کد خبر : 19681
دیدگاه‌ها برای سیمان سبزوار برای رسیدن به ارزش واقعی خود، باید سوددهی داشته باشد بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 20:57
-

سیمان سبزوار برای رسیدن به ارزش واقعی خود، باید سوددهی داشته باشد

گزارش سبزواریان از اولین نشست خبری مدیرعامل جدید کارخانه سیمان سبزوار

گزارش سبزواریان از اولین نشست خبری مدیرعامل جدید کارخانه سیمان سبزوار با اصحاب رسانه

اولین نشست علیرضا امیر فراهانی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارخانه سیمان سبزوار با اصحاب رسانه، روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد. در این نشست، فراهانی گفت: تمرکزم را روی بحث‌های مدیریتی کلان، سرمایه‌گذاری و حوزه مالی گذاشته‌ام.
به گزارش سبزواریان، مدیرعامل سیمان سبزوار افزود: از ابتدای تغییر مدیریت، معتقد بودیم که مدیریت سیمان سبزوار باید از یک ساختار سنتی به یک ساختار سیستمی و مکتوب در تمام ارکان تغییر پیدا کند.
وی ادامه داد: همزمان بحث اطلاع‌رسانی و شفافیت هم مد نظر بود و سعی کردیم تمام اتفاقاتی که در شرکت می‌افتد را به اطلاع رسانه‌های محلی برسانیم ضمن اینکه افشای اطلاعات نهانی نداشته باشیم. سعی کردیم عدم ارتباطی که با انجمن صنفی وجود داشت را احیا کنیم.
فراهانی تصریح کرد: عمده مشکلات ما در بخش فروش بود که در جلسات اولیه، کمیسیون فروش را احیا کردیم. سال گذشته در همان چهار ماه، شش جلسه کمیسیون فروش برگزار شد تا بتوانیم ساختار فروش را اصلاح و نظام‌مند کنیم. آیین‌نامه فروش و وصول مطالبات‌مان تنظیم شد و دو جلسه بعد از آن، کمیسیون وصول مطالبات تشکیل شد. ظرف ۴ ماه گذشته توانستیم ۹ میلیارد تومان از مطالبات‌مان را وصول کنیم.
وی با بیان اینکه تا کنون هیچ پرسنلی را اخراج نکردیم و قرار نیست اخراج کنیم، از تعدیل نیروی داخلی خبر داد و در توضیح آن گفت: از شرکت مادر، نیرو کم می‌شود و شرکت‌‌های زیرمجموعه‌ای ما که آن‌ها را احیا می‌کنیم، از نیروی خودمان استفاده می‌کنند. حتی اگر نیاز باشد، جذب نیروی بیشتر خواهیم داشت.
مدیرعامل سیمان سبزوار اظهار کرد: این کارخانه در سبزوار بدون پشتوانه‌های ارگانی رسمی با سرمایه مردم، طی چهار سال (۸۴-۸۸) به بهره‌برداری رسیده و یک سال بعد، شرکت وارد بورس شده؛ تا اینجا، کار با کوچکترین انحراف و اشتباه انجام گرفته. از آنجا به بعد، روند عادی خود را طی نکرده و منجر به این شده که بعد ده سال از راه افتادن کارخانه و نه از ابتدای سرمایه‌گذاری، هنوز سهامداران سودی دریافت نکرده‌اند.
فراهانی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که وضعیت موجود حفظ شود و کارخانه بماند و مدیریت ما به گونه‌ای باشد که پس از فعالیت تولید، فروش و پرداخت هزینه‌ها، سودی برای سهامدار بماند و ما قدرت این را داشته باشیم که از سالیان آینده بتوانیم سودی هم به سهامدار برسانیم.
عضو هیئت‌مدیره مجموعه سیمان سبزوار گفت: تعداد پرسنل شرکت، در حال حاضر ۳۵۵ نفر است و ۲۰ نیروی کارمزد داریم.
او همچنین اظهار داشت: یکی از معضلات در شرکت سیمان سبزوار که باعث شده به سهامداران سودی نرسد، این است که نه تنها نسبت به استانداردهای اشتغال در صنعت سیمان، بلکه نسبت به میانگین صنعت سیمان در ایران هم از نظر پرسنلی، در شرکت، مازاد نیرو داریم.
فراهانی تصریح کرد: برای راه‌اندازی همین کارخانه سیمان سبزوار باید ۱۰۰ میلیون یورو، معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد. در حالیکه کل این کارخانه را در بورس با کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان می‌توانید بخرید. یعنی شرکت، ده برابر این قیمت ارزش دارد ولی برای رسیدن به ارزش واقعی خود، باید سودده باشد.
مدیرعامل مجموعه سیمان سبزوار اضافه کرد: ما شرکت را در شرایطی تحویل گرفتیم که سرمایه شرکت، ۶۰ میلیارد تومان بود و ۳۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم؛ یعنی بیشتر از نصف سرمایه. در عملکرد شش ماهه‌مان، ۶ میلیارد به این زیان اضافه شده و اکنون زیان انباشته شرکت، حدوداً ۴۰ میلیارد تومان است و تمام تلاش‌مان این است که در شش ماه دوم جبران شود.
وی در توضیح علت این افزایش زیان اظهار داشت: حدود پنجاه روز به دلیل قطعی گاز، توقف تولید داشتیم. حدود ۲۵ روز هم برای تعمیرات، خط خوابیده بود و اگر بنا به در پیش گرفتن سیاست گذشته برای فروش بود، وضعیت بدتر از این بود. مجبور شدیم در یک مقطع دوماهه (دی و بهمن)، با فشارها و اعمال سیاست جدید، روند گذشته را عامدانه و آگاهانه متوقف کنیم.
فراهانی گفت: فروشی که در شش ماه اول سال مالی داشتیم  ۲۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال قبل کمتر شده بود.
وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در صنعت و مقررات یومیه کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: فروش صادراتی به آن معنا که فروش انجام داده باشیم و دلار گرفته باشیم نداریم؛ به علت محدودیت‌هایی که وجود دارد. فروش‌ها به صورت ریالی بوده؛ یعنی عملا از کشور خارج می‌شد ولی ما در کارخانه و به ریال می‌فروختیم و فروش داخلی محسوب می‌شود.
او با بیان اینکه برای صادرات باید هزینه‌های حمل و نقل را کم کنیم، گفت: متاسفانه از نظر موقعیت جغرافیایی، سیمان سبزوار، به بازارهای بزرگ، نزدیک نیست که یکی از راه‌حل‌های آن، توسعه حمل و نقل ریلی است و جزو برنامه‌های اصلی ماست و امیدواریم هر چه زودتر پیگیری‌هایمان به نتیجه برسد.
مدیرعامل مجموعه سیمان سبزوار افزود: شرکت سیمان سبزوار ۴۰ هزار سهامدار دارد و بالای ۷۰ درصد آن‌ها سبزواری هستند.
فراهانی در خصوص برنامه‌های فرهنگی سیمان سبزوار گفت: در این زمینه دو اقدام انجام داده‌ایم؛ یکی اینکه بودجه‌ای در مجمع در این زمینه مصوب شد و دوم اینکه ما به عنوان معین اقتصادی منطقه روداب پیشقدم شدیم که مربوط به حمایت‌هایی است که سیمان سبزوار می‌تواند برای توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه روداب انجام دهد.
وی تصریح کرد: در تاریخ ۹۷/۶/۳۱، میزان مطالبات حساب‌های دریافتنی ما کلا ۳۸ میلیارد تومان بود و ۹۷/۱۲/۲۹ حدود ۲۸ میلیارد تومان؛ یعنی ده میلیارد تومان وصول مطالبات داشتیم. یکی از برنامه‌های عمده ما این است که مطالبات برگردد و دوره وصول مطالبات‌مان را کوتاه کنیم و به زیر شش ماه برسانیم.
عضو هیئت‌مدیره سیمان سبزوار همچنین بدهی‌های این کارخانه را در مجموع، ۱۳۷ میلیارد تومان اعلام کرد.
فراهانی تاکید کرد: تا زمانیکه شرکت به سوددهی نرسد ما نمی‌توانیم تقسیم سود داشته باشیم و تمام تلاش هیئت‌مدیره بر این است که از همین امسال سودآور شویم؛ ولی حتی اگر امسال هم سودآور شویم به واسطه زیان انباشته، تقسیم سود نخواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.