کد خبر : 28851
دیدگاه‌ها برای یک پژوهش نشان داد در سبزوار زنان متأهل بیش از زنان مجرد به مشارکت سیاسی مایل‌اند بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 خرداد 1400 - 22:47
-

یک پژوهش نشان داد در سبزوار زنان متأهل بیش از زنان مجرد به مشارکت سیاسی مایل‌اند

نتایج یک پژوهش دانشگاهی که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد در سبزوار، زنانی که متأهل‌اند، بیش‌تر از زنان مجرد به مشارکت در امور سیاسی تمایل دارند.

این پژوهش، توسط الهه رامشینی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی انجام شده و برای نخستین بار، عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان سبزواری را بررسی کرده‌است.

نتایج این تحقیق می‌گوید مشارکت سیاسی و حضور زنان سبزواری در انتخابات، تحت‌تأثیر این چند عامل است: نگاه و رویکرد خانواده، عضویت در نهادهای مدنی و انجمن‌های داوطلبانه، اعتقاد به اثربخشی حضور در عرصه‌های سیاسی، وضعیت تأهل و طبقه اجتماعی آن‌ها.

مطابق نتایج این پژوهش، در خانواده‌هایی که به مسائل سیاسی آگاه‌ترند و در تعاملات‌شان در جریان این مسائل قرار می‌گیرند، رغبت به مشارکت در امور سیاسی در زنان افزایش می‌یابد.

پژوهش موردبحث می‌گوید زنان سبزواری زمانی‌که به حضوربخشی خود در عرصه‌های سیاسی اعتماد داشته باشند رغبت بیش‌تری برای مشارکت در امور سیاسی و مشخصاً حضور در انتخابات خواهند داشت.

عامل تأهل و وضعیت طبقاتی نیز به این معنا توصیف شده که زنان متأهل بیش از زنان مجرد، و زنان طبقات بالا و متوسط شهری، بیش از زنان طبقات پایین‌تر جامعه، رغبت به مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی از خود نشان داده‌اند.

جامعه آماری این پژوهش شامل همه زنان شهر سبزوار در گروه سنی ۱۸ تا ۶۴ بوده که ۳۸۲ تن از پاسخ‌دهندگان نهایی پژوهش را تشکیل داده‌اند و پاسخ‌دهندگان این پرسش‌نامه‌ها از نظر فراوانی سطح تحصیلات با ۴۳،۶ درصد تحصیلات لیسانس و ۳۳،۲ درصد دیپلم فراوانی بیشتری در بین پاسخ‌دهندگان داشته‌اند.

از طرفی گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ بیشترین فراوانی را با ۳۴،۵ درصد پاسخ‌دهندگان و زنان متاهل نیز با فراوانی۵۵،۹ درصد بیش از افراد مجرد در این تحقیق حضور داشته‌اند.

نتایج حاصل از این مطالعه در مقاله‌ای با عنوان «بررسی برخی عوامل اجتماعی موثر بر میزان مشارکت سیاسی زنان ایرانی (مطالعه موردی شهر سبزوار)» در «دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه» پذیرفته و به صورت سخنرانی ارائه شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.