کد خبر : 18563
دیدگاه‌ها برای گفت‌وگوی دوساعته صریح و بی‌پرده مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری با دادستان تهران بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 بهمن 1397 - 9:50
-

گفت‌وگوی دوساعته صریح و بی‌پرده مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری با دادستان تهران

روزنامه ستاره صبح اشاره: موضوع فساد به تدریج در بدنه دولت، شهرداری‌ها و بعضاً دستگاه قضایی به وجود آمده است. علت این موضوع این است که از دولت سازندگی به بعد به تدریج با ورود دستگاه قضایی و افشای رسانه‌ها برخی مفسدین دانه‌درشت به دام افتادند و پس از محاکمه اعدام شدند.نخستین پرونده مربوط به

روزنامه ستاره صبح
اشاره: موضوع فساد به تدریج در بدنه دولت، شهرداری‌ها و بعضاً دستگاه قضایی به وجود آمده است. علت این موضوع این است که از دولت سازندگی به بعد به تدریج با ورود دستگاه قضایی و افشای رسانه‌ها برخی مفسدین دانه‌درشت به دام افتادند و پس از محاکمه اعدام شدند.نخستین پرونده مربوط به فاضل خداداد بود که متهم به اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی که در آن زمان پول زیادی بود شد و پس از محاکمه اعدام شد.دومین مورد ماجرای شهرام جزایری بود که از طریق نفوذ در مقامات توانست ۸۵ میلیارد تومان به طرق نامشروع وام یا کسب مال نمود.مورد دیگر مربوط به پرونده مه‌آفرید امیرخسروی مربوط به اختلاس ۳ هزار میلیاردی که در آن ۷ بانک دخیل بودند اما از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شده و متهم ردیف اول آن دستگیر، محاکمه و اعدام شد.در سال جاری نیز پس از آنکه قوه قضاییه به موضوع سوءاستفاده در ماجرای ارز و سکه ورود پیدا کرد متهمانی مثل وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی دستگیر و پس از محاکمه اعدام شدند.این اقدامات در زمینه مفاسد اقتصادی در کنار سیاست‌هایی که دولت و بانک مرکزی به اجرا درآوردند باعث شد تا آرامش نسبی به بازار ارز و سکه برگردد.

روز گذشته جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه‌ای که مدیران روزنامه‌های سراسری حضور داشتند و دو ساعت به طول انجامید، مطالب مهمی از سوی دادستان و همچنین مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌ها مطرح شد.
جعفری دولت‌آبادی گفت دادستانی تهران از حدود شش ماه پیش به موضوع ارز و سکه ورود پیدا کرد و توانست بسیاری از سرپل‌های این موضوع را دستگیر و مجازات کند. وی گفت: پس از آنکه رهبری اجازه دادند تشریفات معمولی حذف شود، احکام دادگاه‌های انقلاب در رسیدگی به مفاسد اقتصادی به‌جز اعدام، یک مرحله‌ای و قطعی است. دستگاه قضایی مصمم است به جرائم با سرعت، دقت و قاطعیت برخورد کند. دولت‌آبادی به مفسدان هشدار داد که قوه قضاییه در کمین آن‌هاست و آن‌ها را شناسایی و مجازات می‌کند. وی گفت: احکام دیگری در راه است که در آینده منتشر خواهد شد. دادستان تهران گفت: هرچند فساد وجود دارد، اما بسیاری از مسئولان در نهادها افراد پاک دستی هستند، اما مفسدان به طرق مختلف تلاش می‌کنند اقدام به سوءاستفاده کنند. وی افزود که ما تلاش می‌کنیم به کمک دولت و دیگر نهادهای نظارتی منفذهای فساد را ببندیم و در این ارتباط از رسانه‌ها کمک خواست که با اطلاع‌رسانی و ردیابی عقبه مفسدان به دستگاه قضایی کمک کنند. دادستان تهران گفت رسانه‌ها نباید مطالبی را بزرگ‌نمایی کنند که دشمن از آن سوءاستفاده کند و افزود یک حرکت سازمان‌یافته علیه انقلاب شکل گرفته که تلاش می‌کند ناکارآمدی و ناامیدی را در میان مردم ترویج کند. در این شرایط وظیفه همه به ویژه رسانه‌هاست که این توطئه دشمن را خنثی کنند. مطبوعات می‌توانند در ارتباط با مبارزه با فساد به تخلفات بانک‌ها، پول‌شویی، حساب‌های نامتعارف بانک‌ها وجود پیدا کنند و با اطلاع‌رسانی درست عقبه مفسدان را افشا کنند. دادستان تهران گفت رسانه‌ها باید مطالبه گر باشند و برای مثال از دولت بپرسند ۳.۵ میلیارد دلار ارز که به طرح‌های دارو داده شده چه شده است؟ وی افزود ۲۰ پرونده درمورد پیش‌فروش خودرو تشکیل شده که متهمان پنج هزار میلیارد تومان پول مردم را گرفته‌اند و خودرو هم تحویل نداده‌اند. دادستان تهران گفت: ما و رسانه‌ها باید برای مقابله با فساد بیشتر روی پیشگیری کار کنیم تا مقابله و افزود در طول شش ماه گذشته حدود ۱۶۰ نفر در ارتباط با مسائل ارز و سکه بازداشت و مورد سؤال و مواخذه شده‌اند و درباره تعدادی از آن‌ها نیز احکامی صادر شده است. دادستان تهران افزود: رسانه‌ها باید بین گرانی و گران‌فروشی فرق بگذارند؛ زیرا گرانی یک مقوله‌ای است که برمی‌گردد به سیاست‌گذاری‌ها، اما گران‌فروشی برمی‌گردد به افرادی که از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند. دادستان تهران افزود: دادستانی به بازارها نیز ورود پیدا کرده و تاکنون ۶۰۰ بازار را زیر نظر گرفته است. دادستان تهران افزود هرچند برای افشای نام مفسدان موانع قانونی وجود دارد، اما تجربه نشان داده که زمانی که نام یک فرد، مسئول یا قاضی متخلف اعلام می‌شود، دیگران حواسشان جمع می‌شود؛ بنابراین این اقدام می‌تواند به سالم‌سازی دستگاه‌ها کمک کند. به گزارش خبرنگار ما در این جلسه که اکثر مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری حضور داشتند، در یک جلسه دو ساعته گفت‌وشنود جدی میان اصحاب مطبوعات و دادستان صورت گرفت. حضار نقطه‌نظرهای خود را صریح و بی‌پرده بیان کردند و دادستان هم صریح و بی‌پرده پاسخ داد و از روزنامه‌ها خواست که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب به وظایف خود که اطلاع‌رسانی صحیح و درست است اقدام کنند و آنچه را که می‌بینند درست و واقعی هست بنویسند و در عین حال از مطبوعات خواست که در مبارزه با مفسدان اقتصادی به کمک دستگاه قضایی بیایند؛ زیرا برخورد قضایی و اطلاع‌رسانی درست و به موقع می‌تواند به سالم‌سازی دستگاه‌های حکومتی کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.