کد خبر : 32020
دیدگاه‌ها برای ۲۸ هزار جوجه مبتلا به نیوکاسل در سبزوار معدوم شد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 12:14
-

۲۸ هزار جوجه مبتلا به نیوکاسل در سبزوار معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار: ۲ واحد مرغداری با ۲۸ هزار قطعه جوجه گوشتی به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل عصبی (ولوژنیک) پاکسازی و طیور آن معدوم شد.

دکتر براتعلی زیدآبادی افزود: با توجه به گزارش‌های فنی و بهداشتی دریافتی مبنی بر تلفات نامتعارف طیور به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل و مشاهده علائم تیپیک این بیماری، ۲ واحد مذکور قرنطینه و از آنها نمونه‌برداری شد.

وی ادامه داد: پس از مشاهده نتایج مثبت آزمایشگاهی، گله‌های واحدهای مذکور با رعایت شرایط بهداشتی – قرنطینه‌ای معدوم سازی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار تصریح کرد: این مرغداری‌ها با مدیریت یکسان و در ۲ روستای متفاوت قرار داشتند که مرغ مادر و کارخانه جوجه‌کشی آن یکسان بود.

وی ادامه داد: جوجه‌ها در هر ۲ مرغداری و به صورت همزمان به بیماری نیوکاسل مبتلا شده بودند که بر اثر آن ۳۰ درصد تلفات ثبت شده بود.

زیدآبادی اظهار کرد: با توجه به اینکه در گله رشدی مشاهده نشد، برای جلوگیری از انتقال بیماری به واحدهای مجاور، معدوم سازی طیور واحدهای مزبور در ۱۷ روزگی انجام شد.

وی افزود: انتقال بیماری نیوکاسل عصبی در بین پرندگان هم به صورت گوارشی از طریق بلع یا آشامیدن عوامل بیماری‌زا و هم به صورت تنفسی از طریق استنشاق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بی‌حالی، نفس نفس زدن، لرزش سر و عضلات، فلج پا یا بال و اسهال سبزرنگ از نشانه‌های عمومی بیماری نیوکاسل است که باعث تلفات زیاد و حتی ۱۰۰ درصدی در واحدهای پرورش مرغ و جوجه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بهترین و مطمئن‌ترین راه پیشگیری از بیماری نیوکاسل، قرنطینه و رعایت امنیت زیستی مناسب است و مرغداران باید با رعایت مسائل بهداشتی –قرنطینه ای در مرغداری، گله خود را در زمان مقرر علیه این بیماری واکسینه کنند و در صورت تلفات ناگهانی و غیر متعارف، مراتب را به اطلاع مسئول فنی بهداشتی خود و شبکه دامپزشکی برسانند.

۳۶۰ واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخم‌گذار، ۱۱ کارخانه خوراک دام و طیور و مراکز پرورش دام سبک و سنگین در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.