحدت‌آفرینی گام بردارند و شمار رسانه‌ها از انتشار مسائلی که موجب تنش می‌شود خودداری کنید و به وحدت و انسجام فکر کنید. هر چه وحدت و انسجام بین مسئولین با مردم، مردم با مسئولین و مسئولین با مسئولین باشد، فضای تعامل به وجود آمده می‌تواند تأثیرگذار باشد. به‌این‌ترتیب می‌توانیم توسعه شهرستان، منطقه و کشورمان را شاهد باشیم و مطمئن باشید شاهد توسعه و پیشرفت و اعتلای شهرمان خواهیم بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.