کد خبر : 17616
دیدگاه‌ها برای یادداشت علی نورآبادی روزنامه نگار سبزواری درباره «سرزمین خارج از نقشه» بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آذر 1397 - 19:11
-

یادداشت علی نورآبادی روزنامه نگار سبزواری درباره «سرزمین خارج از نقشه»

شاید اسم “عزیر محمدی منش” را شنیده باشید، شاید اتفاقی فیلم های مستندی که از او در تلویزیون پخش شده است، دیده باشید و شاید هم اصلا نه اسمش به گوش تان خورده باشد و نه چیزی از او بدانید. عزیر، معلم عشایری است که در مناطق کوهستانی و صعب العبور لرستان می چرخد و

شاید اسم “عزیر محمدی منش” را شنیده باشید، شاید اتفاقی فیلم های مستندی که از او در تلویزیون پخش شده است، دیده باشید و شاید هم اصلا نه اسمش به گوش تان خورده باشد و نه چیزی از او بدانید. عزیر، معلم عشایری است که در مناطق کوهستانی و صعب العبور لرستان می چرخد و روستاهای تازه کشف می کند و به بچه هایی که در عمرشان معلم ندیدند درس می دهد.

عزیز معلم مردمی و بچه هایی که پای شان به شهر نرسیده است و برق و تلویزیون هم ندارند و ندیدند. عزیز، معلمی است که گاه دو یا سه روز پیاده روی می کند تا به آبادی برسد و بچه ها را جمع کند. عزیز، باید با “گرگر” از رودخانه های خروشان رد می شود تا به روستای محل تدریسش برسد. احتمالا نمی دانید گرگر چیست و چطور می شود با آن از رودخانه عبور کرد؟ عزیز در خاطراتش خیلی چیزها تعریف می کند که برای ما شگفت آور است و باورنکردنی.

این کتاب روایت آموزگاری عزیز محمدی منش است از سال های معلمی اش، از روستاهایی که تازه کشف کرده است، از مردمی که شهر و مظاهر شهری را ندیده اند، از دانش آموزانی که هنوز” لب های شان با الفبا آشنا نشده است” اولین بار معلم می بینند، از معلمی در کوچ، و از…

مرداد ۱۳۸۷، به صورت اتفاقی با کسی تلفنی صحبت کردم که دیگر ارتباطم با او قطع نشد. آشنایی اتفاقی من با عزیز محمدی‌منش (شرح این آشنایی در متن کتاب آمده است) به اتفاق خوبی منجر شد که انتشار همین کتاب است. آن تلفن، ارتباط چندانی با موضوع این کتاب نداشت. عزیز زنگ زده بود تا از مسئولان فرهنگی گله کند؛ می گفت ضرب المثل‌ها و قصه های عامیانه لری را جمع کردم اما کسی برای چاپش حمایت نمی کند. نخستین گزارشی هم که از او در رادیو پخش کردیم در همین زمینه بود.

تازه همدیگر را پیدا کرده بودیم؛ از آن موقع به بعد هر وقت موضوع و سوژه ای بود عزیز زنگ می زد و یا من تماس می گرفتم و گزارشی تهیه و پخش می کردیم. هر چه جلوتر می رفتیم بیشتر به زندگی استثنایی عزیز آشنا می شدم.

در همه این سال ها گزارش های رادیویی زیادی از فعالیت های عزیز پخش کردیم. همچنین چندین گروه مستند ساز (داستان مفصل آن ها هم در کتاب آمده است) سعی کردند که از زندگی و کارهایش فیلم بسازند که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی نیز نیمه کاره رها شده است.

اوایل سال ۹۴ بود که فکر انتشار کتاب به ذهنم رسید. مطمئن شدم که هیچ کدام از کارهایی (مصاحبه، گزارش های رادیویی و تلویزیونی، مستند و غیره)که انجام شده است، نتوانسته اند ابعاد مختلف زندگی و کارهای عزیز را نشان دهند و تبیین کنند. یقین پیدا کردم که تنها انتشار کتاب است که می تواند حق مطلب را ادا کند. ساختار و اسلوب کتاب، یک ماهی فکرم را به خودش مشغول کرده بود اما از نهایی شدن ساختار تا عملی شدن آن فاصله زیادی نشد. ارتباط مداوم و مستمری با عزیز داشتم و همه چیز در ذهنم بود. بدین ترتیب با سفر عزیز به تهران،‌ اولین مصاحبه را در مرداد ۱۳۹۴ شروع کردیم.

در مجموع بیش از ۶۰ ساعت با عزیز گفتگو کردم. بین جلسات گفتگوها گاه یک، دو، سه و چهار ماه فاصله می شد که در این مدت نوارها پیاده و تدوین می شد. همچنین حدود ۲۵ ساعت مصاحبه هایی که برای گزارش های رادیویی بین سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ از او گرفته بودم، پیاده و از آنها برای کتاب استفاده شد.

گفتنی است کتاب سرزمین خارج از نقشه به قلم علی نورآبادی یکشنبه شب ۱۸ آذر ۹۷ طی مراسمی در تهران رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.