کد خبر : 31783
دیدگاه‌ها برای ۱۰۰ هزار قطعه جوجه مبتلا به بیماری نیوکاسل عصبی در سبزوار معدوم شدند بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 9:31
-

۱۰۰ هزار قطعه جوجه مبتلا به بیماری نیوکاسل عصبی در سبزوار معدوم شدند

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بر اساس گزارش‌های آزمایشگاهی از نمونه‌های یک واحد مرغ گوشتی ۱۰۰ هزار قطعه‌ای در سبزوار واحد مرغداری یاد شده به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل عصبی، قرنطینه و مرغ‌ها معدوم شدند.

براتعلی زیدآبادی افزود: تلفات بیش از ۴۰ درصد جوجه‌ها در سن ۱۲ روزگی، باعث شد تا نمونه‌گیری انجام و پس از مثبت شدن نتیجه، معدوم سازی انجام گیرد.

وی ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیر در بین پرندگان است که تلفات  بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: به همین منظور معدوم‌سازی کانون یاد شده با هدف کنترل و جلوگیری از سرایت بیماری به مرغداری‌های مجاور و منطقه در دستور کار این شبکه قرار گرفت.

زیدآبادی افزود: انتقال بیماری نیوکاسل عصبی در بین پرندگان هم به صورت گوارشی از طریق بلع یا آشامیدن عوامل بیماری‌زا و هم به صورت تنفسی از طریق استنشاق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بی حالی، نفس نفس زدن، لرزش سر و عضلات، فلجی پا یا بال و اسهال سبز رنگ از نشانه‌های عمومی بیماری نیوکاسل است که باعث تلفات زیاد و حتی ۱۰۰ درصدی در واحدهای پرورش مرغ و جوجه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بهترین و مطمئن‌ترین راه پیشگیری از بیماری نیوکاسل، قرنطینه و رعایت امنیت زیستی مناسب است و مرغداران ضمن رعایت مسایل بهداشتی –قرنطینه‌ای در مرغداری باید در زمان مقرر، گله خود را علیه این بیماری واکسینه کنند و در صورت تلفات ناگهانی و غیر متعارف، مراتب را به اطلاع مسئول فنی بهداشتی خود و شبکه دامپزشکی برسانند.

۳۶۰ واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخم‌گذار، ۱۱ کارخانه خوراک دام و طیور و مراکز پرورش دام سبک و سنگین در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.